Експерти: Бързото връчване на фишове ще подобри пътната безопасност

Експерти: Бързото връчване на фишове ще подобри пътната безопасност

Промените в Закона за движение по пътищата, които включват връчването на фишове при нарушения да се случва веднага след засичането им или онлайн, са първата стъпка към постигането на по-добра пътна безопасност. В това бяха категорични Диана Русинова - председателят на Европейския център за транспортни политики и Владимир Тодоров - председателят на Българската асоциация на пострадали при катастрофи. Експертите коментираха темата в ефира на NOVA. 

Според тях мерките, предвидени от Министерството на вътрешните работи и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", ще увеличат събираемостта на глобите и ще понижат чувството на безнаказаност у шофьорите. 

Законопроектът, който беше публикуван за обществено обсъждане този петък (22.05), предвижда отпадането на синия талон с контролни точки и той ще бъде изцяло дигитализиран. Актовете пък ще се заменят с електронен фиш, а процедурата по връчването му се съкращава и тя ще бъде извърпшвана веднага. Новият фиш ще бъде със силата на наказателно постановление и ще може да се обжалва, както досега. Шофьорите обаче ще могат да платят своята глоба веднага след установяването на нарушението, като се добавя опцията за плащане онлайн и/или по банков път. Ще има и намаление на сумата на глобата с 30%, ако се плати в 14-дневен срок.

С новите промени се дава възможност и глобата да се залепва и на предното стъкло на нарушителия, когато той бъде установен. Русинова посочи, че тази идея има известни противоречия, но дава резултат в страните от Европейския съюз, в които това е практика.

Предвижда се и фиксирането на санкциите в определен размер."Голяма част от глобите са от 300 до 1000 лв. Началникът на КАТ решаваше колко точно. Сега вече ще има конкретика, за да не може да има "обади се на приятел", обясни Владимир Тодоров. 

При неплатени глоби, се блокират административните услуги към "Пътна полиция" за нарушителя. Според Тодоров в законопроекта трябва да се включи подобно блокиране и в държавната и общинската администрация, за да се постигне още по-голяма събираемост. 

Диана Русинова добави, че е нужно да се въведе задължително посочване на имейла на водача при получаване на свидетелство за управление, а не то да бъде избирателно. Според нея това е важно, за да може всички граждани да получават електронни фишове и да правят запитвания към "Пътна полиция". 

Би могло да се правят промени и в използването на ресурса от видеокамери на пътя, коментира Владимир Тодоров. В момента са разположени 4 различни системи за видеонаблюдение - на АПИ, на "Пътна полиция", на общините и на ТОЛ-системата. В момента те са автономни, но ако всички се включат в засичането нарушения на пътя, това ще доведе до значително по-голяма пътна безопасност.

"Коронавирусът ни показа, че не ние не умеем да се самоконтролираме и поради тази причина, с колкото повече технически средства разполагаме, толкова повече успех ще имаме в намаляването на жертвите", обясни Русинова.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.