0

П рез последното десетилетие европейските модели на Ford се прославиха със своето прецизно управление, директен контрол и стабилно пътно поведение. Дори стандартните модели Ford Focus и Fiesta са сред най-добрите в класа. За ценителите на динамиката обаче има по-мощни модели с обозначението ST. След като неотдавна дебютира седмото поколение на Ford Fiesta, през миналата година към семейството се присъедини и „горещата” версия Fiesta ST. Тя може да накара кръвта ви да кипи.

През последното десетилетие европейските модели на Ford се прославиха със своето прецизно управление, директен контрол и стабилно пътно поведение. Дори стандартните модели Ford Focus и Fiesta са сред най-добрите в класа. За ценителите на динамиката обаче има по-мощни модели с обозначението ST. След като неотдавна дебютира седмото поколение на Ford Fiesta, през миналата година към семейството се присъедини и „горещата” версия Fiesta ST. Тя може да накара кръвта ви да кипи.

Новият Ford Fiesta ST се предлага не само с 3 врати, но и във версия с 5 врати. Той чувствително се различава от своя предшественик и веднага изпъква до стандартния модел. Дизайнерите на Ford са проектирали модела толкова прецизно, че хечбекът запазва познатия силует със силно наклонено предно стъкло и леко повдигната задна част. Въпреки това, стилът на модела е много ярък и привлекателен, като в същото време колата е станала по-солидна и зряла на външен вид. Продълговатата решетка е с намален размер, а новите фарове са с форма на бадеми.

Предният капак и стените не са толкова релефни, като при предходния модел. На покрива отново е монтиран изразителен спойлер, а задните светлини са значително по-големи и продълговати. Както и преди, „горещият” хечбек се различава от стандартната версия по ниските прагове и спойлери на купето, както и по увеличените въздухозаборници в бронята. Новият Ford Fiesta ST е нараснал на дължина до 4040 мм, а междуосието е 2493 мм. Колата тежи до 1205 кг, а здравината на каросерията е увеличена с 40%. Стандартни за модела, който се предлага у нас, са 18-инчовите двуцветни алуминиеви джанти.

В салона на новият Ford Fiesta ST осезаемо са подобрени материалите за интериора и са се появили повече черни лакови покрития. Воланът с плоско дъно е тапициран с перфорирана кожа в областта за захващане с ръцете, специален е и скоростният лост, а на таблото пред водача са поставени  нови циферблати на приборите и 4,2-инчов екран на бордовия компютър. Над централния панел е поставен 8-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система SYNC 3. Той замества голяма част от бутоните на аудиосистемата и климатичната инсталация. Воланът се регулира в дълбочина и по височина, а настройката на седалката на водача позволява да седнат хора с ръст от 1,50 до 1,95 метра.

Спортните седалки Recaro имат отлична странична опора, но въпреки това си остават удобни. Позицията на седене традиционно е ниска, а обзорът назад е ограничен от дебелите задни стойки и малкото стъкло. На втория ред седалки има място да седнат двама човека с неголям ръст. Обемът на багажника е увеличен до 303 литра в нормално състояние, а при сгънати задни седалки достига 1093 литра.

Оборудването на Ford Fiesta ST е много богато и включва аудиосистема Bang & Olufsen,

електрически прозорци и огледала, климатроник, Bluetooth комуникация, тапицерия от кожа и алкантара, система за достъп без ключ и стартиране на двигателя, отопляеми седалки и предно стъкло с реотани, автоматична спирачна система и система за разпознаване на пътни знаци, система за спазване на лентата, електронна системи за стабилизация и 7 въздушни възглавници. Като опции се предлагат сателитна навигация, камера за обратно виждане, отопляем волан и много други.

Безспорно новият Ford Fiesta ST изглежда спортно и предизвиква водачите с бензин в кръвта да седнат зад волана и да разпалят горещата страст за динамично шофиране. Под капака на Fiesta ST има нов бензинов турбодвигател EcoBoost, който има не само по-малък работен обем от 1,5 литра, но и само 3 цилиндъра. Мощността обаче е нараснала до 200 к.с. при 6000 об/мин, а максималният въртящ момент е увеличен до 290 Нм, наличен в широкия диапазон от 1600 до 4000 об/мин. Двигателят е съчетан с нова 6-степенна механична скоростна кутия, която работи по-прецизно, а ходът на лоста е много кратък и смяната на предавките се превръща в удоволствие.

Моторът е толкова енергичен и дори превъзхожда двигателя на предшественика с по-добра еластичност и по-пъргава динамика. При остър старт се активира технологията Launch Control, която се бори с приплъзването. От място до 100 км/ч новият Ford Fiesta ST ускорява за 6,5 секунди и може да развие максимална скорост от 232 км/ч. Ускорението е съпроводено с въодушевяващия и естествено спортен гърлен звук на 3-цилиндровия двигател за още по-голямо удоволствие от шофирането. При ниско натоварване

двигателят EcoBoost изключва един цилиндър и харчи до 6 л/100 км в комбиниран цикъл.

При динамична езда консумацията се качва до около 10 л/100 км, а в града хечбекът харчи не повече от 8 литра. Новият Ford Fiesta ST е оборудван с редица иновативни технологии от моторните спортове, които подобряват динамиката, завиването и пъргавината, както и всестранните способности на модела. Всички тези системи и технологии превръщат колата в най-отзивчивата, завладяваща и доставяща удоволствие Fiesta ST досега, независимо дали карате детето си на детска градина или се състезавате на писта.

За по-голяма стабилност в завоите, новата Fiesta ST е оборудвана с механичен диференциал с ограничено приплъзване LSD, който осигурява оптимално сцепление на предните колела и подобрява траекторията на завиване, което на пътя се усеща най-осезаемо при излизане от завой. При завиване механичната система ограничава разпределението на въртящия момент от двигателя към вътрешното колело с намалено сцепление, за да намали буксуването и подава повече тяга към външното колело с по-голямо сцепление, за да използва максимално динамиката на двигателя. Новият диференциал с ограничено приплъзване работи заедно с технологията на Ford за векторно разпределение на тягата, която

подобрява поведението на пътя и намалява недозавиването, като при завиване прилага

спирачно усилие на вътрешното предно колело. Балансът между двете функции е фино настроен от инженерите на Ford Performance, за да осигурява оптимално сцепление върху сухи повърхности и плавно движение върху мокри пътища. Новите пружини с векторно разпределение на силата подобряват стабилността, пъргавината и реакциите на задното окачване с торсионна греда, като по този начин осигуряват по-рязко влизане в завоя, по-добри реакции на задната част на автомобила и по-добра обратна връзка с пътя.

В новия Ford Fiesta има избор от три режима на шофиране, които се активират само с натискането на един бутон и променят характера на колата от гъвкав хечбек за ежедневието във фокусиран върху пистата спортист.

Режимите Normal, Sport и Track позволяват на водача да променя работата на двигателя,

отзивчивостта на волана и контрола на стабилността спрямо собствените си предпочитания. В спортен режим Fiesta ST позволява по-рязко влизане в завоя и по-бързи реакции на кормилното управление при смяната на посоката. Воланът е много директен и има достатъчно обратна връзка. С богат набор от настройки, новата Fiesta ST осигурява вълнуващо удоволствие от шофирането, но и предлага добър комфорт за ежедневно шофиране.

У нас новият Ford Fiesta ST вече се предлага в шоурумите на „Мото-Пфое”, като цената на богато оборудвания „горещ” хечбек започва от 51 800 лева.

Технически характеристики

Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost

1,5-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател

6-степенна механична скоростна кутия

200 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

290 Нм въртящ момент при 1600-4000 об/мин

232 км/ч максимална скорост

6,5 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

6,0 л/100 км среден разход на бензин

136 г/км емисии на СО2

51 800 лева цена на модела