Доц. Маргарита Бакрачева: Онлайн уроците подобриха диалога между родители и учители

Доц. Маргарита Бакрачева: Онлайн уроците подобриха диалога между родители и учители

Преподавателите отчитат, че 30% от децата, с които работят, са станали още по-отговорни

Удовлетвореността от свършеното се оказа спасителен пояс в тази ситуация, казва в интервю за "Монитор" психологът

- Доц. Бакрачева, каква беше целта на изследването, което проведохте сред учители във връзка с онлайн обучението?

- Знаете, че по принцип учителите са сред най-застрашените от бърнаут. В същото време бяха изправени в една нова ситуация, което е допълнителен стрес. Трябваше да се премине изцяло в дигитална форма на обучение. В проучването се оказа, че само малка част от българските учители са имали някаква подготовка за това. И тя не е била достатъчна, за да преминат плавно през този преход. Това беше основание да направим изследването. Другата причина беше, че досега никой не е обръщал внимание на това как учителите се чувстват в тази ситуация. Досега се изтъкваше основно как родителите оценяват новата форма на обучение. За да започнем проучването обаче, изчакахме да минат първите три седмици от старта. Освен първоначалната адаптация искахме учителите да са намерили и подходяща платформа, тъй като в началото нямаше ясни инструкции коя да се използва. След това започнаха да се появяват и изисквания по отношение на отчетността. Затова искахме да понатрупат опит и да го систематизират, да имат идея от какво имат нужда и какви препоръки да направят. Направихме проучването съвместно с Факултета по науки за образованието и изкуствата на Софийския университет, който е с основен фокус към подготовката на учители и следващата им квалификация, както и съвместно с Центъра по квалификации и науки.
- Как се справят учителите всъщност, оказа се, че много бързо трябва да се впуснат в това начинание? А знаете, че се опитваме да направим такава реформа в образованието от години.
- Всичко зависи как ще продължат нещата до края на учебната година. Нека първо изтъкнем, че като цяло онлайн обучението се оказа успешно поради няколко фактора. Единият е, че се наложи учителите да се мобилизират. Проучването показа, че всъщност голяма част от тях са и родители, но и в същото време са във възрастовия диапазон 36-50 години. Така че те имат поглед върху случващото се от двете страни. През този месец те работят в условия на допълнителна тревожност. Затова и единственото, което за тях се очертава като спасителен пояс, е удовлетвореността, която изпитват. Това са успехите да се справят със задачите и че възможността, че имат по-добра комуникация с родителите и учениците. Това всъщност е нещото, което ги държи, и им дава сили в тази ситуация. Другото е опитът и вдъхновението, което са почерпили, когато имат свобода да подготвят материалите. Зависи как ще продължат нещата, защото вече се чувства и преумората и допълнителните тревоги около изискванията за отчитане, знаете, че нямаше и яснотата как ще се завърши учебната година. Другият въпрос е и как ще се процедира с децата, които не са били включени в това обучение. Това може да им донесе допълнителна натовареност.

- Знаете, че учителската и лекарската професия бяха загубили престижа си през последните няколко години. Някак си сега виждаме колко са ни нужни, осъзнахме ли го наистина?

- Всяка кризисна ситуация създава полярни виждания. Трудно е в такъв момент да се намери баланс. Знаете, че някои роптаят срещу мерките, други пък апелират да се спазват. Особено когато имаме ограничения и не знаем колко дълго ще продължи това, е почти невъзможно да се намери златната среда. Учителите например отчитат, че имат подобрена комуникация с родителите. Знаете, че вече години наред говорим, че няма мост между родители и учители и че диалогът между тях липсва. Той трябваше да бъде подобрен.

- Има обаче и друг важен въпрос - как се чувстват в тази среда самите деца? Изпитват ли трудности, въпреки че са технологично поколение? Някои може да не приемат онлайн обучението сериозно...

- В изследването стана ясно, че според учителите 30% от децата, с които работят, са станали още по-отговорни. Това говори за положителни практики. По отношение на самите ученици в момента обработвам данните за тийнейджърите - 15-19 години. Тепърва ще анализирам резултатите. Но учителите не разграничават отделните етапи в онлайн обучението. Масово мнението е, че децата са станали по-отговорни и активни.

- Не мога да не ви попитам как се отразява социалната изолация заради коронавируса на българина? Появи се информация, че вече зачестяват депресиите и паникатаките, така ли е?

- При всички положения има много фактори, които оказват влияние за това. Да не говорим, че затоплянето на времето едва ли не ни приканва да излезем навън. Най-негативен ефект обаче върху нас оказва потокът от информация, на който сме свидетели. На момента има противоречиви послания, които не можем да си изясним. Посланията в социалните мрежи също оказват влияние. Важно е да има яснота и съгласувана информация кое е полезно и кое не. Това обаче не се отнася само за нашата страна, ние сме част от цялата картина. В другите държави ситуацията е аналогична, неслучайно в момента в Италия, Испания, САЩ отчитат ръст на самоубийствата. Причината е неизвестността от бъдещето и рухването на плановете. Така че трябва да се анализират последствията, които случващото се може да има върху психиката ни. Не става дума за стрес, който може да мине от днес за утре. Така че хората се нуждаят от подкрепа. Добре е да знаят, че при нужда могат да се обадят и на националната линия на социалното министерство 0 800 88 001, където могат да получат лична подкрепа.


Визитка:

Доц. Маргарита Бакрачева е завършила Първа английска езикова гимназия в София

През 1999 г. завършва магистратура по социална педагогика, а през 2003 г. защитава дисертация за докторска степен на тема „Психосоциална идентичност и субективно психично благополучие в юношеска възраст“

През 2005 г. става н.с. I ст. в Института по психология при БАН. През 2006 г. получава награда на БАН за млад учен "Марин Дринов". Член e на Международната асоциация за психоаналитична аз-психология, Съюза на учените, EFPA, Асоциация за психично здраве и дружеството на психолозите в България

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.