Ето как ни заблуждават търговците по Великден

Ето как ни заблуждават търговците по Великден

За нелоялни практики в търговските вериги и в магазините по време на Великденските празници сигнализират граждани от различни населени места в страната, съобщават от асоциацията за защита на потребителите (НАЗП).

Проверки по повод постъпилите жалби установяват, че в обектите на една от търговските вериги има поне пет етикета в червен цвят със сходно оформление, които внушават, че стоките са намалени.

 Върху една част от червените етикети е изписано посланието „ПО-ЕВТИНО“, под него стои знакът % и има стара (зачертана) и нова цена, както и процент на намалението. Точно по същия начин изглежда и друг червен етикет, само че посланието е различно и гласи: „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“ и е придружено с голям удивителен знак. Има обаче и друг червен етикет от серията „ОТ НАШАТА РЕКЛАМА“, върху който липсват стара и нова цена и има само една – продажната.

Срещат се още две близки разновидности на описаните червени етикети, като върху тях също е посочена само една цена. Единият вид няма никакви послания, а върху другия фигурира голямо изображение на сърце, запълнено с цветовете на българското знаме. Тези практики обхващат, както хранителни продукти, включително и най-търсените по Великден – козунаци, агнешко месо, декорации, захарни изделия и др., така и промишлени и стоки за бита. Отделно от това, веригата поддържа и други червени етикети с насърчаващи послания, като „Вземи сега“, „По-изгодно%“, „Дневен артикул. Промоция!“ и др.

Подобни апели подтикват към необмислени покупки, тъй като създават усещането за ексклузивна оферта, която ще е налична за много кратък период от време. Но не се знае дали утре цената на тази стока няма да се придвижи нагоре, надолу или пък да остане същата, тъй като в много от случаите за период на промоцията са посочени несъществуващи дати, например: 31.12.99.

Хитростта на търговеца е, че поставя в непосредствена близост по два или три от различните си видове червени етикети и по такъв начин създава внушението, че всички тези стоки са намалени. Така до етикети с послания „По-евтино“ или „По-изгодно“ и посочен размер на отстъпката се появяват други в същия цвят, на които е поставена само продажна цена и най-вероятно тя е без отбив. Но има ли реално намаление може да установи само контролният орган – Комисията за защита на потребителите, като изиска от търговеца документални доказателства, че преди това стоките са продавани един месец на по-висока цена.

Подобни трикове прилагат и други вериги, установяват още проверките на НАЗП. Ако стоките с червени етикети не са намалени, но имат сходно с това на промоционалните оформление, то категорично става дума за нелоялни практики, които носят на търговците печалби от хиляди левове на гърба на потребителите и които контролният орган може да санкционира с глоби в размер на до 50 000 лв. (повторно нарушение).

Ако пък реално има отстъпка, то в случаите, в които липсва информация за размера на отбива от цената и период на намалението (поне около 50%), е налице административно нарушение, за което също са предвидени санкции. Липсата на наличности от промоционални стоки е друго нарушение, за което хората се оплакват и което НАЗП установи при много търговци и по време на тези празници.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.