Експерт: Градоносните облаци са по-малко, но по-опасни

Експерт: Градоносните облаци са по-малко, но по-опасни

Тази година има по-малко градоносни облаци, но по-опасни. Това заяви пред БНР директорът на Агенцията за борба с градушките Ваньо Славеев.

Миналата година са изстреляни 7365 противоградови ракети, а тази – 6839. „Двете години са сходни – разликата не е толкова голяма. Миналата година се стреляше по-често, но градоносните облаци и имаха по-малък интензитет и по-голяма честота, а тази година се наблюдават и суперклетки", заяви Славеев и допълни, че пример за суперклетка е градоносният облак над Хасково, който нанесе тежки поражения.

„На 100% са поразени само 80 декара и те са именно тези в Хасково. В останалите територии няма кой знае какви поражения, независимо че се преекспонира случая в Раковски. В населеното място има поражения, но в обработваемите земи са минимални. Колегите там са си свършили работата, но в населените места няма как да работим“, допълни шефът на Агенцията. Той напомни, че фермерите имат право на обезщетение от държавата, единствено ако площите им са на 100% поразени.

Що се отнася до внедряването на самолетния способ, Славеев обясни, че в момента процедурата е на етап „отправена покана към фирмата за сключване на договор“. Крайният срок за това е 27 юли.

„Имайте предвид, че пандемията по целия свят забави самата процедура, тъй като бяха удължени определени срокове от ЗОП. Изпитваме притеснение, понеже фирмата ще разчита на аржентински пилоти и метеоролози, а там в момента е зима и пандемията е в разгара си“, каза Ваньо Славеев.

В Европа две държави - Австрия и Германия, извършват защита със самолетен способ и няма достатъчно фирми, които да извършват тази дейност. Затова страната ни се е насочила към аржентински пилоти и метеоролози. В Аржентина първоначално са сключили договор с американска фирма, която извършвала градозащитата, а в продължение на няколко години са обучили свои пилоти и започнали да го правят самостоятелно.

Този опит иска да следва и България. Дори и на отлични пилоти обаче, са необходими две-три години обучение, за да извършват тази дейност. Пилотният проект е в Североизточна България.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.