След 24 години дейност Астрал Холидейз“, един от най-големите туроператори у нас, обяви несъстоятелност. Общо 251 туристи са засегнатите от фалита, а от тях 200 туристи ще получат 350 000 лв. обезщетения от застрахователя на туристическата компания.

Повлечена от ефекта на доминото, предизвикан от последователните фалити на дъщерните дружества най-стария туроператор в света „Томас Кук“, българската „Астрал Холидейз“ успя да прибере всички чужди туристи в родината, но не и да се спаси от банкрута. От фалиралият туроператор твърдят, че „причините да се стигне дотук са комплексни“, но обявиха фалит след като покриха част от разходите по обслужването на 6000 туристи, оставени в българските хотели от „Томас Кук“.

„Астрал холидейз“ има валидна застраховка

на стойност 700 бона, обяви туристическият министър Николина Ангелкова. Засегнатите трябва първо да се обърнат към офисите на обявилия несъстоятелност туроператор, а след това към астрахователя на спрелия работа туроператор „Уника“. Всички пострадали туристи ще получат платените суми, съобщиха изпълнителните директори на туроператора Христо Гълбачев и на "Уника" Николай Генчев.

Парите си от депозити и закупени почивки спешно може да получат всички клиенти на "Астрал", които пътуват тези дни. Клиентите могат да поискат обезщетение чрез сайта на "Уника", чрез единния й телефон, както и в офисите на застрахователя и на "Астрал холидейз".

51 клиенти са в момента в чужбина

по програми на "Астрал холидейз". Всички разходи за техните почивки са вече платени от компанията и те няма за какво да се безпокоят. За досегашните екскурзии и планираните за утре пътувания туроператорът се е разплатил за всички чартъри, почивки и трансфери. За след това закупените екскурзии или почивки клиентите ще си получат парите, за да могат да заминат, а офисите на дружеството ще им оказват съдействие. Ако не бяхме го направили, щетата щеше да надхвърли 1 млн. лв. в края на летния сезон и 2 млн. лв. - в началото му, коментира изпълнителният директор на туроператора. За да намали щетите "Астрал" е ограничил резервациите след 25 септември, обяви още изпълнителните директори на агенцията Христо Гълбачев. Около 100 служители на туроператора ще загубят работата си.

Министерството няма информация други туроператори да са в затруднено финансово състояние, обяви в отговор на въпрос министър Ангелкова. Тя посъветва туристите да проверяват туроператорите и туристическите агенти на сайта на ведомството. Дали ще има фалити ще стане ясно едва, когато изпълнителният директор официално обяви несъстоятелност.

Браншът иска гаранционен фонд за туризма

"Ситуацията не беше неочаквана, защото "Астрал Холидейз" беше основен партньор на "Томас Кук" в България", коментира Константин Занков от Института за анализи и оценка в туризма. Той потвърди данните на туроператора, че до момента направените резервации и почивки са изплатени и съответно няма да се наложи извънредно прибиране, както стана с британските туристи, които за две седмици бяха върнати на Острова. Останалите българи обаче, направили и платили резервации за след 7 октомври, ще трябва да разчитат на застраховката "Отговорност на туроператора". Занков обаче изрази опасения доколко средствата ще са достатъчни. "Препоръчваме на клиентите бързо да придвижат документите си към застрахователя", допълни Занков. Всеки пътуващ трябва да прегледа договора си за застраховка и да изпрати документи на застрахователното дружество, заедно със своите искания, а след това те ще се обработят. Процесът ще отнеме технологично време. Занков допълни, че точно в такива случаи е хубаво да се използва гаранционен фонд за туризма, който у нас липсва. "В много други страни има такива механизми, включително в Англия", даде пример Занков.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Ангелкова: Мобилизирани сме за зимния сезон

Изпратихме летен сезон с добри резултати въпреки негативните кампании в началото и сега предстои стартът на зимния, който да затвърди постигнатото. Много е важно да бъдем максимално подготвени с нови инициативи, за да осигурим туристически услуги с високо качество, които да привличат повече чуждестранни и български туристи в курортите. Това е заявила в Боровец министърът на туризма Николина Ангелкова на традиционна среща за готовността на местната власт и бизнеса в навечерието на зима 2019/2020.

КЗП: Някои почивки изглеждат добре само виртуално

“Оферти за почивки има много, най-разнообразни. Това, на което трябва да обърнем внимание, е, че не винаги те са толкова действителни и красиви колкото изглеждат”. Това заяви пред БНТ председателят на Комисията за защита на потребителите.Димитър Маргаритов.