Ето кой ни пази от болести (МНОГО Е ПРОСТО)

Ето кой ни пази от болести (МНОГО Е ПРОСТО)

Подобряването на качеството на съня като цяло може да помогне за намаляване на риска от повишено кръвно налягане, диабет, затлъстяване и сърдечно-съдови заболявания, съобщи електронното издание "Хелтдей", като цитира американско изследване.

Целта на новото проучване на учени от Колумбийския университет в Ню Йорк е да се установи дали множество фактори, които водят до добър сън през нощта, колективно са свързани с рискове за здравето. Данните са представени от американската Асоциация по сърдечни заболявания.
Учените създават многоизмерен модел за определяне на качеството на съня, който включва показатели като средното му количество, последователност на времето за лягане и събуждане, както и на това, необходимо за заспиване. Наблюдават се още прекомерната сънливост през деня, както и симптоми за нарушения на съня като хъркане и затруднено дишане. На базата на получените резултати те правят обща оценка за качеството на съня, която може да бъде "лошо", "умерено" или "идеално".
Учените анализират данни на 4559 възрастни доброволци, участвали в Националното проучване за здраве и хранене през 2017-18 г. Това изследване, чиято цел е изготвяне на статистика за здравното състояние на жителите на САЩ, се провежда от американските Центрове за контрол и профилактика на заболяванията.
Данните показват, че при хората, които могат да се похвалят с идеален сън, има 66% по-нисък риск от високо кръвно налягане спрямо тези, които не успяват да се наспят добре; с 58% намалява вероятността да развият диабет тип 2 и със 73% - да затлъстеят.
"Многоизмерното качество на съня е важно, тъй като навиците ни не са изолирани, а са взаимно свързани," обяснява водещият автор на изследването сърдечно-съдовият епидемиолог д-р Нур Макарем от Колумбийския университет в Ню Йорк. Тя сравнява оценката за качеството на съня с продукти в здравословна диета. "Не консумираме различни храни и хранителни вещества, като ги отделяме едно от друго. Същото се отнася и за съня."
Доктор Макарем съветва хората да обръщат повече внимание на навиците си за сън, в колко часа си лягат и се събуждат всеки ден, и колко спят. "Едно от най-важните неща е да имате фиксиран, последователен график, като спите седем до осем часа както през делничните дни, така и през уикендите", обяснява тя. Според нея е важно да се ограничат алкохолът, кофеинът и обилните хранения преди лягане.
Специалистът казва, че хората трябва да бъдат физически активни през деня, а спалнята да е тиха, тъмна и с температура, която може да улесни заспиването през нощта.
Изследователите от Колумбийския университет отбелязват, че са необходими още клинични проучвания, за да се установи как подобряването на съня като цяло може да намали рисковете от сърдечно-съдови заболявания.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.