Дългият път от Ветрен до София

Дългият път от Ветрен до София

Ветрен е квартал на град Бургас, разположен на 14,5 км северозападно от центъра на града, по пътя за София.

През 1949 г. дотогавашното село Ветрен е преименувано на село Житарово и отново е прекръстено на Ветрен през 1991 г. Поради закона за Всеобщата военна служба вашият автор изкара година и няколко месеца в Айтос, в прочутата танкова бригада, известна като поделение 26 200, което загина, в крайна сметка, без нито един изстрел. В онези години пътят към прогреса и цивилизацията, насочен към Бургас, минаваше задължително през Ветрен, което беше с името Житарово. Все си мислех, че идва от житни поля, но май се оказа на някакъв генерал партизанин Житаров. Така и не ми стана ясно и не искам да задълбавам, за да не засегна някого.
Деликатен съм по причината, че пак от армейските си години знам и един генерал, който беше летален тъпак, да му прощава Господ греховете, но на негово име селище, слава Богу няма. Ветрен обаче е крайъгълен камък. В наши дни това е мястото, където бургазлии за последно намаляват, преди да излязат на магистралата и след това всеки, който им се изпречи на пътя, току-виж го изкарали на площада пред Народното събрание по Цариградско в София.
На фона на новите коли и скорости вашият автор е просто един брат Грим. Вторият не знам кой е, но очевидно следи трафика някъде там около Ветрен. С две думи, анахронични сме като папируси. Направиха обаче магистрала, която заобикаля след това възлово място към последващия град – града на орела Айтос. Там има едно единствено място, където може да стане зверска катастрофа – кръговото срещу парка на ресторант „Аетос“, след което се качваш на магистралата. Към него се спуска стръмна улица, покрай бившето военно поделение, която пак излиза на въпросното кръгово. Ето там преди 3 години камион си изпусна спирачките и помля 4-5 коли, които чакаха да се включат в кръговото. Жертвите бяха много. Сега на самото кръгово, наречено с внушителното име градинка, камион не можа да вземе завоя и загинаха две деца и трима възрастни бяха ранени. Не знам какво трябва да стане - в град, който има едно кръгово, а главната е пешеходна зона, последният да е център на невиждани произшествия. Бих разбрал, ако Айтос е център на култура и администрация като Лондон, но това може да бъде разсеяно с факта, че там има и само един светофар. Нещо изначално е сбъркано, след като кръговото срещу „Аетос“, както го знаят местните хора, дава стабилни жертви от пътни произшествия. Вероятно трябва влизането на камиони в града да бъде регулирано по някакъв начин, защото поразиите стават обикновено от тях, а не от транзитните. Те просто минават по магистралата. Айтос не е град за улично движение. Айтос е град за тихи разходки, пиене на каймаклия кафе и сладки приказки. А доколкото попада в черните хроники, това направо е обидно за града, защото в крайна сметка нещата са опрели до някаква човешка небрежност. И тя прави пътя от Бургас, през Ветрен, Айтос и нататък към София безкрайно дълъг. Понякога дори и до отвъдното.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.