Две от три стоки или 67% от предлаганите стоки в големите търговски вериги са български. Това показват данни от анкетата на Сдружението за модерна търговия. Родните производителите, които зареждат магазините наброяват около 200.

Най-голям е делът на българските марки при месните продукти - 76%, а след тя се нарежда хлябът с 73 на сто. Млечните продукти заемат 64%, а за плодовете и зеленчуците остават 57 на сто.

Въпреки че са с най-нисък дял, плодовете са били най-купувани от големите вериги през последната година. Повече от 111 хил. тона са изкупени от българските производители - в тях влизат над 15 хил. т ябълки, почти 28 000 тона картофи, 27 хил, тона дини и пъпеши и над 10 000 тона домати.

Малко над 40% са вносните продукти в категория „Плодове и зеленчуци“, а причината е географското положение на страната и невъзможността тук да бъдат отглеждани банани, ананаси, мандарини, портокали, манго. Интересното е, че в някои от веригитевече може да бъде открито киви с произход България, а доскоро този плод беше само вносен.

Към края на ноември 2019 г. производството на ябълки у нас е малко над 50 000 тона, а четирите най-големи търговски вериги са продали около 30% от тях или 15 000 тона. Същото се отнася и за картофите. Произведени са 147 хил. тона, сочат данни на Министерството на земеделието, храните и горите. Резултатите от анкетата показват още, че 20% от продажбите са реализирани от най-големите 4 търговски вериги.

38 на сто от продуктите от собствените марки на веригите се произвеждат от някой от близо 200 български производители, с които работят. Категорията „Месо и месни продукти“ е първенец с 63.5%, а „Хляб и хлебни изделия“ е след него с 56%.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Половината активни онлайн българи ядат сладко всеки ден

Сладки изделия се консумират от общо 40 на сто от активните в интернет българи. 48% от анкетираните дами твърдят, че ежедневно се глезят със сладки изделия, за господата процентите падат до 33%. Едва 3% изобщо не ядат такъв тип храни. Фаворити сред сладкишите си остават шоколадът и шоколадовите бонбони с 61%, на втора позиция са десертните блокчета, вафлите и бисквитите (50%).

Стандарт за кюфтетата въвеждат от БАБХ

Българската агенция по безопасност на храните въвежда нови стандарти за месните продукти. Кюфтетата, кебапчетата и карначетата ще трябва да съдържат по-малко количество мазнина за сметка на водата. От БАБХ обясниха, че след промяната тези продукти ще станат по-качествени и по-здравословни.