ЕС с препоръки как да се върнем обратно на работа

ЕС с препоръки как да се върнем обратно на работа

Гъвкаво ползване на отпуска и дистанционна работа, за да се ограничи присъствието на работното място

Европейската агенция за безопасност и здраве при работа публикува насоки на Европейския съюз за адаптиране на работните места и защита на работещите в условията на пандемията от COVID-19. Ръководството съдържа препоръки за актуализиране и оценка на риска и вземане на подходящи мерки за свеждане до минимум на експозицията на коронавируса при възобновяване на работа след периода на забрана, както и за справяне с високия процент отсъстващи и за управление на работещите от къщи.

Светът на труда е сериозно засегнат по време на кризата, поради което всички слоеве на обществото, включително предприятията, работодателите и социалните партньори, трябва да дадат своя принос, за да могат работещите, техните семейства и обществото като цяло да бъдат защитени, се казва в ръководството на Европейската агенция за безопасност и здраве при работа.

Първо се разрешава трудът, който се счита за основен за защита на здравето и икономиката, а трудът, който може да бъде извършван ефективно от вкъщи, се разрешава последно. Същевременно, независимо от това как и до каква степен се възобновяват нормалните работни дейности, е много вероятно някои мерки да останат в сила за известно време, за да се избегне рязкото увеличаване на равнищата на заразяване. Освен това в някои случаи е възможно увеличаването на инфекциите в бъдещ момент да изисква повторно въвеждане на ограничителни мерки.

За момента извършвайте само най-важната работа, а някои дейности може да се забавят, докато намалее рискът. По възможност предоставяйте услуги от разстояние (телефон или видео връзка) вместо лично. Уверете се, че само работещите или служителите, които са от основно значение за дейността, посещават работното място и сведете до минимум присъствието на трети страни, се казва още в препоръките.

Основните мерки са:

-  Намалете, доколкото е възможно, физическия контакт между работещите (напр. по време на заседания или почивки). Изолирайте работещи, които могат да безопасно изпълняват задачите си самостоятелно и не се нуждаят от специализирано оборудване или машини, които не могат да бъдат премествани. Например, когато е възможно, организирайте ги да работят сами в свободен офис, зала, столова или заседателна зала. Ако е възможно, помолете служителите от уязвимите групи да работят от дома си (повъзрастни хора и хора с хронични заболявания (вкл. хипертония, белодробни или сърдечни проблеми, диабет или хора, които са подложени на противораково лечение или друг вид имуносупресивна терапия), както и бременните жени. Дистанционна работа може да се обмисли и за работещи лица с близки членове на семейството, които са изложени на висок риск.

- Анулирайте и, ако не е възможно, ограничете физическото взаимодействие със и между клиенти. Например чрез поръчки онлайн или по телефона, безконтактна доставка или 4 COVID-19 — Завръщане на работното място — Адаптиране на работните места и защита на работещите контролирано влизане (като същевременно се избягва струпването отвън) и физическо дистанциране както в помещенията, така и извън тях.

- Когато доставяте стоки, правете това чрез вземане или доставка извън помещенията. Давайте съвети на водачите на превозни средства относно добрата хигиена в кабината и им осигурявайте подходящ хигиенен гел и кърпички. На доставящите работещи трябва да бъде позволено да ползват съоръжения като тоалетни, кафенета, съблекални и душове, но при спазване на подходящи предпазни мерки (напр. да се пуска само по един потребител и да се почистват редовно).

- Поставете непромокаема преграда между работещите лица, особено ако те не са в състояние да запазят разстояние от два метра един от друг. Бариерите могат да бъдат създадени специално за целта или да се използват импровизирани с помощта на предмети, например пластмасови листове, преградни стени, подвижни чекмеджета или устройства за съхранение. Следва да се избягват предмети, които не са твърди или имат празнини, например саксийни растения или колички, или които създават нов риск, например спъване или падащи предмети. Ако не може да се използва бариера, трябва да се създаде допълнително пространство между работещите, например като се гарантира, че има най-малко две празни бюра от двете страни.

- Ако близкият контакт е неизбежен, поддържайте го за по-малко от 15 минути. Намалете контакта между различните части на предприятието в началото и в края на смените. Организирайте почивките за хранене по такъв начин, че да се намали броят на хората, които ползват кафене, зала за персонала или кухня. Уверете се, че има само по един работник в баните и съблекалните. Поставете знак върху основната врата, указващ кога се използва една от тоалетните, за да се гарантира, че само едно лице влиза в тях. Организирайте смените така, че да се води отчетност на задачите по почистване и хигиенизиране.

- Доставяйте сапун и вода или подходящ препарат за дезинфекция на ръцете на удобни места и съветвайте служителите да измиват често ръцете си. Често почиствайте помещенията, особено гишетата, дръжките, инструментите и други повърхности, които хората докосват често, и осигурявайте добра вентилация, ако е възможно.

- Не допускайте прекомерно натоварване на почистващия персонал, като въведете подходящи мерки, например определяне на допълнителни служители за изпълнение на задачите и изискване от работещите да поддържат работното си място чисто. Осигурете на работещите носни кърпи и кошчета за отпадъци, снабдени с пластмасов плик, които могат да се изпразват без контакт със съдържанието.

- Ако сте установили риск от инфекция, въпреки че сте приложили всички възможни мерки за безопасност, осигурете всички необходими ЛПС. Важно е работещите да бъдат обучени за правилната употреба на ЛПС, като се гарантира, че следват приложимите насоки при използването на маски за лице и ръкавици.

- Поставете постери, насърчаващи оставането у дома при разболяване, етикет за кашляне и кихане и хигиена на ръцете на входа на работното място и на други места, където те ще бъдат видени.

- Подкрепете използването от работещите на индивидуален, а не на колективен транспорт, например чрез осигуряване на паркинг за автомобили или безопасно място за съхранение на велосипеди, както и чрез насърчаване на работещите да вървят пеша до работа, ако това е възможно.

- Въведете политики за гъвкаво ползване на отпуска и дистанционна работа, за да се ограничи присъствието на работното място, когато е необходимо.

От агенцията подчертават, че мерките не са задължителни и имат за цел да помогнат на работодателите и работещите да се предпазят и да останат здрави в работната среда, която се промени значително поради пандемията от COVID-19.

 

 

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.