Директорът на 51-во СУ Асен Александров пред

Директорът на 51-во СУ Асен Александров пред "Монитор": Разболеят ли се 25% от учителите, образователният процес свършва

Ще продължим с хибридния модел - на четна седмица четните номера са на училище, другите вкъщи

Жалете педагозите, ако продължаваме с този егоизъм, може да направим учебната година трудна, казва в интервю за "Монитор" председателят на сдружението на директорите в системата на средното образование

- Г-н Александров, как протича обучението в 51-во училище при различните етапи?

- В момента присъствено учат учениците от 1-ви до 5-и клас. За начален етап всичко протича нормално, имахме карантинирани паралелки, но те вече се върнаха. Така и ще продължим - ще се въртят. 6-и до 12-и клас са в дистанционно обучение по решение на областния щаб. В пети клас разрешихме на децата, чиито родители се притесняват, да не идват и ще могат да се включат в т.нар. хибридни часове. С камера те виждат какво пише учителят на дъската, чуват въпросите на съучениците си, а от вкъщи също могат да се включат, ако им дадат думата. Петък в единия пети клас имахме 18 деца присъствено и 20 онлайн, в другия бяха 20 на 10. Това облекчи малко опасността.

- Как се справят учителите, които преподават и на 5-и, и на по-горен курс – те са ту присъствено, ту онлайн?

- За учителите, които преподават и на 5-и клас и са в училище, е малко по-трудно. Те са хибридно с един клас, а след това имат часове и с по-горните класове онлайн. Различен е урокът, когато си само присъствено, само онлайн или смесено. Когато класът е в хибридно обучение, учителят говори с децата в стаята и тези вкъщи, трябва да внимава да не закрива камерата.

- Имате ли много отсъстващи учители и проблем с намирането на техни заместници?

- 17% от учителите ни са болни, 5-ма от тях са с коронавирус, една от колежките е в болница с кислород. Имам две болни учителки - начални, трудно намерих заместници. Търсим такива до края на годината по български език. Няма откъде да се намерят заместници. В София няма няколко хиляди от всички специалности, които да са добре подготвени и да чакат да влязат в класната стая. Освен това организацията е трудна - трябва да им се правят нови акаунти, при онлайн обучението се запознават с тях онлайн. Много от колегите, въпреки че са болни, се включват онлайн. Учителят знае, че трябва да премине даден материал. Това им е животът. Той си казва, че ако пропусне 10 дни, няма как да се навакса. Една колежка, математичка, която е болна, ме попита дали може да преподава дистанционно, за да няма загуби за класа й. В същото време майка на ученик се оплаква, че дава трудни задачи на контролното. Не държим да ни ръкопляскат, а да имат уважението към нас, да намалят малко изискванията си. Учителите трябва да се чувстват оценени, тогава дават много повече от себе си. Нека родителите да оценяват какво правят учителите. Трябва да я има тяхната подкрепа, защото в противен случай ни връзват ръцете. Родителите считат, че ние сме гарантирани, но това не е така. В момента, в който се разболеят 25% от учителите, образователният процес свършва. Жалете педагозите. Моля родителите за разбиране, съпричастност. Ако продължаваме с този егоизъм и с това разделение, може би ще направим учебната година трудна, да не кажа нулева. По някои предмети дистанционното обучение може да се получи много добре, но по други има нужда от присъствени часове. Лекарите колко време повтаряха да се пазим, да носим маски, вече няма кой да обслужва леглата в болниците. Не трябва да се случва същото и с учителите. Трябва да бъдем по-задружни, да се проявява загриженост към учителите – родителите да не пускат децата си болни, децата да носят маски. В цяла Европа се прилага тази мярка, само в 3-4 страни са хлабави мерките като в България.

- Призовахте родителите децата им да носят маски, за да запазят учителите си и да учат максимално много присъствено. Прилага ли се вече тази мярка?

- В четвъртък гласувахме на педагогически съвет и само един учител беше против. От петък всички ученици до 5-и до 12-и клас трябва да бъдат с маски в час. Те спазват това. Пуснах анкета сред родители, директори, учители в цялата страна, вече има към 2500 отговора за маските в класните стаи, за да видим нагласите. Около 75-80% от учителите подкрепят мярката за 5-12-и клас. От другата страна са родителите, които искат присъствено обучение, но голяма част от тях са против маските. Около 40% от родителите към момента смятат, че носенето на маски или шлемове не би подобрило здравната безопасност в класната стая. Те изцяло отричат ролята на маските, а те със сигурност носят такива в транспорта, в магазините. Учителите им казват „Ей, хора, нека учениците да са с маски, имаме право на защита“, но те смятат, че ще им пречат на децата.

- Как ще продължи обучението на 30-и, когато учениците трябва да се върнат в клас – ще имате ли графици за различни класове?

- При нас е по-добре да продължи с хибридно обучение. Например на четна седмица четните номера са на училище, а на нечетна – нечетните. Така ще намалим наполовина учениците в гимназиален и прогимназиален етап. С редуване на различните випуски пак ще бъдат по 30 души в класната стая. Хибридният модел е най-хубавият, но и най-трудният. Ние се подготвяме още от лятото, когато на всички им се видя сензация. Тази учебна година ще я изкараме, надяваме се следващата да е нормална.

- Има ли как цяла паралелка да премине онлайн по желание на родителите?

- Според новата заповед на министъра, ако повече от 20% от учениците отсъстват и са със симптоми, класът преминава към дистанционно обучение. Така в една паралелка при 5-6 отсъстващи деца всички могат да учат онлайн. Това става със заповед, при която се взема под внимание и мнението на родителите. Много малко вероятно е всички да пожелаят класът да премине дистанционно. Ако се случи, ще го направим, но цял клас е трудно. И трима души да искат присъствено, няма как да се случи.

- Имат ли всички ученици устройства, с които да се включат в дистанционно обучение, или раздавате и от училище?

- През март и април имахме дарения, раздадохме ги. Все още имаме някакъв резерв. Решението навсякъде обаче е различно. В по-бедните райони могат да приложат други. Например, ако в класа има 21 деца и 7 таблета или компютри, учениците могат да се събират на тройки в дома на някое от тях, където им е най-близко. Трябва да се търсят решения спрямо населено място, а не централно. Има училища, които са почти празни. Децата, които нямат устройства, могат да бъдат по 5-6 в клас, ако нямат таблети, но има сграден фонд. Най-тежко е на училищата, които са с над 1000 ученици. Тогава са по-големи рисковете. Ние сме с 1300 ученици и в един момент половината ги няма, имах чувството, че няма никого.

- В социалните мрежи се появи клип с послание на вашите ученици към техните учители. Чия беше идеята?

- Направихме един страхотен клип от нашите ученици. Всички учители бяха трогнати от подкрепата им. Нашата психоложка помоли гимназистите да покажат, че уважат педагозите си. Те са на онлайн обучение и се включиха от вкъщи.

- Какво ще се случи с училищната лавка?

- Ще я затворим, имаше 18 лв. оборот в петък. Сега само 5-и клас може да пазарува от нея, тъй като децата от първи до четвърти си носят храна от вкъщи.


Визитка:

Завършил е математика в ПУ „Паисий Хилендарски“ и информатика в СУ „Св. Климент Охридски“

Директор е на 51-во СУ „Елисавета Багряна“ в София

Председател на Сдружението на директорите в системата на средното образование в Република България

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.