Електрониката №1 в износа ни през 2020 г.

Електрониката №1 в износа ни през 2020 г.

Втори сме по експорт на патешки черен дроб в Еропа

През 2020 година България е изнесла електротехника и електроника на стойност почти 3,5 млрд. долара, показват изчисленията на Българската стопанска камара (БСК), цитирани от Investor.bg. Като цяло пандемията от коронавируса е свила износа, но през последните години страната печели позиции на световните пазари.

Съществено се увеличава износът на автомобили, части и велосипеди, като за периода 2016-2020 година средният ръст е от 12 на сто, отчитат още от организацията.

През миналата година


България е изнесла стоки за общо 31,8 млрд. долара,


което представлява спад от 4,4% спрямо 2019 година, когато износът беше на стойност 33,4 млрд. долара. Въпреки това страната ни се изкачва на 58-а позиция сред всички износители в световен мащаб. За сравнение през миналата година България беше 60-та.

В ЕС страната ни заема 21-о място, спрямо 20-то през 2019 година.

България е и вторият по големина износител на патешки черен дроб с дял от почти 20% от световния пазар. Страната заема второ място в световния износ на спирачни маркучи и месинг на плочи и ленти. Добри позиции имаме и по отношение на консервираните череши, където делът от световните пазари се изчислява на 16,4%.

През последните


пет години износът на български стоки записва ръст от 20 на сто,


изчисляват още от БСК. За сравнение световният внос отчита кумулативен ръст от 3% за последните пет години, а през 2020 година има спад от 7 на сто. Тези данни водят до извода на камарата, че България печели позиции на световните пазари през последните години.

Но в същото време нарасналата конкурентоспособност се дължи основно на международните компании в България и по-малко на местни фирми. Успешните български фирми са тези, които работят основно за чуждите пазари, не се влияят от липсата на конкуренция в България и не са обект на значителна регулаторна тежест. Най-големият търговски партньор на България е Германия, към която отива малко над 16% от целия износ, като търговският баланс е положителен на стойност 880 млн. долара. Следват Румъния (9% от износа), Италия (почти 7%), Гърция (6,7%) и Турция (6,4%). Най-голям отрицателен баланс в търговските отношения имаме с Русия (1,7 млрд. долара) при общ търговски дефицит от малко над 3 млрд. долара.


Основният проблем обаче е липсата на диверсификация на пазарите.


Износът на водещите продукти е концентриран - например при катодната мед 65% от износа е за Китай, на велосипеди - 55% за Германия и 34% за Белгия, пръти и профили от желязо - 80% за Румъния. Донякъде тази концентрация може да се обясни с износ към компанията майка, която управлява бизнеса си в България.

Сред основните изводи на БСК по отношение на износа е, че преструктурирането се случва прекалено бавно. Все още износът на суровини и материали за последваща обработка заемат голям дял и са нужни нови инструменти за промяна.

"Ролята на чуждестранните инвестиции е важна, особено за заетост, придобиване на нови знания и умения, но не бива да се очаква, че само те могат да преструктурират икономиката ни в желаната посока", пишат още от БСК.

Освен на електроника, страната ни разчита още на износа на мед и изделия от мед, машини и апарати ,както и на енергоносители (горива и електроенергия).


Тези четири групи формират 1/3 от общия износ на България.


През миналата година износът на мед се изкачи на втора позиция благодарение на ръста на цените на суровините, а в същото време енергоносителите отчитат спад на фона на ограниченото потребление на горива заради пандемията от коронавируса.

От статистиката е видно, че през 2020 година България е изнесла мед и медни продукти на стойност 2,8 млрд. долара, машини и апарати за 2,7 млрд. долара и енергоносители за 1,44 млрд. долара. Ръстът на годишна база в износа на катодната мед е 19% и напълно компенсира спадът от 20%, записан през 2019 година. Износът на анодна мед се увеличава с 27 на сто.

По отношение на енергоносителите в периода 2016-2020 година има спад на износа със средно 9 на сто. За сравнение в същия период има среден ръст на световния внос в рамките на 2%. Износът на горива намалява два пъти на фона на ограниченията за пътувания, наложени в световен мащаб.

През 2020 година от страната са


изнесени леки нефтени масла на стойност 551 млн. долара, което е спад от 54%.


Шесто място в структурата на износа държат стоките в групата "Автомобили, части и велосипеди". За 2020 година са изнесени стоки за почти 1,2 млрд. долара, като за периода 2016-2020 година средният ръст на износа е 12%. В същото време има минимален спад - в рамките на 1%, на световния внос. Тези данни показват, че българските производители са конкурентоспособни на глобалните пазари и успяват да изместят други доставчици, отчитат от БСК. Най-голям кумулативен ръст на общия износ за последните пет години отчитат велосипедите със спомагателен двигател - в рамките на почти 190%.

Традиционно добри са показателите при износа на зърно - през 2020 година от страната е изнесена продукция за 1,32 млрд. долара. За последните пет години средният ръст на износа на този тип продукция се увеличава със 7%, а световният внос отчита ръст от 5 на сто. Традиционни пазари на българската зърнена промишленост са Испания, Гърция, Румъния, Либия и Филипини. Най-високи експортни цени постигаме за Либия и Гърция, а най-ниски - за Румъния.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.