Довиждане, ваканция!

Довиждане, ваканция!

Bienvenidos en Barcelona прошепва стюардесата в слушалката, а кръвта ми започва да ври. Вече предвкусвам гастрономическите и културните приключения, които ме очакват в един от най-красивите градове в Европа.

Силен гръм обаче ме събужда от красивия сън, в който съм потънала. Реалността сякаш ми удря шамар и осъзнавам – по света върлува пандемия и голяма част от пътуванията са отменени. На любителите туристи като мен пък им остават единствено спомените от незабравими ваканции зад граница, които обаче носят лек привкус на попарени надежди за тазгодишна почивка с близки и приятели и припомнят за изпразването на портфейлите на потребителите – наши туроператори дължат още 80 милиона за отменени пътувания.

Във връзка с казуса със закъсняващите пари за провалени от пандемия ваканции се изписа и каза много, въпреки това победител в битката между измамените туристи и туроператорите все още няма, а точно обратното – и двете страни в спора загубиха значителни средства. От началото на пандемията и провалянето на пътуванията измина повече от година, порочният кръг, блокирал за дълго време туризма обаче, остава неразрушим – потребителите се жалват, че парите им все още липсват, а туроператорите се извиняват и поясняват, че нямат финансовата възможност да възстановят средствата на своите клиенти.

Българите сме свикнали да живеем в страх, че околните се опитват да ни прецакат. Дали е пролет, лято, есен или зима, нелоялни търговци ни дебнат зад ъгъла в опит да уловят поредния български шаран на своята въдица и да „се нахранят за година напред“ със спечеленото за ден. Считам, че случаят с туроператорите обаче далеч не е такъв – те просто са поредните жертви на пандемията, тръпнещи в очакване на помощ, която „ужасно закъсня“.

За туристическите компании месец юли несъмнено ще се превърне в синоним на думата надежда – надежда за успешен летен сезон, по време на който потребителите да си върнат загубеното доверие в сектора. За да се случи това обаче, са необходими много повече от няколко милиона лева помощи за връщане на пари за отменени пътувания. Трябва цялостна реформа в туристическия сектор с основен акцент върху рекламата на страната като четирисезонна и сигурна дестинация за български и чуждестранни туристи.

Инфлуенсър в Рилския манастир, германски журналист в Мелник - българското ресорно министерство върви по стъпките на европейските си колеги. И докато рекламата на страната бавничко се изкачва по стълбичката на успеха, от ведомството не трябва да забравят и за заетите в сектора, който формира приблизително 12% от брутния вътрешен продукт на страната. Управляващите трябва да седнат пред учебниците и да научат жизненоважния урок, че без туристически агенции, туроператори, екскурзоводи и заведения - туризмът трудно би просъществувал.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.