Дистанционното обучение у нас ще продължи поне до 13 април. Това става ясно от писмо на образователния министър Красимир Вълчев, изпратено до директорите и учителите чрез регионалните образователни инспекторати.

„През изминалата седмица стартирахме обучение в електронна среда. През първите дни целта беше да осигурим организационно и технологично обучението и да компенсираме част от пропуснатите вече дни за упражнение и затвърждаване на знания. Никой от нас не беше готов за тази ситуация, но благодарение на вас се справихме. Благодарим ви за усилията, енергията и ентусиазма, които вложихте. Към днешна дата, това което можем да кажем с висока степен на вероятност е, че преустановяването на присъствената форма на обучение в училищата ще продължи поне до 13 април 2020 година. Това ни изправя пред задачата да направим електронната форма на обучение още по-пълноценна.”, пише в писмото си министъра.

Вълчев посочва, че в училищата, в които не са започнали с преподаването на нови знания, трябва да го направят. От МОН обаче препоръчват синхронната форма на обучение да бъде редувана с асинхронна, тъй като при синхронната форма дистанционното обучение се сблъсква с редица ограничения - недостатъчно електронни устройства във всяко семейство, наличен и достатъчно бърз интернет, здравословно допустимо време за работа с екран и др. „По преценка на учителите могат да се редуват с уроци за упражнения, повторение, обобщение и т.н., както и преподаването на нови знания чрез синхронна и асинхронна форма.”, посочва в писмото си министърът. Дистанционно обучение чрез  проектно-базираното обучение също е сред вариантите, които от МОН препоръчват. При него на учениците се поставя конкретна задача – дневна, седмична или с по-дълъг срок, която може да бъде изпълнена само след извършването на предварителна подготовка – търсене, подбор, анализ и използване на информация от различни източници.

Според Вълчев усилията на учителите и директорите трябва да бъдат насочени и към подобряване на организацията с оглед оптимална дневна натовареност за учениците и по-координирано възлагане на задачи от различните учители в 5-12 клас. За целта директорите и класните ръководители е необходимо да направят още веднъж анализ кой учител с кои ученици по кое време и колко работи, така че дневната натовареност на децата от 1-ви до 7-ми  клас да е до 6 астрономически часа, а на гимназистите – до 7. Част от това време може да не бъде в електронна среда. „Извън тези часове учениците могат да бъдат насърчени да ползват допълнителни образователни ресурси”, посочва Вълчев. Той обръща внимание, че разпределението на часовете от разстояние не е необходимо да повтаря седмичното разписание. Целта при направата на програмата е да няма струпване на часове за даден клас. Предметите, които учениците ще изучават, също са с различна тежест. „Препоръчваме приоритетно да се залагат уроци по български език и литература, математика, природни науки, обществени науки, но това не отхвърля възможността да се включат и часове по чужд език или друг предмет, който за конкретния клас или випуск е от особено значение.”, посочва в писмото просветният министър. Той допълва, че работата в областта на изкуствата и технологиите може да е ефективна и чрез проектно-базирано обучение, при което се поставят индивидуални или екипни задачи за създаване на продукт, за изготвяне на проект, за изработване на презентация и т.н..  В областта на спорта учебният процес може да протича чрез препоръки за поддържане на физическата активност и изпълнение на леки физически упражнения в домашни условия между отделните уроци по останалите предмети.

За професионалните гимназии пък е подходящо да се организират интегрирани уроци по теория и практика, да се даде приоритет на теоретичните учебни часове и да се редуцират практическите до практико-приложни разработки, проекти, чертежи, изследователски дейности и др. Тя може и да се отложи за по-късен етап групиране на учебните часове за учебна практика в зависимост от спецификата на професията. „Подготовката на 12-ти клас за ДИППК е водеща, но основно върху вече взетия материал до края на първия срок.”, подчертава Вълчев.

От писмото става ясно, че оценки на учениците все още няма да се поставят. Преподавателите обаче могат да си водят бележки за работата и за напредъка на учениците си и при необходимост да предоставят обратна връзка на родителите.

За учениците, които не са се включили в дистанционното обучение, пък ще има допълнителни присъствени занимания след възстановяване на учебния процес в училищата по проект „Подкрепа за успех”.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Засипаха с цветя медиците от „Пирогов”

Дарители засипаха с цветя медиците от „Пирогов”, съобщиха от лечебното заведение. Те получила дарение от букети, както и от саксийни видове от Асоциацията на производителите на декоративни растения в България. Благородната инициатива е по повод предстоящите празници Цветница и Великден и част от кампанията #останиВкъщиЗасадиЦвете и #ЗасадиДървоСпасиЗемята".

Регистрация в бюрата по труда без посещение на място (ВИЖТЕ КАК)

Регистрацията в бюрата по труда вече може да се извършва чрез Единния портал за достъп до електронни административни услуги на ДА „Електронно управление”, както и чрез подаване на документи по електронна поща или чрез лицензиран пощенски оператор, без необходимост от посещение на място.