В близкото бъдеще българите можем да караме рециклирани автомобили с оползотворени акумулатори, а бутилките за еднократна употреба за вода също да са от повторно използвана пластмаса. Това предвижда Пакетът “Кръгова икономика”, който бе представен по време на дискусия в Българската стопанска камара (БСК). Очакванията са до 2025 г. 70% от пластмасата да бъде оползотворена така, че изделията от пластмаса да съдържат не само свеж продукт, но и рециклиран.

Проектът идва като отговор на мерките на Европейския парламент (ЕП) за опазване на околоната среда. Само преди седмици стана ясно, че евродепутатите приеха закон, с който забраняват употребата на пластмасови сламки, чинии, вилици и други предмети за еднократна употреба. До момента наложените срокове са строги, а фаталната дата се очаква да бъде 2030 г. Затова и всяка страна-членка на Европейския съюз (ЕС) започва да предриема мерки, за да не остане по-назад. “Целта е да се подобри управлението на отпадъците, а оттам, по определени потоци, има цели за рециклиране и оползотворяване”, коментира директорът "Индустрия и околна среда" в БСК Илиана Павлова за “Монитор”. По нейни думи основната задача на пакета е да се намали горенето и депонирането на отпадъци. Пакетът се отнася за

еднократни опаковки, батерии, акумулатори, автомобили и електротехника.

“Това е горе-долу всичко, в което има разширена отговорност за производителя”, каза още Павлова. Предимство за потребителите е, че ще имат достъп до повече и прозрачна информация за това какво точно се случва с техния отпадък. Ако платим такса от 2-3 стотинки за шише, можем да искаме информация какво ще се случи с нашия отпадък.

В автомобилната индустрия все по-често се използват метал и пластмаса,

заради което Павлова смята, че има още много работа да се свърши. “Лесно е да ограничим металите и пластмасата, но трябва да намерим с какво да ги заместим и как ще го рециклираме после - подобен е случаят и с фотосоларните системи”, каза още директорът в БСК. Пакетът има 2 години за внедряване в националното законодателство и до 2020 г. трябва да влезе в сила.

От бизнеса пожелаха и таксата за битови отпадъци да се пресмята по нова формула, а не с досегшната, при която се взима предвид данъчната оценка на апартамента.

“Таксата трябва да се формира на база количество изхвърлени битови отпадъци в сивата кофа”,

смята Павлова. Според нея ключова роля имат не само потребителите, операторите на боклук и бизнеса, но и общините, които трябва да променят таксите. Някои от тях вече за се заели с проблема. “При бизнеса успехите са забележими - 80% от отпадъците се оползотворяват, а не се горят или депонират”, завърши Павлова.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Thyssenkrupp обмисля продажба на бизнеса си с асансьори

Германският Thyssenkrupp обмисля да продаде бизнеса си с асансьори, който е най-печелившият в концерна, като ще приеме окончателното решение по въпроса до края на март. Това съобщава бизнес изданието Kauppalehti.

Износът ни през ноември надхвърли 5 млрд. лв.

През ноември 2019 г. общият износ на стоки възлиза на 5,05 млрд. лв. и намалява с 0.5 на сто спрямо същия месец на предходната година, показват предварителни данни на Националния статистически институт (НСИ).