Дистанционното снимане като алтернатива за киното в ерата на COVID-19

Дистанционното снимане като алтернатива за киното в ерата на COVID-19

Пандемията предоставя възможност за пренареждане на пазара, смята мениджърът на продуцентска компания Александър Кенанов

Възможно ли е да заснемеш продукцията си от разстояние, като упражняваш контрол онлайн на километри разстояние от мястото, на което се върти камерата? Това е въпрос, върху чийто отговор упорито работят управляващият мениджър Александър Кенанов и компанията му B2Y Productions.

Във време, в което събирането на тълпи е немислимо, България се оказва сред държавите, в които снимачният процес не е забранен. Това провокира Кенанов да мисли извън рамките на добре установените практики, а до какви изводи е стигнал той разказа пред „Монитор“:


Господин Кенанов, Вие и Вашият екип направихте вече тест на дистанционно снимане в екстериор. Разкажете ни повече за този експеримент! Може ли това да се окаже един от начините за постигане на „новото нормално“ на фона на COVID-19?

Да можеш да се променяш и адаптираш е ключово за всеки бизнес. COVID-19 ни предостави прекрасна възможност да покажем колко готови сме за тези промени. Това, което направихме с помощта на екипа, беше най-сложното към момента в дистанционното снимане, а именно - сигнал и обратна връзка на живо от локация, където има лимитирано покритие на интернет сигнала. За щастие нивото на професионализъм в България и технологичните решения, предложени от екипа, накараха партньорите ни от целия свят да изградят доверие към процеса на дистанционно снимане.

Не мога да твърдя, че това ще е бъдещето, но определено ще се превърне в една от опциите. Кризисната ситуация създава предпоставки за все повече компании да рискуват с нещо, което иначе не биха направили. Това отваря нови възможности пред бизнеса в страната ни.

Точно затова ще е ключово да сме сред първите, които участват във всички новости.

Каква е логистиката на такъв тип снимане?

Връзката е от решаващо значение. Разбира се, не само тази у нас, но и откъм приемащата страна. Тъй като преносната мрежа в България е сравнително нова, това ни дава много голяма преднина дори пред икономически по-развити държави. Броят на екипа не се променя драматично, дори почти не се променя. Режисьорът има директна визуална, но и аудио връзка с екипа на терен.

Хубавото при дистанционното снимане, е че все повече се разчита на местния екип и все повече оператори, дизайнери и местни режисьори или актьори получават възможност да поемат проекти, които до преди време бяха много трудно достъпни за тях.

Продуценти и режисьори все повече увеличават готовността си да опитат нещо ново. Бизнесът се развива и тези, които се развият с него, ще са големите печеливши.

Какво бъдеще виждате Вие в по-общ план за снимачния процес предвид кризата?

Бизнесът на локално ниво никога не е бил спиран. Държавата не затвори кино и рекламното производство за разлика от други бизнеси. Проблемът у нас обаче е, че огромна част от капитала в индустрията идва от външни продукции. Гръбнакът на индустрията ни не се крепи на държавни помощи или местни клиенти или инвеститори, а на чуждестранни такива. В този ред на мисли колелото ще се завърти с пълна сила, след като отпадне 14-дневната карантина и в България вече могат да влизат много по-свободно актьорите и другият ключов чуждестранен екип. Световната филмова и рекламна индустрия изпитва глад за продукти и е готова да се влее с пълна сила обратно на снимачните площадки по целия свят.

Затова и ние трябва да се опитаме да насочим колкото се може повече от този поток към България.

Централна Европа се готви до късно лято към есен да започне постепенно да посреща чуждестранни продукции. Предвид, че и вие работите активно с чуждестранни продукции може ли да се очертае някакъв подобен срок за България?

При нас нещата започват да се раздвижват вече благодарение на рекламите и на дистанционното снимане. Много от партньорите ни гледат към юни за снимки на по-малки проекти, но и за рестартирането на големи такива. Що се отнася до кинопроизводството това зависи изцяло от отварянето на границите и премахване на карантинния период, но не само от страна на България, а и по света. Всички чакаме да можем да се върнем безопасно към работния процес с пълни сили.

За мен обемите от работа ще бъдат заети доста бързо като, разбира се, това ще се осъществи в нова, еволюирала форма на работния процес.

Остава ли България търсена дестинация за реализиране на чуждестранни проекти? Още повече на фона на това, че предвид ситуацията може би колелото, което беше задвижено за вкарване на финансов стимул за чуждестранните продуценти, в момента е на пауза, ако не и спряно.

За мен това е много по-важен въпрос! COVID-19 и промените в снимачния процес, както и липсата на работа в рамките на няколко месеца, може би ни се струват плашещи, но истинският “дявол” е липсата на закон за стимули. Бидейки единствената страна в Европейския съюз без такъв финансов инструмент, ние сме в много неизгодно положение. През последните няколко години започнахме да губим позиции и като че ли това стана много ясно още през първите месеци на 2019 година, когато реално в страната ни не се снимаше нито един голям проект.

Пандемията предоставя възможност за пренареждане на пазара и ако насочим енергията на целия ни сектор и на държавата в това да изградим дългосрочна стратегия за привличане на чуждестранен капитал в страната чрез такъв закон, то ние можем да се превърнем в един от лидерите в световен мащаб.

Какви са преките последствия за сектора и за вас по-конкретно, до които доведе световната пандемия?

Работим по два филма с две от най-големите продуцентски компании в света. Проекти които биха ни довели след себе си работа и инвестиции. В по-късата форма на нашият бизнес, успяхме да заснемем последното видео към песен на британската изпълнителка от албански произход Дуа Липа. Видеото има малко под 100 милиона гледания към момента и е изцяло заснето у нас.

Какви загуби очаквате от тази криза?

Ние като фирма решихме да не съкращаваме никого, дори използвахме момента да привлечем нови попълнения към екипа си. Целият ни екип не е спирал работа, като насочихме времето и енергията си към оптимизации и нововъведения. Към момента нулевите обороти съпътствани от фиксираните разходи, доведоха до финансови загуби, но за щастие това не може да ни уплаши. Разбира се, финансовите загуби, не са приятни, но човешкият фактор е ключов в развитието на всеки бизнес и точно затова сме щастливи, че можем да си позволим да поддържаме екипа си защитен от финансови сътресения. За нас всеки добре планиран бизнес, който се е установил на пазара би трябвало да може да издържи на определени удари без да изпита твърде много главоболия.

Разбира се, продължителността на кризата би могла да промени моментното ни настроение, но със силен екип смятам, че можем да преодолеем всички предизвикателства, особено, когато икономическите проблеми засягат целия свят.

Наскоро засадихте цяла гора – жест, който дойде вследствие на заснемането на реклама. Разкажете ни какво се случи!

За нас бизнесът е средство, което ни дава възможността да променяме света и да се борим с проблеми засягащи не само нашата индустрия. Един от големите такива е замърсяването или “задушаването” на планетата ни. За да се борим с проблема отделяме много енергия, време и средства. Отговорното, устойчиво и “зелено” правене на бизнес и производство на филми е ключово за нас. В споменатата реклама ни се наложи да направим гора в едно от студията в Ню Бояна. За целта използвахме истински живи дървета от разсадник, които след това пренесохме на наш терен и засадихме. Реално това оскъпи продукцията, но ние с радост поемаме такъв тип краткосрочни разходи.

До колко според Вас е важно да проявяваме такава отговорност първо като индивиди, а впоследствие и като общество?

В Китай казват, че за да твърдиш, че една компания е успешна, трябва тя да работи 100 години. Точно към такъв тип дългосрочно мислене се стремим и ние. Сега, докато светът е вперил поглед в COVID-19, е много лесно да забравим по-големите бомби, които тиктакат. Аз уча сина си, че всяко действие води след себе си верига от последствия и затова е изключително важно да бъдеш отговорен към всичко, което правиш.

Как открихте любовта си към киното и тя ли беше причина да се оттеглите от успешна спортна кариера в САЩ?

Киното е изключително динамичен и разнообразен процес. Досущ като спорта, с който съм се занимавал. За мен почти нищо не се е променило от времената, в които играех професионално. Единствените разлики са игрището и килограмите ми.

Вие сте от младите хора, които избраха да се върнат в родината. Сега, предвид настоящата ситуация, като че ли доста хора също се прибраха обратно в България. Каква мотивация, според Вас, трябва да имат те или да им предложим ние като общество, за да останат тук и след като кризата отшуми?

България има много минуси, но и много плюсове. Човек трябва да прецени какво е важно за него. Не бих убеждавал никого да остане или да се върне, защото за мен този избор дойде естествено. Аз не съм напускал България с идеята да живея другаде, а по-скоро, за да натрупам опит и да практикувам нещо, което у нас не съществуваше (спортът американски футбол – б.а.). Страната ни дава много възможности, които са почти немислими в чужбина. Като всеки нешлифован диамант - ако му отделиш достатъчно време и енергия, наградата ще е голяма. България е страна за хора с мечти и енергия!

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.