Филмови декори от злато в ерата на COVID-19

Филмови декори от злато в ерата на COVID-19

С 80 на сто скочиха разходите на студиата за изграждането на сетове

С до 80% скочиха цените на материалите, използвани от филмовата индустрия в САЩ за изграждането на декори. Дървените са сред най-скъпите, твърди продуцентът Майкъл Петок, известен с работата си по популярния сериал Black-ish. Именно те традиционно представляват близо половината от разходите на дадено студио при изграждането на сетовете. Построяването на всички снимачни площадки за продуцираните от Петок проекти е струвало към 25 000 долара преди COVID кризата. Сега продуцентът съобщава пред The Hollywood Reporter, че сумата се е качила до $45 000.

Тройно увеличение в цената само на шперплата отчитат специалистите от другата страна на „барикадата“ - бутиците, които снабдяват Холивуд с материалите, необходими за изграждане на снимачен сет. Металът, стъклото и дори боята също са увеличи цените си, казва Дъг Джефри от 41 Sets. Сред проблемите, които срещат продуцентите, е и забавянето на доставките, което принуждава целият многолюден екип да пренареди графика си. За да се преборят с това предизвикателство, продуцентите все повече търсят възможност за презапасяване - снабдяване с различни видове материали, които потенциално да бъдат използвани при необходимост.

Въпреки че

вдигането на изцяло нови конструкции за филмови заглавия

звучи трудоемко и скъпо, това често е предпочитан вариант в Холивуд пред наема. Нещо повече, сред предимствата на изграждането на сетове е именно цената. „Ако работите с по-малък бюджет, построяването на сет може би е по-добрата опция - можете да го направите в гаража си дори, макар да не го препоръчваме“, съветват от Beverly Boy Productions.

Причините да се предпочита създаването на отделен декор се крият и в отговора на индустрията спрямо световната пандемия. Изолацията, която предполага изграждането на собствено съоръжение, се смята за

по-добрия вариант в ерата на COVID-19

Намаляването на снимачните локации е сред очевидните решения пред киноиндустрията отвъд Океана. Въпреки това студиата боравят с алтернативни методи. Така например те все по-често започват да се обръщат към по-евтините материали. Вместо луан шперплат например вече се използва фурнир, който изглежда сходно, но не бърка толкова надълбоко в джобовете на холивудските продуценти. Друг метод за спестяване е „рециклирането“ на снимачни сетове. Това означава, че веднъж построен, декорът се запазва и ако е в добро състояние, се използва и за други проекти с минимални промени.

До проблематичното изграждане на сетове се стига и заради

„бурята“, която последва затишието на локдауна

Тъй като снимането се считаше дълго време за лукс предвид заплахата от заразяване с коронавирус, отпускането на мерките, включително и в САЩ, доведе до масов спринт към снимачните площадки.

Снимането по време на пандемия оскъпява допълнително продукцията и заради протоколите за безопасност. Само за лични предпазни средства, периодичните тестове и допълнителния персонал, необходим заради пандемията,

бюджетите на филмите и сериалите са скочили с между 15 и 30 на сто

Към момента се очаква, че препоръчително за работещите в индустрията ще бъде ваксинирането, което е възможно да облекчи това финансово перо.

Още преди 2020-а да ни запознае с процеса на създаване на филми в „коронна“ среда, изграждането на сетове изяжда до 35% от общия филмов бюджет. Традиционно това е най-големият разход за студиата. Между 100 хил. и 2 млн. долара например получава сценарист за труда си по дадено заглавие. Допълнително той получава хонорар от близо половин милион за всяка седмица, в която преработва първоначалната си творба.

19 143 долара е минималната заплата на седмица за режисьорите

Сумата е посочена от съответната гилдия. Добър кинодеец може да спечели и до десет милиона долара за работата си по даден филм.

Стандартът за актьорите се смята за определен на 2300 долара на седмица. Всеки артист, разбира се, се договаря индивидуално за проекта, върху който работи. В зависимост от статута си и филмографията си той може да получи и финансова инжекция в размер на 30 милиона долара за заглавие.

Често срещана практика е творците, трудили се върху даден продукт, да получат процент и от печалбите му.


ВОДЕН СВЯТ

Бурите в Хавай костваха над $70 млн. на спецовете в Холивуд

Научнофантастичният филм от 1995 г. „Воден свят“ е всеизвестен като продукцията с един от най-скъпите сетове. В причина за това се превръща изборът на локация. Режисьорът Кевин Рейнолдс и компания изграждат плаващи платформи край бреговете на Хавай, където ураганите и тайфуните често разрушавали построеното. Заради това продуцентите трябвало да броят допълнителни над 70 милиона долара. За справка - целият бюджет на заглавието е $175 млн., като в това число влиза първоначалното изграждане на сета, хонорарите на всички замесени и др.

Сред филмите с най-скъпи декори е и рекордьорът (с La La Land) по брой номинации за „Оскар“ - „Титаник“. Кинорожбата на Джеймс Камерън е пуснала котва в Мексико, като камерата се въртяла там благодарение на изградената за 20 милиона долара площадка. Режисьорът си построява своеобразно студио за целите на филма. Това се налага, тъй като по това време там нямало достатъчно голямо помещение, което да побере репликата на кораба.

Лана Уашовски пък си строи цяла магистрала за „Матрицата: Презареждане“. Само за това съоръжение от Warner Bros. броят 2,5 млн. долара. Фенове обаче не могат да се похвалят, че са преминавали и те през този път, тъй като той е бил използван само за целите на заглавието, а местонахождението му е във военна база в Аламида, Калифорния.

У НАС

Даваме под наем жилището си за до 1200 лв. на ден

Да се наемат жилища от собственици в София се оказва практика за филмовата индустрия в България. Всеки, който иска да изкара допълнително пари, може да включи имота си в каталог за потенциални снимачни площадки за родни кино- и телевизионни заглавия. В апартамента ни могат да се правят още реклами и дори фотосесии, а според зависи от ангажимента, „хонорарът“ за собствеността ни може да достигне между 200 и 1200 лв. на ден, съобщават от платформата Sdelkisimoti.

Цената зависи от това дали наемодателят ще допусне снимачния екип до всички помещения в имота си, дали има обзавеждане, ако има - дали е луксозно, и т.н.

В случай на щета с нейното поправяне се нагърбват продуцентите, като отношенията с тях е хубаво да бъдат уредени с договор. Въпреки това се полагат усилия жилището да бъде запазено, като дори се предлага опция екипът да се разхожда с калцуни из стаите.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.