0

Д иригентката Дора Христова е откраднала Мистерията на българските гласове. Това твърди в писмо до медиите една от солистките на хора – легендарната народна певица Олга Борисова, която работи в ансамбъла от 1961 г., пише в днешния си брой "Телеграф".

Диригентката Дора Христова е откраднала Мистерията на българските гласове. Това твърди в писмо до медиите една от солистките на хора – легендарната народна певица Олга Борисова, която работи в ансамбъла от 1961 г., пише в днешния си брой "Телеграф".

„В последните години с нашия хор се случиха меко казано странни неща. Дълги години мълчах в името на работата. Днес мисля, че подобно мълчание е повече от опасно", пише в писмото си 78-годишната Олга Борисова.

"Професионализмът изчезва, съставът се обезличава и колкото и да е странно - към този момент той е еднолично притежание на един единствен човек - диригента Дора Христова?! В определен момент, без знанието на певците тя си е позволила да регистрира в Българското патентно ведомство индивидуална търговска марка „Мистерията на българските гласове“?! Оказва се, че у нас е възможно всичко!!! Да кажа, че съм възмутена е малко! Възмутени, обидени и огорчени са и повечето мои колежки - певици, които са основатели на хора, които пеят във всички албуми на швейцарския продуцент Марсел Селие, които осъществиха най-грандиозните турнета в световните концертни зали, които изпяха тези красиви песни и утвърдиха по света това име! Днес всички ние, които създадохме с гласовете и таланта си това явление, сякаш ни няма! Оказва се, че „Мистерията“ е само един единствен човек – Дора Христова!? Как е възможно едно колективно усилие и един общ творчески резултат да бъдат еднолично присвоени от някого“,допълва в писмото си певицата.

Проблеми

Тя припомня, че хорът е създаден през 1952 г., а световноизвестен е станал от дисковете, продуцирани от Марсел Селие, за който имат и „Грами“. До 1990 г. Мистерията е на щат към БНР, а след това 7 г. - към БНТ. След съкращаването им всъщност започнали проблемите. „Не може един общ колективен труд да бъде присвоен и да е притежание само на един човек! Какво общо има Дора Христова с основаването на нашия хор, с дългата му история, със стотиците му записи и изяви, където има записи и на други диригенти и още хорове? Тя е само една малка част от историята му! Десетки колоси на народната ни музика бяха работили преди Дора Христова с нас. Те изградиха този хор, те го превърнаха в съвършен инструмент, те поставиха и дирижираха десетки хорови пиеси. Достатъчно е само името на Красимир Кюркчийски. Фактът, че той беше забранил да пеем песните му, защото меко казано не приемаше професионалната работа на Дора Христова, говори повече от всичко! Малко преди смъртта си композиторът Петър Льондев ми предложи заедно с Красимир Кюркчийски да посетим семейство Селие в Швейцария, за да спасим нашия хор от Дора Христова. Тревогите му бяха, че тя не работи професионално, че не „изпипва“ нещата, че хорът звучи разстроено и често фалшиво, че не се развива, а вегетира и стои на едно място“, казва още фолклорната легенда.

ДАЛА ПРАВАТА НА ФИРМА

Преди 3 г. Дора Христова е предоставила изключителните права на „Мистерията“ на фирма „Шуберт мюзик“ с управител Бояна Бункова. „Оттогава започна истинското падение на хора и обезличаването му. Всъщност вече думата няма и самата Дора Христова, защото тя е делегирала всички права на „Шуберт“. Какво се случи? Беше подменен основният и най-ярък солистичен състав, беше заличен класическият ни репертоар, хорът се превърна във фон на някакви странни етно проекти, определени като „успешна“ и „невиждана“ досега колаборация. В агресивната реклама на “новите продуценти“ не се говори почти нищо за дълголетната история на състава, ограничават се медийните му изяви, защото те трябва да бъдат свързани само с новия „проект“ на хора. Целта е да се внуши, че всичко започва само и единствено от „Шуберт мюзик“. За мнимата „колаборация“ в Белгия се появи унищожителна критика, която не открива вече и следа от „Мистерията на българските гласове“. Последва отрицателна рецензия и от Чехия. Показателни са и думите на американската музиколожка Лорен Броди: „Бях шокирана от новата продукция на „Мистерията“. Не съм си представяла, че нивото ще падне толкова ниско. Не ми харесва нито музиката, нито хармонията, предпочитам да не съм слушала това, за да си запазя старото впечатление!“, разказва Олга Борисова.