Февруарската есен на Камен Калев
2

Февруарската есен на Камен Калев

Режисьорът проследява историята на дядо си от 8 до 82-годишна възраст, впечатли журито на най-престижния кинофестивал в света

Да получиш значка „Кан 2020“ дори и външната среда – в случая – коронавируса, да не ти позволява физически да протегнеш ръка към „Златната палма“ е еднопосочен билет за висините в света на киното. 

За Камен Калев това не е първи допир до най-престижния филмов фестивал на международно ниво, който при това успя с прецизност да посочи и големия победител на оскарите тази година в „лицето“ на „Паразит“. Дори напротив – за шести път негово заглавие си проправя път към селекцията му – независимо дали в основната конкурсна програма или в някоя от паралелните такива. „Източни пиеси“, „Островът“, „Мостовете на Сараево“, както и късометражните преди това „Върнете заека“ и „Лошият заек“ са го позиционирали и преди на радара на Кан.

Тази година организаторите на фестивала не разделят 56-те селектирани продукции в различни програми – основна конкурсна програма, Особен поглед, Петнайсетдневка на режисьорите и т.н. Въпреки това не би било твърде смело да мечтаем, че ако Кан можеше да се проведе тази година, то новият филм на Калев – „Февруари“, щеше да влезе в яростната битка за „Златна палма“. За това съдим и от публикация на The New York Times, според която българският режисьор за първи път достига до това ниво от надпреварата на фестивала.

През годините Камен Калев си извоюва статута на един от най-амбициозните експериментатори в европейското кино. Освен, че не го отдалечава от тази слава, „Февруари“ е и много личен проект за режисьора, запечатал чрез камерата историята на своя дядо. На екрана ще проследим живота на един мъж от 8 до 82-годишна възраст с неговата монотонност и с неговата динамика. Иван Чертов е оператор, Петър Дундаков е композитор, а Ива Минева художник по костюмите и сценограф. С участие пред камерата се разписват Иван Налбантов (“Източни пиеси”), Христо Димитров -Хиндо, Ненчо Костов и непрофесионалните актьори Лъчезар Димитров и Кольо Добрев. 

„По всяко време сякаш една невидима сила присъства в битието… Тя е част от нас и по тайнствен начин ни кара да продължаваме напред, към смъртта…“, гласи част от анонса на „Февруари“ в рамките на 17-ото издание на програмата на София Мийтингс – „Филми в развитие“. Въпреки световната пандемия тя се проведе онлайн само преди дни, а там ключово място заемаше и Камен Калев с новото му заглавие, на което е освен режисьор, и сценарист, и монтажист.

И въпреки че „Февруари“ няма да получи прожекция на Френската ривиера, то форумът предоставя възможността на своите филми да бъдат показани на други ключови фестивали с подсказката „назаем от Кан“. Сред тях са събитията в Торонто, Ню Йорк, Сан Себастиан, фестът Сънданс, Телюрид и др. Програмата на феста Люмиер също ще бъде променена, за да даде поле за изява на селекцията на Кан. Основната идея за това решение е заглавията да намерят нов дом най-рано наесен, когато надеждата е, че коронавирусът няма да повлияе в такава степен на провеждането на фестивалите. За други филми пък артистичният директор на Кан заявява: „Ще се видим с тях догодина“.

Филми от рекорден брой държави – 147, са кандидатствали тази година за френския фест, а заглавията, стигнали до заветната официална селекция, изобилстват от любопитни имена. Виго Мортенсен – или иначе казано актьорът, изиграл шофьор на класическото трио с Димитър Маринов в „Зелената книга“, прави режисьорски дебют, оценен като достоен за Кан. Филмът му носи заглавието Falling, а актьорът се заема и с писането на сценария за него. Продукцията вече имаше премиера в рамките на тазгодишния Сънданс през януари. В селектирания списък попада и авторът на „12 години в робство“ – Стив Маккуин. Нещо повече, той режисьорът присъства с две заглавия - Mangrove и Lovers Rock, част от антологията на Small Axe на BBC. Томас Винтерберг (Another Round) и Уес Андерсън (The French Dispatch), който за проекта си работи с Бенисио дел Торо и Тимъти Шаламе, също получават печат „Кан 2020“. В селекцията са още и Ammonite с участието на Кейт Уинслет и Сърша Ронан, както и анимацията на Pixar – Soul.

Междувременно Фремо отчита рекорден брой млади режисьори и жени режисьори в селекцията на фестивала. „Всичко това показва, че макар и киносалоните да са затворени през последните месеци, за първи път след създаването му от братята Люмиер през 1895 г., седмото изкуство е по-живо отвсякога“, категоричен бе артдиректорът на Кан.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.