0

М оже би най-скандалният правен и показван филм досега за Краля на попа Майкъл Джексън ще види и телевизионен ефир съвсем скоро. Още с първата й прожекция на фестивала „Сънданс“ 4-часовата лента „Напускайки Невърленд“ предизвика истинска буря от противоречиви мнения.

Може би най-скандалният правен и показван филм досега за Краля на попа Майкъл Джексън ще види и телевизионен ефир съвсем скоро. Още с първата й прожекция на фестивала „Сънданс“ 4-часовата лента „Напускайки Невърленд“ предизвика истинска буря от противоречиви мнения.

Лентата на Дан Рийд (автор на номинирания за „Еми“ „Шарли Ебдо: Три дни ужас“, 2015 г.) изследва отделните, но успоредни преживявания на двe малки момчета - Джеймс "Джими" Сейфчук (тогава на 10 г.) и Уейд Робсън (тогава на 7 г.), и двамата приятели с Майкъл Джексън. Децата и семействата им не се познават, но имат сходни истории с Краля на попа. Те и техните семейства биват поканени в неговия чуден свят в годините, в които той е на върха на кариерата си.

Списание Rolling Stone описва лентата като

труден за гледане, още по-труден за игнориране

невъзможен да се забрави... портрет на храброст", а Variety стига още по-далеч, като го определя като „опустошително мощното и убедително свидетелстване“.

Интервютата на Сейфчук, сега на 37 г., и Робсън, сега на 41 г., допълнени с тези на членове на семействата им, рамкира портрет на трайни емоционални щети и свидетелстват за сексуално насилие от първо лице. В лентата обаче липсва напълно гледната точка на роднините и семейството на Джако. Десет години след смъртта му са представени две обвинения в продължение на 4 часа. Премиерата им в ефира на HBO ще е в две поредни вечери - на 10 и 11 април от 21 ч, а в стрийминг платформата HBO GO ще са достъпни още на 8 март.

“Мисля, че разчитат масите да гледат този филм и това да заглуши нашите гласове“, казва пред USA Today Тай Джексън, племенник на Майкъл и син на Тито Джексън. Той е единственият, който е гледал филма, след като баща му и чичовците му заявяват, че не биха станали свидетели на нищо, в което няма и капка истина.

Те не се поинтересуваха от събирането на доказателства

които противоречат на тезата им. Това не влизаше в плана им. Това е едностранчив документален филм“, категоричен е Марлон Джексън, един от братята на Краля на попа.

Съвсем логично е близките на един от най-добрите музиканти в съвременната история да защитават роднината си, но, от друга страна, двете му дела за сексуално насилие над деца са факт. Още през 1994-та са повдигнати обвинения, но тогава всичко се разминава с извънсъдебно споразумение за 22 милиона долара. През 2005-а обаче случаите са по-сериозни и дело се води. Въпреки че и тогава Майкъл е оправдан, дори у най-големите му фенове остава частица съмнение.

Сейфчук и Робсън са свидетели на защитата в делото от началото на 90-те, но тогава те заявяват категорично, че Майкъл никога не им е посягал. Няколко години след смъртта му обаче променят мнението си. И за това семейството на Джако има обяснение. Те познават единствено Уейд Робсън, който е един от успешните хореографи в Америка. След кончината на Краля той е бил много благодарен, че е поканен на възпоменанията за Майкъл, дори е присъствал с цялото си семейство, разказва пред USA Today Тай. „Той танцуваше точно зад Джанет по време на трибюта към чичо на наградите на MTV. Дори искаше да е „близо до децата на Ем Джей“ през 2009-а“, допълва племенникът. Няколко години по-късно обаче той

изпада във финансови затруднения и започва да играе картата с живота в „Невърленд“

 Джеймс Сейфчук е дете актьор от калифорнийския град Сими Вали. През 1986 г., когато е на осем години, участва в реклама на Pepsi заедно с Джексън. Двамата се сприятеляват и Майкъл става близък на семейството му.

Уейд Робсън е дете танцьор от Бризбейн, Австралия. През 1987 г., едва петгодишен, той се среща с Джексън зад кулисите на сцената, на която печели конкурс за танцьори двойници в родния си град. През 1990 г. майката на Робсън - Джой, приема поканата на Майкъл за уикенд на цялото семейство в имението му, когато се формира и тяхното по-близко приятелство.

Сюжетът на филма “Напускайки Невърленд“ показва как и за двете семейства Майкъл става доверен близък приятел и ментор, изразявайки привързаността си към двете момчета, но в същото време бавно ги изолира от семействата им. Тези посещения постепенно започват да включват нощувки, при които Майкъл и съответното дете спят в една спалня, а родителите са отделно. И Робсън, и Сейфчук описват как това, което е започнало като забавно преспиване в една стая, е довело до интимен контакт. От самото начало Джексън внушава на Робсън и Сейфчук, че

трябва да пазят сексуалния си контакт в тайна

Робсън си спомня, че Джексън му казал, че и двамата ще влязат в затвора до края на живота си, ако някой разбере.

Робсън става един от най-успешните млади хореографи и работи с NSYNC и Бритни Спиърс в разгара на кариерата си. Успехът му обаче е белязан от тъга и депресия. Сейфчук се реализира като режисьор и рок музикант, но също се сблъсква с пристъпи на депресия и пристрастяване. Въпреки противоречивите реакции „Напускайки Невърленд“ е филм, който трябва да влезе в списъка ви „задължително за гледане“, защото хвърля нова светлина върху един от най-тъмните периоди на един от най-светлите музиканти в историята. Около лентата остават много въпросителни и липси, но не бива да се игнорира претенцията за свидетелство от първо лице.