ЕКСПЕРТИТЕ ГОВОРЯТ: Каква е причината за падането на МиГ-a в Черно море

ЕКСПЕРТИТЕ ГОВОРЯТ: Каква е причината за падането на МиГ-a в Черно море

Небезизвестният авиационен експерт Ангел Борисов говори за инцидента с МиГ-29 в Черно море. Той назова вероятната причина за падането на изтребителя на родните ВВС край Шабла по време на учението "Шабла 21".

Както вече стана ясно, пилотът е 47-годишният майор Валентин Терзиев. Продължава издирвателната акция, като за момента са открити отломки от машината и спасителната му жилетка.

"Разследвайки общата ситуация на учението, неговото провеждане, пускане на светлинната цел от друг самолет, забелязваме увеличена вертикална скорост, това е вид отклонение. Това е изненадало пилота, той е бил принуден да направи рязка маневра, за да се прицели отново, а това не е шега в морски условия над морска повърхност", каза Ангел Борисов в студиото на bTV.

"Той трябва да достигне безопасна височина от 200-300 метра. Ако пропадне по-надолу, това е изстребител с голяма скорост, и той няма да може да укроти самолета, няма да може да го спре и просто ще се забие във воданата повърхност. За мен това е основната версия и отива на окончателна", обясни експертът.

"Вероятната причина ще бъде нещо подобно, тъй като пилотът не е катапултирал и не се е обадил на ръководител полети. При катапулт се изхвърля сигнално устройство и свeтлина, тези неща липсват. А спасителната жилетка говори, че са се разхвърчали парчетата.

Не е успял да предприеме маневра по изтегляне след поразяване на целта. По-вероятно в стремежа си да избегне водната повърхност, която не вижда, просто да се е забил. Сложни са такъв тип мисии", добави Ангел Борисов.

"Притеснява ме, че няма никакъв доклад от пилота, ако е имало някаква неизправност в системите на самолета, двигателя. В кабината на самолета има индикатори, които показват и той би следвало да доложи, че има проблем в двигателя или нещо друго. Няма никакъв доклад", каза от своя страна пред БГНЕС ген. Съби Събев, който също коментира инцидента с падналия във водите на Черно море самолет МиГ-29, като уточни, че всеки коментар остава хипотеза, докато самолетът не бъде изваден и не се констатира причината за падането му.

„Ако е решил да катапултира, той също би следвало да доложи, че ще го прави, за да се знаят какви са били действията му и съответно да го търсят на определено място. Липсата на такива доклади навежда на мисълта, че най-вероятно той е изпаднал в сложно положение. Полетът нощем над море е доста сложен, няма никакви ориентири и недостатъчно натрениран пилот може да изпадне в сложно положение, породено от лъжливо чувство, което го кара да не вярва на уредите в самолета и тогава вече става сложно. Човек може да изпадне в паника, да не успее да реагира своевременно и съответно да забие самолета в морето“, коментира той.

Събев добави, че към този час пилотът все още не е открит и изрази надежда да е останал жив, за да може да разкаже какво се е случило.

„Появи се информация, че спасителна жилетка е намерена. Тя може би е изпаднала от самолета“, предполага генералът, но е категоричен, че случилото се е авиационна катастрофа.

Попитан дали тези инциденти са в резултат на недостатъчните летателни часове, ген. Събев каза, че този проблем съществува от дълги години и не знае каква част от тях се взимат от пилотите, които служат в щабовете.

„Крайно недостатъчен е броят на пролетените часове от нашите пилоти. Той се различава 8-10 пъти по-малко отколкото е нормата в НАТО. Ако там летят някъде 180 часа годишно, при нас летят 20-30 часа годишно“, посочи генералът стряскащото разминаване и добави, че в такъв случай пилотът не е трябвало да бъде пускан да лети самостоятелно нощем над море заради липсата на достатъчна подготовка.

Той каза също така, че имаме недостатъчен брой самолети, гориво, нальот и той съществува от години.

„Дано с получаването на новите самолети F-16 ще решим въпроса. Трябва да се има предвид и това, че МиГ – 29 няма автоматична система за предотвратяване на сблъсък на самолета със земята и морската повърхност, каквато система имат новите самолети, които ще получим. И всичко опира да натренираността и уменията на пилота, за да се избегне такъв сблъсък, ако самолетът изпадне в по-сложно положение“, заяви той.

Ген. Събев каза още, че България не се отличава съществено от други страни, в които летят много повече самолети и нальот.

В сряда се появи и версия, че дефектен боеприпас може да е причината за трагичния инцидент с изтребителя МиГ-29.

На днешния преди 4 години хеликоптер „Пантер“ на военноморските сили също падна във водите на Черно море, а инцидентът, който се случи пак беше по време на учение.

Междувременно стана ясно, че по време на продължаващата издирвателна операция е открит биологичен материал сред останките от падналия изтребител.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.