Духовните картини на Атанас Парушев влизат в „Квадрат 500“
2

Духовните картини на Атанас Парушев влизат в „Квадрат 500“

Националната галерия представя в „Квадрат 500“ изложба абстрактна живопис на художника Атанас Парушев. Вернисажът за откриването ще е в четвъртък от 17.00 до 20.00 ч. при спазване на всички противоепидемични мерки и контролиран достъп. Произведениятa в експозицията, чийто куратор е Яна Братанова, са подбрани лично от автора според степента на тяхното съучастие като отделни гласове, влизащи в пълно съзвучие сред почти чужд на действителността свят.

Спокойствието, тишината, усещането за монашеска вглъбеност и медитация,  напомнящи за „Великото нищо“ (нематериалното), сякаш енергийно извират от творбите. Изградени от много материя – бои, хартия и плоскости, те попиват жеста и намеренията на художника, така че субстанцията започва да излъчва духовност, която превръща пространството около нея в храмово. Неслучайно авторът нарича своите вертикали „духовни картини“.

Първите си опити в полето на абстрактното Атанас Парушев прави още по време на следването си (1980 – 1985) в първия випуск по живопис на проф. Иван Кирков в Художествената академия. В средата и края на 80-те години на ХХ век той създава серия от работи – свидетелства на почит към неговите първи „учители“ в абстрактното рисуване Серж Поляков, Никола дьо Стал и Пиер Солаж. „Може би животното се е превърнало в човек, съзерцавайки кървавите изгреви и залези, черните нощи и светещите звезди, и то преди да може да изгражда разкази, метафори, символи“, разсъждава художникът.

През 1990-а Атанас Парушев назовава една от творбите си „Черга“. С нея бележи началото на цикъл от ритмично-геометрични композиции, които работи до 2001-ва. В тях той експериментира със свойствата на цвета, със силата на геометричните фигури и техния ритъм, докато стигне до напълно изчистения вертикал като символ на възнасянето и одухотворяването, на постепенното сливане с небето и хармонията във височините, на връзката между земното, човешкото и небесното. „Пътят нагоре към чистото екстазно познание и преживяване е по-директен, по-ясен, по-кратък с помощта на мистичното преживяване в абстрактното рисуване, както мистицизма в християнството, дзен в будизма или суфи в исляма“, казва авторът. И ако тези картини предизвикат вълнение, размисъл или съчувствие, ще изпълнят желанието на художника да събудят състрадание – според него най-висшия морал, липсата на егоизъм, самодоволство, простащина и нетолерантност.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.