Европейската сметна палата започна проверка на еврофинансирането за мрежата от пътища в България, Чехия, Полша и Испания. Одиторите ще разгледат дали действията на Европейската комисия (ЕК) и отпуснатите средства осигуряват напредък на държавите членки към навременно завършване на мрежата и по-добра свързаност за гражданите, става ясно от съобщение на институцията.

Пътният транспорт все още е основната форма на сухоземен транспорт на хора и стоки в ЕС и се очаква да запази тази позиция в обозримо бъдеще, посочват одиторите. Изграждането на пътища и подобряването на тяхната достъпност има значение и за стимулирането на икономически растеж. Към 2016 г. в транспортния сектор работят повече от 11 млн. души - над 5% от работната ръка в ЕС.

През 90-те години ЕК си поставя за цел да разработи трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T), която включва и пътна инфраструктура. Нейната цел е до 2030 г. да бъдат завършени девет основни коридора с дължина около 40 хил. км. от Балтийско море до Атлантика и от Скандинавия до Средиземноморието.

Тези коридори имат представляват по-голямата част от основната мрежа. Освен това е поставена цел за завършване на широкообхватната мрежа до 2050 г., която ще осигури достъпност и свързаност на всички региони в Европа.

Финансирането от ЕС за пътна инфраструктура в периода 2007-2020 г. възлиза на около 82 млрд. евро, половината от които са изразходвани за основната и широкообхватната мрежа. Основните получатели на това финансиране са централно- и източноевропейските държави членки.

„Съществува риск цялата основна мрежа на ЕС да не бъде завършена навреме“, коментира Джордже Пуфан, членът на Европейската сметна палата, който отговаря за одита.

Завършената пътна мрежа между държавите членки и техните региони може да съкрати времето за транспорт на пътници и стоки, като същевременно увеличи капацитета и подобри пътищата.

Пътната мрежа за целия ЕС обаче все още е непълна. Държавите членки в Централна и Източна Европа например не са добре обслужени от връзки изток-запад, нито са свързани помежду си.

Одиторите ще разгледат дали основната мрежа за ЕС напредва съгласно планираното, както и дали Комисията следи за изпълнението на следните въпроси:

- националните пътни планове да дават приоритет на завършването на основната мрежа навреме и тя да бъде поддържана в добро състояние;

- финансирането от ЕС за пътища да е насочено към приоритета за завършване на основната мрежа.

Ще бъдат извършени проверки в България, Чешката република, Полша и Испания. Очаква се одитният доклад да бъде публикуван в началото на 2020 г.

Деветте транспортни коридора са: Атлантически, Балтийско-адриатически, Средиземноморски, Северно море - Балтийско море, Северно море-Средиземно море, Изток-Източно Средиземноморие, Рейнско-алпийски, Рейнско-Дунавски, Скандинавско-средиземноморски.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Магистрала "Струма" остава затворена поне месец и половина

Възстановяването на повреденият мост на автомагистрала „Струма“ след Дупница в посока Кулата ще отнеме 45 дни. Констатацията е на работна група Университета по архитектура строителство и геодезия, която обследва пораженията от пожар по колоните на съоръжението.

Ремонтът на обгорения виадукт на „Струма“ гълта 3 милиона

Разходите за ремонта на обгорелия мост на автомагистрала „Струма“ близо до Дупница може да достигнат 3 млн. лв. Това изчислиха за „Монитор“, експерти пожелали анонимност. Те подчертават, че за първи път в историята на България се случва подобен пожар, нанесъл немалки повреди на пътно съоръжение.

Кабинетът ще осигури 741 млн. лв. за магистрала „Струма“

Правителството пое ангажимент за осигуряване на средства от държавния бюджет в размер до 741 млн. лева за изпълнение на Лот 3.2 „Крупник-Кресна“. В проекта е включено и изграждането на обходен път на град Кресна, съобщават от пресслужбата на кабинета.