0

Ф ериботната линия Русе – Гюргево ще заработи най-късно през юни, тя ще има такъв капацитет, че да разтовари изключително тежкия трафик през през ГКПП „Дунав мост“. Това съобщи на пресконференция в Русе министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев след срещата с румънския си колега Сорин Гриндяну, на която присъства и вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Фериботната линия Русе – Гюргево ще заработи най-късно през юни, тя ще има такъв капацитет, че да разтовари изключително тежкия трафик през през ГКПП „Дунав мост“. Това съобщи на пресконференция в Русе министърът на транспорта и съобщенията Николай Събев след срещата с румънския си колега Сорин Гриндяну, на която присъства и вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Министър Събев посочи, че през март министерствата на транспорта на Румъния и България ще подпишат регламент за това как да бъде уреден режимът на преминаване на транспортните средства през ГКПП „Дунав мост“. С него ще се цели синхронизиране на работата на двете ведомства, за да могат пътници и товари да преминават по-бързо. Всички служби, които нямат отношение към граничния преход, ще бъдат изнесени извън зоната на пункта. Събев смята, че още през април-май новият режим ще бъде въведен и ако резултатът е добър, същите мерки могат да се приложат и при граничния пункт Видин - Калафат.

На срещата е договорено да се „оживи“ меморандумът между България и Румъния, подписан през 2019 г., за строителство на още четири моста над Дунав, както и работата по проекта Fast Danube, за да бъде плавателна реката 365 дни в годината. Съвместна българо-румънска група ще работи за осъществяване на тези цели, а министрите на транспорта на двете страни ще се срещат на всеки три месеца.

„Стана ясно, че Румъния не е доволна от начина, по който е работила тази група във връзка с подписания през 2019 г.  меморандум. Българската държава е считала за приоритет строежа на мостове, а румънската – проекта Fast Danube. Ние се договорихме, че поставяме двете теми като еднакъв приоритет и започваме да работим активно по тях“, обясни министър Събев. Той посочи, че тази група ще реши къде да бъде третият мост над Дунав, като ще се разглеждат пет локации.

На въпрос за строителството на автомагистралата Русе – Велико Търново министър Гроздан Караджов каза, че през януари миналата година са отворени офертите. Той призна, че към днешна дата няма яснота коя е стартовата точка на тази магистрала.

„Защо? Защото тези разговори, които днес започнахме, техният край всъщност ще посочи тази точка. Тя зависи от плана Натура, както в румънската страна, така и в българската страна. Там, където е възможно и където е икономически добре, там ще се позиционира тази точка. Ето защо първо не се пристъпва към решение за това кой е победителят и кой ще изпълнява тази отсечка. Надявам се днешната среща да даде тласък на този процес, защото нулевата точна на магистралата Русе – Велико Търново всъщност е вторият мост над Дунав“, обясни Караджов.

Той допълни, че сега се прави техническо проектиране на основен ремонт на Дунав мост от страна на България, а Румъния е ремонтирала своята част през 2018 г. Очаква се проектирането да приключи през май и още тази година да започне ремонтът и в зависимост от метеорологичните условия да завърши през пролетта на следващата година.