0

П ървото поколение на Ford Focus се появи през 1998 г. и бързо зае лидерска позиция по продажби в Европа в този клас. Второто поколение дебютира през 2004 г. и беше също толкова практично, като вече беше ориентирано повече към европейския пазар. Следващото трето поколение на Focus се появи през 2011 г. и продължи успешния път на модела. Подобрението на Ford Focus продължава и е особено значимо в новото, четвърто поколение на модела, което дебютира през миналата година.

Първото поколение на Ford Focus се появи през 1998 г. и бързо зае лидерска позиция по продажби в Европа в този клас. Второто поколение дебютира през 2004 г. и беше също толкова практично, като вече беше ориентирано повече към европейския пазар. Следващото трето поколение на Focus се появи през 2011 г. и продължи успешния път на модела. Подобрението на Ford Focus продължава и е особено значимо в новото, четвърто поколение на модела, което дебютира през миналата година.

Много е трудно да объркате последното поколение отвън с какъвто и да е друг автомобил, тъй като всички детайли в него са много оригинални. Ако все пак се появят някакви асоциации, то те са с коли от много по-висок клас. Новият Focus има едно важно предимство - той е разпознаваем и интересен. Страничната линия е доста оригинална, за разлика от всички останали. Освен това фаровете също изглеждат много нестандартно. В крайна сметка това е масовият модел на Ford, който се продава в по целия свят, така че трябва да се угоди на всички потребители.

Настоящият Focus се предлага у нас в три варианта на каросерията - хечбек, комби и седан. Докато хечбека и комбито са типични семейни модели, то седанът може да бъде и делови автомобил, с който да ходите на работа и на бизнес срещи през седмицата. Интериорът на новия Ford Focus се промени драстично и вече е по-технологичен дори от флагманския седан Mondeo. Най-забележимите иновации са в архитектурата на арматурното табло, но като цяло ергономията остана на много високо ниво. Има достатъчно място и до всички бутони се достига без затруднения. Седалките са много удобни, а повечето панели са меки и приятни на допир. На местата, където колената на водача и пътника опират докосват централния тунел, е поставена мека пластмаса. Като цяло материалите са с високо качество за този клас и на нивото на конкурентите.

Сред най-очевидните промени е липсата на традиционен селектор за смяна на режимите на автоматичната трансмисия на централния тунел. Вместо познатия лост сега тук има шайба в стила на Range Rover, с която бързо се свиква. Воланът се регулира в големи интервали по височина и в дълбочина, а шофьорската седалка се мести в хоризонтална и вертикална посока в голям диапазон, така че тук ще намерят удобна позиция хора с всякакъв ръст и телосложение. Шофьорът влиза с лекота в широкия салон и сяда удобно. Седалките са с добре проектиран профил на гърба, а текстилната тапицерия е много приятна и обезсмисля опцията с кожена. Скалите на инструментите са ясни и отчетливи, като са много приятни за четене на информацията. Няма нищо излишно и всичко е на мястото си.

Над централната конзола е поставен 8-инчовият цветен сензорен екран на мултимедийната система SYNC 3, който се управлява с жестове и с пръсти. Системата работи отлично без забавяне и паузи. Налични са Apple CarPlay и Android Auto, има доста добър звук. Камерата за обратно виждане предава картина със средно качество, има и безжично зареждане за смартфони. Ако обобщим възможностите на мултимедията, то в новия Focus има всичко необходимо за пълноценен живот. В резултат на това се е получил напълно функционален и удобен интериор, но без излишни функции. Всичко това превръща новия Ford Focus в практична кола за ежедневно шофиране.

Разбира се, конструкторите на Ford са помислили и за пътниците на задните седалки, като са осигурили рекордно голямо място за сегмента, както за краката, така и за главите. Високите хора в тази кола ще бъдат настанени много удобно. Багажникът на новия седан Ford Focus се оказа много голям и с нормален отвор. Обемът му е 511 литра. Кората не е много твърда, а под нея може да се постави резервното колело с нормален размер или с малък размер за ограничен пробег. Страничните стени на багажника са облицовани с практична тъкан, а гърбът на втория ред седалки се сгъва в съотношение 40 на 60, в случай, че искате да превозвате дълги предмети.

Дизеловият седан върви пъргаво с турбодизелов двигател и 8-степенен автоматик

Под капака на тествания Ford Focus е поставен 1,5-литров турбодизелов двигател EcoBlue с мощност 120 конски сили и 300 Нм въртящ момент. Ускорението от място до 100 км/ч отнема 10,2 секунди. В градския трафик, особено при скорост до 60 км/ч, дизеловият Ford Focus изглежда невероятно продуктивен. Педалът на газта е много чувствителен и дори в нормален режим на движение след леко натискане на газта следва пъргаво засилване.

В тествания Focus дизеловият двигател е комбиниран с нова 8-степенна автоматична трансмисия, която се оказа потресаващо добра. Автоматикът сменя предавките незабележимо в нормален режим, като поддържа около 2000 оборота при скорост 120 км/ч. Новата трансмисия с въртящ се селектор е пъргава и работи без тласъци или вибрации. Благодарение на нея дизеловият мотор създава усещането за по-мощен агрегат и откликва бързо на всяко подаване на газта, независимо от пътната ситуация. Освен това водачът има възможността за избор на режим на шофиране - нормален, спортен и екологичен. В последния колата става умерено плавна и динамична. Разходът на гориво също е много впечатляващ. В натоварения градски цикъл лесно можете да постигнете 5,5 литра на 100 км. Ако карате по-активно, колата харчи около 6 на сто, а в екологичен режим - 4,2 л/100 км.

Окачването на седана Ford Focus също е ново. Има две опции, които се комбинират с различни двигатели и каросерии. В нашия случай задното окачване е с торсионна греда, която за първи път се предлага за Focus. Хечбекът е с многоточково окачване. Предното окачване е тип McPherson и се справят добре с дупките по нашите пътища, но задната греда е твърде стегната. Окачването е настроено добре и само острите неравности при скорост над 80 км/ч могат да създадат необичаен дискомфорт във Focus. Ситуацията може леко да се подобри чрез поставяне на 16-инчови колела, вместо 18-инчовите джанти с нископрофилни гуми. В същото време воланът е добре настроен и радва с добрия си баланс между острота и тежест. Той дава много добра обратна връзка и при всеки ъгъл на въртене остава информативен. По отношение на удоволствието от шофирането, новият Focus е още по-добър от предшественика си. Цените на новия Ford Focus стартират от ниво 33 500 лева, а тестваният седан с 1,5-литров дизелов двигател, автоматична трансмисия и във високото ниво на оборудване Titanium струва почти 50 000 лева.

Технически характеристики

Ford Focus Sedan 1.5 TDCi Titanium

1,5-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател

8-степенна автоматична скоростна кутия

120 к.с. максимална мощност при 3600 об/мин

300 Нм въртящ момент при 1750-2250 об/мин

10,2 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

193 км/ч максимална скорост

4,2 л/100 км среден разход на дизел

111 г/км емисии на СО2

49 600 лева цена на тествания модел