БДЖ да изготви аварийна краткосрочна програма за спасяването на железопътната услуга от недостиг на работоспособен подвижен жп състав, която да бъде финансово обезпечена от правителството. Транспортното министерство да включи държавните жп дружества за кандидатстване за европейски пари по примера на столичния метрополитен.

Около това мнение се обединиха на форум, организиран от Научно-техническите съюзи в транспорта /НТСТ/, Форумът за Балкански транспорт и инфраструктура /ФБТИ/ и Националното сдружение-общество на инженерите по железен път /НСОИЖП/. Състоянието на БДЖ е крайно тежко, има стратегии, но все по-малко пътници и товари се превозват през последните 10 години, обяви инж. Васил Рангелов. По думите му основен виновник за състоянието на железниците е държвата, като най-тежкия период на БДЖ е бил през 2014-15 г., когато кредиторите са притиснали дружеството до стената да върне дълговете си.

Пътническите вагони са остарели, основните локомотиви на дружеството са с над 40-годишна възраст, голямата част от подвижния състав е в изолация, коментира ескпертът. При товарните превози ситуацията също е тежка – най-доходосните линии вече са в ръцете на частни компании, докато за БДЖ остават по-малките превози.

По думите на инж. Ясен Ишев, председател на Научно-техническия съюз по транспорта, въвеждането на тол системата по републиканската пътна мрежа може да прехвърли до 30 на сто от товарите върху жп линиите, което ще облекчи автомагистралите.

Докато се чакат мечтаните нови влакове, кадрите в железниците намаляват, защото частни превозвачи иметрото дърпа голяма част от умелите служители на БДЖ. Висшето транспортно училище и университетите трябва да работят за повишаване на квалификацията и мотивацията на работещите в структурите на БДЖ, смятат още експертите

Министър Росен Желязков получава подкрепа за преобразуванено на холдинг БДЖ ЕАД, но бившите ръководители на дружеството предлагат създаването на единно БДЖ ЕАД за пътнически и товарни превози.

По темата: БДЖ
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Искаме от Брюксел финансова подкрепа за транспортния сектор

Транспортният сектор изпитва спешна нужда от европейски финансови инструменти, които да гарантират бързото възстановяване на компаниите, засегнати от мерките срещу COVID-19. Това се казва в писмо, изпратено от  министър Росен Желязков до европейския комисар по транспорта Адина Валеан, съобщиха от ресорното министерство.

Съветът на ЕС одобри на първо четене пакета "Мобилност" (ОБНОВЕНА)

Съветът на ЕС е приел днес на първо четене промените в правилата за товарните превози. Новите правила ще подобрят условията на труд на водачите, ще въведат изисквания за командироването на международни водачи и ще обновят разпоредбите за достъпа до пазара на товарни автомобилни превози.