нарушения ще плащат по около 30 лв. по-евтина застраховка Гражданска отговорност, на база средна цена от 300 лева на полицата. Това прогнозира по време на дискусията по въвеждането на системата в България, Владимир Савов, член на КФН.

Той цитира статистика за наложени от КАТ 1,305 млн. санкции през 2017 г. Според него


първоначално около 12 на сто от колите ще са в категорията „малус“.


В най-тежката скала, предвиждаща с 400% по-скъпа полица, ще влязат малко над 11 хил. возила, За грубите нарушители обаче цената на задължителната застраховка може да стигне 1200 лева, изчисли Савов. По думите му, общо регистрираните автомобили в страната са 3,143 млн., като по данни на КАТ за 2016 г., застрахователите събират 943,07 млн. лева на година. „При въвеждането на "бонус-малус" парите, общо събраните пари няма да се увеличат, а само справедливо ще се разпределят сред изрядните и недисциплинираните шофьори“, поясни той.

„В началото след въвеждането на системата бонус-малус средните цени на полиците по задължителната застраховка Гражданска отговорност

би трябвало да се запазят същите“,


прогнозира от своя страна Никос Кифалинос, представител на консултанта „Ърнест и Янг“, които са разработили вариант на системата за България. Той уточни, че предвиждането е при условие да се запази балансът между делът на дисциплинираните водачи и недисциплинираните. По време на презентацията си на системата Кифалинос определи делът на съвестните водачи у нас на 78%, а на недисциплинираните - на 18%. По думите му изчислението е направено на данни за миналата и по-миналата година, предоставени от КАТ. Те са включили информация за 4 категории нарушения и произшествия - с жертви, без жертви, но с постарали, само с материални щети.

„Санкционната част от бъдещата система за Гражданска отговорност бонус-малус да се въвежда на етапи“, предложи председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров. Първоначално в нея трябва да се въведе информация за виновното причиняване на катастрофи, по-нататък да се продължи с електронните фишове за глоби и другите показатели за шофьора, влияещи на цената на застраховката“, смята Тодоров. По думите му, у нас

тепърва трябва да се правят профили на всеки водач.


По време на обсъжданията Йордан Арабаджиев, от Съюза на превозвачите, поиска малусът да не върви заедно с автомобила. „Ако малусът е върху превозното средство, то тогава ще се наруши и пазарът и ще се ощетяват купувачите“, смята браншовикът. Според него в проекта за наредба за въвеждане на системата не са включени товарните автомобили и автобуси под 10 т. От друга страна, по думите му, не може за едно и също нарушение на пътя да има 2 санкции. „Едната е по Закона по пътищата за нарушението, а другата - по-скъпата гражданска? При виновно причиняване на произшествие - да“, добави Арабаджиев.

Владимир Савов от комисията пък припомни, че системата бонус-малус ще заработи в цялата си пълнота най-рано 2-3 години след като бъде пусната.

Във връзка с много предложения, председателят на КФН Карина Караиванова каза, че има идея в полицата за задължителната застраховка


да се впишат всички лица, които управляват автомобила.


„Това е алтернативата, по която мислим“, уточни тя и подчерта необходимостта от промени в Застрахователния кодекс и Закона за движение по пътищата. „Системата не може да стартира преди да е изчистена концепцията и от това ще зависи дали системата бонус-малус ще заработи през февруари-март“, смята председателят на КФН. По думите й, освен това не е готова връзката между КАТ и Гаранционния фонд по "Гражданска отговорност".

Част от участниците в дискусията поискаха да се увеличи долната граница на превишението на скоростта, която се санкционира от 10 км в час на 20 км/ч. Според шефа на пътна полиция Росен Рапчев, 10 км/час превишаване на скоростта е ниско и е трудно контролируемо. „Реално може леко да се завиши в малус на водачите до 20 км/ч. За обществения транспорт и при превозите на опасни товари ще остане над 11 км/ч да има малус“, смята той.

 

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Adidas затваря роботизираните си заводи в Германия и САЩ

Adidas планира да закрие високотехнологичните си роботизирани заводи в Германия и САЩ, за да произвежда по-близо до клиентите си. Производителят на спортни стоки уточни днес, че разполагането на някои от технологиите в Азия би било "по-икономично и гъвкаво", предаде Reuters.

Проверяват интерконектора Гърция-България

Министърът на енергетиката Теменужка Петкова ще провери напредъка на строителните дейности по изграждането на междусистемната газова връзка Гърция-България.

Морган Стенли очаква охлаждане на борсите

След като изпратиха цените на европейските акции до нови върхове благодарение на оптимизизма за търговската сделка между САЩ и Китай, инвеститорите могат да сложат спирачки на ралито, твърдят от Morgan Stanley.