Димитър Димитров пред

Изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи

Димитър Димитров пред "МОНИТОР": Искаме тол за целия трафик само по автомагистралите

С винетната система чуждите камиони плащаха повече. В Германия се субсидират всички местни тежкотоварни превозвачи. Държавата да си вземе контрола над посредниците, казва в интервю за "Монитор" изпълнителният директор на Камарата на автомобилните превозвачи.

- Г-н Димитров, справедливо ли е второкласните пътища да се включат в тол системата и да се вдигнат цените?

- Тол системата не е само обхват и цени, много погрешна стратегия имат всички. В момента слушаме глупости: ние ще вдигаме обхвата, защото са ни малко парите. В същото време ще качваме камионите на влакове, защото нямаме пътища. Въпросът е каква е целта на държавата, всяко министерство си работи само за себе си и няма никаква координация и за съжаление имаме опасения, че тази ситуация ще продължи. Още в самото начало на тол системата бяха обявени две обществени поръчки. Първата беше прекратена поради странни обстоятелства. Пусна се втора поръчка и се изградиха около 300 рамки по пътищата, което струваше на данъкоплатците 180 млн. лева с ДДС, а след това се платиха още 120 млн. лева за поддръжката на системата, изградена от изпълнителя. Абсолютно ненужно. Трябва да има тол единствено по автомагистралите и без скъпоструваща техника. На срещите с нас сме питали многократно каква е философията на тол системата, какво искаме от нея? Отговорът беше, че целта е да се обхване транзитният трафик, за да има пари за нови пътища. Получиха подкрепата на превозвачите, но на практика с изпълнението не се случи. С винетната система транзитният трафик плащаше повече, отколкото с новата система.

В същото време мога да дам няколко примера за компании, които плащат тол спрямо винетките между четири и пет пъти повече, отколкото са плащали преди. И това са превозвачи, които оперират във вътрешния пазар. Сега единствено възможно за тях е, както винаги, българският потребител да плати цената. В същото време в някои областти има превозвачи, които плащат няколко пъти тол в пъти по-малко, отколкото са плащали досега. Не смятам, че това е лошо, защото им помага да запазят доставните цени, да имат повече персонал.

Разширявайки обхвата и цената, управляващите няма да изменят философията на тол системата, няма да променят тежестта на транзитния трафик.

Регионалният министър Гроздан Караджов смята, че не е справедливо да се събират два пъти повече средства от винетки, отколкото от тежкотоварни камиони, автобуси и транзитно преминаващи ТИР, които рушат много повече пътищата.

 - Излиза, че превозвачите сме лошите, защото лекият трафик плаща повече. Това преди не беше ли така? Тежките камиони трябва да плащат в пъти повече от леките автомобили, тук няма две мнения. Но обръщам внимание, че интензитетът на лекия трафик е в пъти над товарния.

- Вие поискахте няколко пъти тол системата да бъде вкарана за всички ...

- Да, както за тежкотоварния, така и за лекия. Защото с това се постига справедливо заплащане на база ползването на пътищата. Всяка една система в другите държави е направена така, че да дава, макар и минимално, конкурентно предимство на местните превозвачи или някакви преференции. Давам винаги пример с Унгария, където преди около 15 години започнаха да ползват тол система, но с обхват 200 км, и то магистрала. С времето обхватът стана от граница до граница. Ние няма как да ги настигнем с една или две години. Но в Унгария има една особеност. Старият транзитен път и новата магистрала са горе-долу успоредни. Целият транзитен трафик е длъжен да мине по магистралата, ако стъпиш на другия път, те глобяват и ние си плащаме. Унгарските превозвачи обаче имат право на избор и те ползват успоредния път, който е безплатен за тях. Така получават безплатно предимство и в това няма нищо лошо, защото ги стимулират да плащат данъци, осигуровки. А реално сметката се плаща от транзитния трафик. Така и у нас трябва да има справедливо заплащане по пътищата. Ако пътуват леки и тежки автомобили по магистрала „Тракия“ и всеки си плаща тола, защо да спираме тировете. Но ако в следващия момент не искаме да плащаме тола, тук има и социален аспект, хващаме си Подбалканския път и трафикът се разпределя. В момента АМ „Тракия“ е страшно недостатъчна, между София и Пловдив движението е убийствено.
Отново обръщам внимание на социалния ефект от тол системата за лекия трафик, като пример е пътуването между две съседни села. Има много такива случаи като пътувания до аптеки или гробища, за които се плащат винетки. Не е справедливо. Ние искаме тол за всички и само по автомагистралите. Склонни сме да дискутираме обхват за скоростните пътища и определени други отсечки. Второкласните пътища първо трябва да се ремонтират, да им се смени статутът и тогава вече може да се вкарат в тол системата. Така държавата ще покаже, че мисли за гражданите и бизнеса и им дава предимство. Ще се радваме, ако получим от Министерството на регионалното развитие справка за най-натоварените пътища, интензитет на трафика, за да разберем повече за приходите от тол системата.

- Как е уредена системата в големите държави?

- Мога да ви дам за пример и Италия, където всички ползват и плащат. Но в момента, в който се въведе толът, се обяви, че само и единствено италиански превозвачи имат право да превозват извънгабиритни товари или боклуци, или горива. Така има работа за местния бизнес и никой не може да каже. В Германия има много свободни пътища, има и с тол. Там механизмът е по-различен. Имат методология, по която се субсидират от държавата всички местни тежкотоварни превозвачи. Така държавата казва: вие плащате наравно с чуждите превозвачи, но сме намерили по друг начин да ви подпомогнем, без да е дискриминационно. Докато в България подобно нещо дори не се споменава.

Не на последно място по важност е и начинът, по който се плащат таксите по тола. В момента има посредници с комисиони. Надявам се държавата да има механизъм да ги следи и проверява, но съм скептичен. Искам да вярвам, че тези фирми не си правят каквото си поискат, макар да има определени сигнали, които казват обратното. В тази част трябва да се преосмисли начинът на заплащане.

- Тоест без посредници?

- Не, посредници има на много места, но държавата да си вземе контрола. Голям проблем са и компенсаторните такси. Много пъти сме казвали, че 750 лева е прекомерна сума. И в Европа има подобни санкции, но там са в пъти по-малко. Още повече, че влезе в сила регламент, който задължава посредниците или държавата да предоставят срок на ползвателя на услугата да си заплати таксата. А не да се спират автомобили на превозвачи - все едно сме престъпници. На всичкото отгоре компесаторните такси не подлежат на обжалване. Смешно и абсурдно е българските превозвачи да имат най-големи проблеми с родната система за таксуване по пътищата, но не и с чуждите.

- Водите ли вече диалог по темата с управляващите?

- Със служебния министър г-жа Комитова комуникацията беше през медиите, насаждаше се мнение, че превозвачите не плащат и не се събират пари. Прави добро впечатление, че министър Караджов каза, че ще седне с бранша, за да постигне споразумение. Може да се използва т.нар. експертна комисия към регионалното министерство, която не е разпускана. Там членове са както от бранша, експерти от различни ведомства, търговски вериги. Смятам, че трябва да се чуят всички гледни точки.

ВИЗИТКА:

* Димитър Димитров е изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България от 2017 г.

* Член на УС на Съюза за стопанска инициатива

* Магистър от УНСС със специалност „Застраховане и социално дело“

* Работил в Автомобилна администрация - международен отдел

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.