Фалшивите новини да надраснат политическата и да започнат да навлизат и в други сфери на информационния поток. Това предвиди Томас Кент, лектор в Колумбийския университет в САЩ, по време на Шестия световен конгрес на информационните агенции.

Във втория ден от медийното събитие, домакин на което е Българската телеграфна агенция, една от основните теми, разглеждани от делегати от над 100 държави, беше именно тази за дезинформацията.

"Засега повечето фалшиви новини са акцентирани основно върху политическата среда. Но това няма да остане така за дълго. В спорта вече се забелязва известно увеличаване на обема от невярна информация. Пример за това могат да послужат видеата за голове, които всъщност никога не са се случвали", коментира Кент, като не пропусна да подчертае, че именно заради това медиите трябва да се фокусират върху това да обучат целия си екип от журналисти, независимо дали се занимават с разследвания, политика, спорт или лайфстайл, в това

да имат сетивност към наличието на невярно съдържание

Медийният експерт открои и друга тенденция - демократизацията на фалшивите новини. "Всеки може да създава и разпространява подвеждащо съдържание днес. Нещо повече, има и широко достъпен софтуер, който спомага за тази дейност", добави Кент.

Всички панелисти се обединиха и около идеята, че фалшивите новини вече не се разпространяват предимно с текст, като все по-масово се използва манипулацията на видеоматериали и изображения. Така например миналата година недоброжелатели разпространяват видео под шапката на Би Би Си, в което се съобщава за авария в електроцентрала в бившите съветски страни. Големият проблем за информационните агенции, които имат изградено вече доверие у потребителите си, е фактът, че създателите на фалшиви новини могат да имитират всеки техен продукт.

"Трябва да се следят каналите, по които хората достигат до новините. Това включва и социалните медии", категоричен беше и Мохамед Джамал Алраиси, изпълнителен директор на WAN News Agency в Обединените арабски емирства. По думите му, на фона на настоящата екосистема в медиите, от особена важност е партньорството между агенциите в различните държави, като по този начин ще се подобри и механизмът за проверяването на фактите.

Фейсбук вече не е предпочитан канал за разпространяване на дезинформация

До този извод експертите стигат след множеството сключени партньорства от страна на компанията с медии, които правят точно това - да проверяват дали дадена информация е истина или не. "Всички смятат, че партньорството между Фейсбук и AFP е под въпрос, защото те ни плащат. Но трябва да подчертая, че ние сме абсолютно редакционно независими", обясни Ерик Уишарт, главен редактор на специалните проекти в AFP, Франция. Той добави, че агенцията получава от социалната мрежа набор от истории със съмнение за достоверност. В случай че бъде открита фалшива новина, Фейсбук санкционира според политиката си нейния източник/разпространител.

"От началото на годината работим заедно със социалната медия, най-вече когато става въпрос за публикуване на фалшиви изображения с испански език", добави от своя страна и Ана Джонсън, директор на новините за Европа и Африка на AP, САЩ. Каналите за моментни съобщения, като WhatsApp и Telegram, функционират все повече като средство за разпространяване на дезинформация.

Обучения сред обществото и журналистите на тема медийна грамотност, основаването на цели екипи от fact-checkers (проверяващи фактите), безпристрастното отношение към новините и бързата реакция към опровергаването на налична невярна информация - това са част от мерките, които експертите посочиха за справяне с фалшивите новини.

"Често се стига дори до смъртни случаи. А извършителите остават ненаказани", подчерта и преподавателят по журналистика в индийския университет Ashoka Сидхарта Дюби. Той добави, че в страната му се е създала цяла индустрия от бивши журналисти и редактори, които се занимават единствено с проверяването на информацията. Сред идеите за справяне с фалшивите новини по време на панела бе и тази за създаването на форма на саморегулация - основаването на рейтингова платформа за оценяването на количеството фалшиви новини, публикувани от дадена медия. По този начин, изтъкнаха говорителите, самите новинарски сайтове биха поели наистина отговорността за това да избягват да дават трибуна на дезинформацията.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Наблюдават кораб с 30 души китайски екипаж на пристанище Бургас

Поне 100 души в България под карантина заради коронавируса (ОБЗОР)

Наблюдават кораб с 30 души китайски екипаж на пристанище Бургас

Поне 100 души са подставени под карантина или наблюдение заради това, че се връщат от страни, в които има разпространение на коронавирус.

Близо 3000 човека купували стаж миналата година

Броим по 3 бона, за да се пенсионираме (ТЕМАТА)

Близо 3000 човека купували стаж миналата година

Средно по 21,84 месеца или почти 2 години не са достигали на хората, пожелали да закупят стаж за пенсиониране през 2019 година. Това става ясно от данни, предоставени на „Монитор“ от Националния осигурителен институт.