Двойно по-малко зрители в киносалоните през 2020-а
2

Двойно по-малко зрители в киносалоните през 2020-а

Преминаването на границата от 200 новозаразени на ден все пак не отказа хората от седмото изкуство

Двойно по-малко зрители са прекрачили прага на българските киносалони през тази година. От началото на 2020 г. до края на миналата седмица – последната дата, за която има данни в регистъра на Националния филмов център, пред големия екран са застанали общо 1 054 567 любители на седмото изкуство (в сравнение с 2 529 404 за същия период миналата година).

В това число не влизат ентусиастите, които гледаха филми от комфорта на колите си, след като автокината предизвикаха еуфория у зрителите преди два месеца. Към настояща дата ентусиазмът около прожектирането на заглавия пред паркинг изглежда поотшумял, макар все още да се наблюдават подобни кино излъчвания. Събития продължават да се провеждат под щампата на

„Автокино“, което всяко лято обикаля из страната

от 2015 г. насам. Такива прожекции се правят още в София, Варна и по-малки градове като Кранево и Провадия. Pandemic Car Cinema – първото автокино, което приветства зрители в столицата и дори се посвети и на автоконцерти обаче вече не организира събития.

8800 са ентусиастите, които през последната седмица са се разходили до киносалон у нас. Въпреки че в същия период – между 3 и 12 юли, беше прекрачена граница от над 200 новозаразени от COVID-19 на ден и дори достигнаха до 330 на 9 юли, българите продължават постепенно да се завръщат пред големия екран. Така, само за седмица се регистрира ръст от над 3000 души в кината, където се излъчват предимно български филми като „Ятаган“, „Екшън“, „18% сиво“ и др., както и големи холивудски продукции като „Блъдшот“, „Жокера“, „Лоши момчета завинаги“, „Книга за джунглата“ и т.н.

Над двойно по-малко са и постъпленията от закупените билети за прожекции в киносалоните, сочи справка на „Монитор“ в НФЦ. За периода от 28 декември 2018 г. до 11 юли 2019 г. боксофисът ни отчита приходи в размер на над 24,9 милиона лева. Сумата, събрана от продадените билети между 27 декември 2019 г. и 12 юли 2020 г. пък е едва 10,4 милиона лева.

Филмовото разпространение у нас, всъщност, стартира ударно годината. Още в първата седмица от 2020-а към киносалоните се втурват 231 051 зрители, голяма част от които застават пред екраните заради излъчването на последната част от настоящата трилогия на „Междузвездни войни“ - „Възходът на Скайуокър“. За сравнение, средната посещаемост на кината за седмица преди настъпването на пандемията достига до почти 94 хиляди души.

Драстичния спад в посещаемостта на киносалоните се дължи на затварянето на киносалоните още в началото на месец март, когато страната все още не беше в извънредно положение заради световната пандемия. Залите получиха зелена светлина да подновят дейността си два месеца по-късно, но при намален капацитет – между 30 и 50 на сто от местата. И до днес обаче

големите вериги киносалони не функционират

като според директорът на София Филм Фест Стефан Китанов повечето мултиплекси ще отворят врати чак наесен. Самият международен кинофорум, който традиционно се провежда всеки март в столицата също промени своите планове. С прожекции в киносалони и на открито, той проведе своето лятно издание стартирайки в края на юни. Голяма част от програмата му обаче се измести онлайн.

Към момента киносалоните разчитат на любовта на зрителите към преживяването пред големия екран. Операторите няма как да привлекат на територията си нови гости предвид че коронавирусната пандемия провали масово плановете за релийз на нови филмови заглавия – както родни, така и чуждестранни. Факт е в същото време, че при българските премиери на големи холивудски блокбъстъри, броят на посетителите в киносалоните скача двойно в сравнение с предходната седмица. Това се случи, както с „Междузвездни войни: Възходът на Скайуокър“, който дебютира на голям екран у нас в последната седмица на 2019-а, така и с „Отмъстителите: Краят“ (април, 2019), който в световен мащаб дори се превърна в най-касовата продукция на всички времена, изпреварвайки „Аватар“ на Джеймс Камерън от първата позиция.

Първоначално, след повсеместното затваряне на киносалоните заради COVID-19, премиерите на предстоящи големи заглавия като „Мулан“ на „Дисни“ и „Жената чудо 1984“ на Warner Brothers бяха отложени за лятото на тази година. Неизвестността около вируса обаче отново пренареди графика и сега това ще се случи наесен, като няма гаранция, че датите отново няма да бъдат отложени за трети път.

Раздвижване в родния боксофис обаче все пак се очаква. Въпреки че холивудските продукции ще забавят своето излизане, още следващия петък по екраните на отворените кина у нас ще тръгне българското заглавие „Бащата“. Третият филм на успешното режисьорско дуо Петър Вълчанов и Кристина Грозева ни накара да се гордеем още преди година, като триумфира с Кристалния глобус на престижния филмов фестивал в Карлови Вари. След като бе представен със специална прожекция в лятното издание на СФФ, филмът вече ще получи и по-широко разпространение, като надеждата е, че ще отведе повече зрители пред екраните.


През 2019 г.: БГ филмите спечелиха 3,7 млн. лв. от боксофиса

С високи резултати в боксофиса могат да се похвалят българските филми месеци преди коронавирусната криза да затвори киносалоните по света и у нас. През миналата година от посещенията на зрителите в залите те събраха общо 3 728 676 лв. Това е вторият най-голям успех на родното кино в последните пет години, като повече пари от боксофиса за родни продукции са събрани единствено през 2017 г. (малко над 4 млн. лв.)

448 777 пък е броят на зрителите, които са платили билет, за да изгледат български филм миналата година. Най-много от тях са проследили събитията в четвъртия филм на Ники Илиев - „Завръщане“. Следват „Доза щастие“ на Яна Титова за живота на журналистката Весела Тотева, „Уют“ на Камен Донев, „Диви и щастливи“ на Мартин Макариев и режисьорския дебют на познатия като Куката актьор Мариан Вълев - „Лошо момиче“.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.