Дончо Барбалов: Новите коли в София с 22 500 по-малко през 2020 г.

Дончо Барбалов: Новите коли в София с 22 500 по-малко през 2020 г.

Заплатите на учителите скачат средно с 15%

  • Столичната община няма да вдига данъците и през настоящата година, каза зам.-кметът по финансите в интервю за "Монитор"

- Г-н Барбалов, представихте бюджета на София за 2021 г. В него са заложени най-много пари в сравнение с преходните години. На какво се дължи този ръст и то в година на пандемия?

- Бюджетът, който представихме с кмета Йорданка Фандъкова, отразява това, което общината планира като инвестиции и дейности за 2021 г. Има увеличение в сравнение с 2020 г. То се дължи на няколко основни фактора. На първо място са средствата, които правителството дава за увеличение на учителските заплати и разходите за образование. Втори значителен плюс е свързан също със средства, предоставени от правителството за строителството на детски градини и ясли, връзката между Искърския и Белиискърския водопровод, както и изграждане на улици в района на Технопарка.
Друг елемент, който увеличава нашия бюджет и капиталовата програма, са повече предвидени европейски средства, като най-големият обект е рехабилитацията на трамвайното трасе по бул. „Цар Борис“. Там сериозната реконструкция ще бъде направена и в участъка от Руски паметник до площад „Македония“, където не само трамвайното трасе, а цялата зона ще бъде преобразувана по доста съвременен начин в линеен парк. И, разбира се, средствата, които са предвидени да се усвоят по проекта за изгаряне на РДФ гориво. Търгът беше обявен преди няколко седмици и при подписване на договор тази година сме заложили средства за аванс.

- Споменахте трамвайното трасе по бул. „Цар Борис“, за този ремонт се говори от години, включително беше заложен в предишния бюджет. Ще се реализира ли най-накрая?  

- Вече не е само идея, но има и договор и е планирано през март да започнат строителните дейности.

- Изграждането на РДФ инсталацията също ли ще започне тази година?
- Очаквам, ако търгът приключи тази година, да преведем аванса, но може би основните дейности ще започнат следващата година, а тази ще може да се започне подготовката по строителството.

- Какви други обекти сте заложили в капиталовата програма?

- Предлагаме обекти, които бяха включени в предизборната програма на кмета Фандъкова. Заложено е изграждането на булеварди от вътрешния ринг, които от една страна ще дадат липсващи радиални връзки, от друга ще облекчат голяма част от трафика в града. В момента все още в много направления човек, за да стигне от единия до другия край на града, трябва да мине през центъра. Чрез изграждане на тези радиални булеварди и нови трамвайни трасета трафикът ще бъде облекчен. В рамките на срок от 5 години градът трябва да бъде доста променен. Ще се работи по булевардите „Тодор Каблешков“, „Филип Кутев“, „Ломско шосе“, провежда се търг за „Първа българска армия“. Планиран е ремонт и на ул. „Кукуш“, тунела на „Люлин“ на бул. „Царица Йоанна“ заедно с трамвайния път, тунела на НДК и бул. „Скобелев“, ул. „Н. Коперник“ и „Чепинско шосе“.

Започваме и изпълнението на програмата за изграждане на детски градини и ясли на стойност 65,7 млн. лв. 50 млн. лв. отделяме за инфраструктурата в кварталите. От тях 10 млн. лв. ще бъдат предоставени на разпореждане на районните кметове - така както направихме и през миналата 2020 година. Те ще решават къде има най-голяма нужда да бъде ремонтирана улица, площадка, да се изгради паркинг или градинка – правят проект, сключват договор с изпълнител и получават съответното финансиране от тези средства.

Не на последно място в капиталовата програма е предвиден и още един дългоочакван проект - тази година очакваме да сключим договорите и да започне практически работата по така наречения РПИП канализация. Целта е този проект да бъде изпълнен до 2023 г. Тази година метрото не е най-голямата инвестиция, но също е много важен проект.

- За учителските заплати какво увеличение се предвижда?

- Средно възнагражденията на педагозите ще се вдигнат с около 15%, а за непедагогическия персонал – с 10%.Това са средства, които държавата предоставя.

- Как се отрази пандемията през миналата година на финансите на града?

- На практика за първи път от много години бюджетът на общината беше актуализиран два пъти, като правихме корекции в приходите и разходите. Това, което увеличихме през годината, бяха средствата за градския транспорт. Завършихме 2020 година с 14 млн. лв. по-малко приходи от планираното, което всъщност е сравнително добър резултат за една такава трудна ситуация каквато имахме. При данъчните приходи изпълнението е много добро.
Очаквано при неданъчните приходи нещата са различни. Имаме по-малко приходи от таксите за детските градини, както и от строителните разрешителни. Това е нормално, като се има предвид, че имаше няколко месеца от годината, в която детските градини не работеха заради пандемията от коронавируса. Приватизацията също на практика беше спряна през по-голямата част от годината. Нещата започнаха да се раздвижват наскоро, през последните месеци на 2020 г. Приложихме и мерки за подпомагане на бизнеса в София, които бяха свързани с освобождаване и намаляване на тротоарно право, от наеми на общински търговски дружества. Целта на някои мерки беше да дадем пример на наемодатели как би трябвало да се отнасят със своите наематели.
В здравеопазването помогнахме на общинските поликлиники, като с решение на Столичния общински съвет им бяха предоставени заеми, за да могат да продължат своята нормална работа. Знаете, че през пролетта заради страха от заразяване хората спряха да търсят специалистите в поликлиниките, от което приходите в ДКЦ-тата силно намаляха и някои от тях имаха нужда от финансова помощ от страна на общината.

Не малко неща се направиха от страна на Столична община като отстъпки за дребния и среден бизнес в града. Намалихме значително и данъка за таксиметровите шофьори. Сега очакваме държавата да покрие разликата, какъвто ангажимент беше поет от правителството.
Интересен е и фактът, че за първи път от 2011 г. през изминалата година имаме намаление на броя на новорегистрираните коли в София – те са с 22 500 по-малко в сравнение с 2019 г. Обяснението е, че по време на здравна криза хората най-напред се отказват от покупката на нова кола. Освен това заради локдауна и затварянето на границите в цяла Европа, а и в света, вносът на автомобили беше силно затруднен.

- В новия бюджет предвиждате ли повишение на данъци?

- Не. Работим по добра събираемост. Хората може да са спокойни, няма да се вдигат местните налози. Данъчната кампания вече започна – хората могат да внасят данък сгради, данък МПС и такса смет за тази година. До 30 април е срокът, в който, ако собственикът плати наведнъж цялата сума за данък сгради и/или данък МПС, ще получи 5% отстъпка.

Благодаря на столичани, които през миналата година не спираха да си плащат местните данъци и такси въпреки кризата. Това означава, че гражданите са съвестни и са наясно, че ако внесат своите задължения, няма как да не изискват градът да стане по-приветлив и удобен за живеене.

- За обществено обсъждане е пусната изцяло нова наредба за общинските жилища. Какви са целите в нея и какви промени се предвиждат за наемателите? 

- По документа работихме с представители на всички общински групи. Много е важно да се знае, че за досегашните наематели няма да има промяна в условията. Оттук нататък се предлагат много промени. Например засилваме отговорността на наемателите, които ще трябва да използват само екологични горива за отопление. За първи път се въвежда и пазарен наем. Бъдещите наемали ще имат и срок, в който може да ползват общинско жилище – 5 години, и няма да може да го закупуват. За пазарен наем срокът е 7 години. С новата наредба се определят резервни жилища за домакинства, пострадали при бедствия и аварии. Променен е и редът за увеличаване на общинския жилищен фонд, има повече отговорности по контрола на районните кметове, както и е подобрена методиката за получаване на точки при класиранията.

- Каква е ситуацията в момента с коронавируса в София? 

- Към 21 януари в болниците в София е имало 720 пациенти. В пиковите дни в края на ноември, декември бройката надхвърляше 2400 човека. Имаме над три пъти спад. В общинските болници в тежките дни имаше над 240 пациенти в COVID отделенията, към 22 януари те са 66. Мерките се отразяват. Имаме общо намаление на броя на заболелите, като процесът беше доста плавен. Започна и ваксинацията на лекарите в общинските болници, като очакваме до няколко дни да стартира и имунизацията на втората група лица, настанени и работещи в социалните домове.

- Не може да подминем въпроса за случилото се в метрото в отсечката между спирките „Театрална“ и „Хаджи Димитър“. Има ли вече някаква яснота каква точно е причината за аварията и колко време ще отнеме за отстраняването й?

- Работи се по анализ на причините, довели до случилото се. Както вече беше съобщено, трудно е да се каже кога ще бъде отстранена, важно е да е качествено и да се избегнат рискове в бъдеще.

Визитка:

- Дончо Барбалов е роден на 1 октомври 1966 г.

- Зам.-кмет на София в направление „Финанси и здравеопазване“

- Завършил е Техническия университет в София, а след това магистратури във Вашингтон и Медицинския университет - София, доктор по социална медицина и организация на здравеопазването и фармацията

- Работил е като старши банкер към Европейската банка за възстановяване и развитие и специалист по проекти в Световната банка

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.