До края на 2020 г. в България трябва да бъдат изградени първите станции за зареждане на автомобили с водород. Това предвижда проект на Наредба за условията и реда за проектиране, изграждане, въвеждане в експлоатация и контрол на станции за зареждане на автомобили, задвижвани с водород. Проектонаредбата е разработена от от експерти на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, съвместно с Министерството на вътрешните работи, Министерството на околната среда и водите, Министерството на икономиката и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Проектът е в изпълнение на Националната рамка за политиката за развитие на пазара на алтернативни горива в транспортния сектор (НРПРПАГТС) и се отнася за разгръщането на инфраструктурата за зареждане на автомобили, задвижвани с гориво водород.

Подобен технически нормативен акт се разработва за пръв път в България

и е мярка по прилагането на политиките за изпълнение на НРПРПАГТС. В момента у нас липсват регулации, определящи изискванията за проектирането, изпълнението, контрола и въвеждането в експлоатация на точки за зареждане с водород. Водородното гориво е сред алтернативите варианти с потенциал за дългосрочно заместване на нефта.

Редица европейски оценки показват, че все още не е създадена положителната икономическа ситуация за развитие на инфраструктура за алтернативни горива в т.ч. за доставчици на инфраструктура за изграждане на станции за зареждане с водород. В същото време ЕС се договори за обвързващи цели за дела на възобновяемата енергия в транспортните горива (10 % до 2020 г.) и за намаляване на интензивността на емисиите на въглероден диоксид от автомобилните горива с 6 % до 2020 г..

В тази връзка наредбата е съобразена с прогнозните пазарни развития в европейски и в национален мащаб. При разработването на документа експертите от министерствата са изследвали водородната мобилност в други страни като САЩ, Канада и държави в Европа.

Прогнозите на Индустриален клъстер "Електромобили" (ИКЕМ) за разгръщането на зарядна инфраструктура на водород са, че до 2020 г. в страната ни ще бъдат изградени 4 зарядни станции, допълнителни 10 в следващите 5 години, а

до 2030 г. техният брой може да стигне 50.

В по-песимистичен сценарий е прогнозата на Института по електрохимия и енергийни системи към Българска академия на науките (БАН). Тя сочи, че след 2020 г. в страната ни ще има поне една функционираща зарядна станция и една в процес на изграждане, а до 2030 г. ще са изградени четири зарядни станции.

Основната цел на наредбата е да се осигури възможност за изграждане на инфраструктура

за зареждане на автомобили с водород, като по този начин се допринесе за постигане на развитието на пазара на превозни средства, използващи алтернативно гориво. Проектът посочва изискванията за за проектиране, изграждане и въвеждане в експлоатация на водородни зарядни станции и контролът по отношение на минималните проектни характеристики за безопасност. Тя ще се прилага за изграждане на станции за зареждане на автомобили с водород, доставен с товарен автомобил, в бутилки в сгъстено газообразно състояние, или произведен на мястото на монтаж и експлоатация на водородната зарядна станция в генератори на водород, използващи процес на електролиза на вода.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Air Canada няма да ползва Boeing 737 MAX поне до 14 февруари

Air Canada удължи срокът за забрана за ползване на самолетите си Boeing 737 MAX до 14 февруари 2020 г., съобщи телевизия CBC. Преди време от канадската авиокомпания планираха да няма полети със злополучните боинги до 8 януари. Превозвачът има в авиопарка си 24 такива машини.