0

З имата е моментът, в който е добре да прегледаме профилактично какво е състоянието на трактора и да сменим ремъците, антифриза, маслата, филтрите при необходимост.

Зимата е моментът, в който е добре да прегледаме профилактично какво е състоянието на трактора и да сменим ремъците, антифриза, маслата, филтрите при необходимост.

Добре е през зимния период това нещо да се извършва, защото рано напролет хората започват да работят с машините, каза Коста Пискачев, който извършва ремонт на трактори в село Васил Левски, Карловско.

Смяната на двигателя на маслото се извършва през определени маточасове. Всичко е много индивидуално и зависи от начина, по който машината се експлоатира, но обикновено това се прави през 150 моточаса, обясни Пискачев.

Прах

Хубаво е също така филтрите да се сменят по-често, особено когато се работи в прашни условия. Имало е и случаи за една седмица филтърът да става за хвърляне. Но всичко си е до човек, някои си поддържат техниката, други чакат само да се счупи нещо, обясни монтьорът.

Добре е през зимата да се прегледа дали има течове, как са уплътненията, които се износват при експлоатация. Защо се губи масло, което не само че замърсява околната среда, но и натоварва фермера финансово. Да се гресира е друго нещо, което може да се направи по поддръжката на трактора.

Цена

Смяната на масло струва десетина лева. Толкова излиза и смяна на филтъра. По принцип е добре като сменяш маслото, да сложиш и нов филтър, съветва Пискачев. Ако се сменя обаче и хидравличният филтър, това оскъпява работата. Особено ако той, както е при някои трактори, е на не много достъпно място. Тогава доста части се разглобяват, за да се стигне до него. А това оскъпява работата.

Пискачев се е специализирал в ремонт на трактори японско и китайско производство. Казва, че при старите японски модели често няма наличност на някои части и се чакат доставки от чужбина. А това също трупа левчета върху цената.

Износване

При старата техника най-много се износват двигателите и съединителите. Понякога се чупят и скоростите. Всичко зависи как машината се експлоатира, а това е и до собственик.

Стопаните трябва да имат няколко неща предвид и да не отлагат ремонта, ако нещо не е както трябва. Износеният двигател например почва да гори масло. Тракторът трудно пали, почва да отделя синкав пушек. А това е сигурен знак, че гори масло. В летните дни, когато е горещо, се отделя дим и от отдушника. „Изчезването“ на маслото говори именно за това – износен двигател. Когато видите този знак, не отлагайте ремонта. Но не се притеснявайте, че трябва да хвърлите двигателя. Обикновено има възможност да му се направи пълен основен ремонт. Цената зависи от частите, от това дали са в наличност или трябва да се поръчват от чужбина. Сменят се лагери, сегменти, бутала, главата се шлайфа. Лагери често няма и трябва да се изработват по поръчка. Цилиндровите втулки също се правят по размер. Всичко това струва обикновено към 2000 лева. Но ако частите ги няма в България и трябва да се поръчват от чужбина, ремонтът се оскъпява.

Съвет

Съветът към стопаните е да обръщат внимание, ако се появят шумове и течове. Тогава веднага трябва да се отреагира, защото отлагането може да доведе до доста по-сериозен и скъп ремонт. Маслото също трябва да се сменя навреме. Но през колко време, това е относително. Зависи при какви условия работи тракторът. Има стопани, които сменят маслото и при 10 изорани декара земя. Стопаните не трябва да забравят също така, че радиаторът трябва да се издухва и промива в прашни условия. Това влияе на охлаждането на двигателя, а прегряването води до ремонти.