Експертът по хранене проф. Донка Байкова пред

Експертът по хранене проф. Донка Байкова пред "Монитор": След празниците направете детокс с 3-дневен монорежим

* След обилните трапези, се чувстваме дискомфортно, качваме по 2 кг

 -     Проф. Байкова, кога има риск от стомашно-чревни проблеми при едно хранене на празничната трапеза?

-      До стомашно чревни проблеми се стига, когато имаме по-ниска здравна култура. Това проличава особено в периода на празничните дни, когато свръхконсумираме или свръхкомбинираме различни видове храни. Тогава сме в риск и можем да отключим възпалителен процес в някое от звената на храносмилателната система. Поставени в режим на свръхработа, всички органи и системи в човешкото тяло, може да провокират  жлъчна криза, колити или дори панкреатит. Затова е важно да консумираме умерено ястията, които сме приготвили, защото можем да натоварим обмяната на веществата. След обилното похапване на Бъдни вечер, когато приготвяме няколко постни ястия, следва коледен обяд, а към това нека прибавим и консумацията на алкохолни напитки, които избягваме в работни дни. Кулминацията пък беше новогодишната нощ и тържествената вечеря. Затова най-вероятно се чувстваме дискомфортни и понапълняли с около 2 килограма. Тогава се налага да предприемем някакъв вид по-лек режим на хранене. Ние експертите го наричаме разтоварителен период, а някои детокс. Това означава да стимулираме обмяната на веществата към усилено излъчване на разградни продукти. По този начин стимулираме работата на отделителната система.

-      Какво да направим?

-      Трябва да предприемем по-лек режим на хранене, но в никакъв случай не бива да предизвикваме стрес в организма. От един период на пищно хранене нека плавно да преминем към режим на по-леко хранене. За 1-2 дни да преминем към изключване на по-мазните, шарени меса. Това всъщност повелява и християнската религия при започване на поста-първо изключваме месото, а след това и млечните продукти. Така няма да стресираме организма. След това да изключим и рибата, а после, поне три дни, трябва да преминем на плодове и зеленчуци. Работещите хора може да консумират топла супа, смутита, много течности- цитронади, трапезни води. Бих препоръчала да направим един режим на петкратно хранене.

-      Какъв да е той, дайте пример?

-      Например, сутрин закуска, после към 10 часа-подкрепителна закуска от плодове, 12-часа обяд, 16 часа отново подкрепителна закуска и 18-19 часа-вечеря. Това означава поне два пъти на ден зеленчукови блюда или зеленчукова супа, задушени зеленчуци, печено зеле на фурна. Ако това не ни засища, увеличете плодово-зеленчуковите блюда. Това не бива да ви смущава, защото спокойно можем да си позволим до 2 кг и плодове, и зеленчуци. Също така може да добавите кисело-млечен продукт, филийка с лютеница. Ако все пак това ви затруднява, може да заложите на един тридневен монорежим. Така един ден консумирайте само млечни продукти, вторият-плодове и зеленчуци, третият- само яйца или ястия с картофи, без зеленчуци и плодове, за да активизираме обмена на веществата. За тяхното храносмилане и обработка организмът използва два пъти повече калории, отколкото приема и си помага с резервите.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.