Най-добрите получават правото да програмират хуманоидния робот „Пепър“, коментира в интервю пред "Монитор" директорът на новооткритата Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас.

- Г-жо Тодорова, директор сте на една от най-модерните гимназии в страната. Разкажете ни за материалната база на училището.

- Материалната на база е добре конструирана в един голям двор от 28 дка. Имаме четири самостоятелни постройки - отделни сгради на училището, общежитието, физкултурния салон и учебната фирма. Дълго време не вярвах, че старите, отдавна забравени училища на България могат да имат нов живот, но който иска да види, че това е възможно, може да ни дойде на гости. Имаме прекрасни сгради в един зелен двор, оптичен достъп до интернет, една от най-модерните системи за видеонаблюдение, модерна система за пожароизвестяване. От технологична гледна точка сме добре оборудвани. Не е важно каква е материалната база, а каква е идеята и кои са целите.


- Разкажете как възникна идеята за създаване на гимназията.

- От една страна, идеята е комбинация на желанието на бизнеса да произвежда квалифицирана IT работна ръка, която липсва на пазара на труда, от друга - това на община Бургас да задържи младите хора и те да останат в този прекрасен град. От трета страна е и желанието на университетите да развиват своята дейност както в научен, така и в образователен план. Благодарим и на държавните институции, които подкрепиха този проект. Това съчетание бизнес, община, държава и образователна система е важно за България. Образователните институции отдавна трябваше да се обърнат към бизнеса и да се вслушат в съветите, които дават специалистите. За да може общността да върви добре, трябва да има достатъчно добре квалифицирана работна ръка.


- С какво са оборудвани класните стаи?

- Кабинетите са доста модерни, притежават специални тъчскрийнове за операционни среди – черни дъски. Когато чух, че монтират такива, се сетих за класическите с тебешири, но това са свръхмодерни устройства с голям размер, които работят с операционни среди Windows и Android. Благодарение на тях учениците могат да стартират различни програми.

В дигиталната среда, в която учениците ежедневно ще работят, сме заложили на добре администрирани операционни среди, в които учениците имат точно филтрирани права за достъп както до интернет, така и до локални ресурси. Имаме и мобилни устройства, каквито са лаптопите, които учениците могат да вземат със себе си и да работят навън - на двора, на местата за почивка или в учебната фирма. Дали сме свобода дигиталните класни стаи да са навсякъде.

- Разполагате и с учебна фирма. Какво ще се случва в нея?

- Тя е мястото, където учениците ще се обучават от фирмите партньори. Учебната фирма се състои от няколко динамични пространства, които са обзаведени по нестандартен начин. В нея няма училищен звънец, защото това не е присъщо за работата на компаниите. В учебната фирма има една голяма лекционна зала, малка лаборатория по роботика, динамично място за креативна работа и една компютърна лаборатория, която е подредена по различен начин. Тези пространства приливат едно в друго, не се затварят и ограничават от преградни страни. Така докато една група или екип работи на едно място, на съседното работят други. Те могат заедно да ходят в лекционната зала и после пак да се разделят на различни групи. За мен това е правилният начин за организиране на креативната работа, защото тя не понася ограничения и стереотипи.

- Кой помогна с финансирането на цялостния проект?

- Участваха много компании, община Бургас, Министерството на образованието и науката, което ни дари и част от лаптопите. Те частично са участвали както в изграждането на материалната база, така и на технологичното оборудване. Координатор на целия проект и идеен създател е община Бургас.


- Колко ученици прекрачиха прага на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации? Беше ли изпълнен план-приемът?

- Имаме две двойки близнаци и така приемът ни е от 108 деца, които са разпределени в две паралелки - „Програмно осигуряване“ и „Приложно програмиране“. Всяка от тях е с по два класа. Имаме желаещи деца, защото около 90% са приети на първо желание. Още на първия прием приключихме със записването на децата. Това беше уникално. При нас дойдоха деца, които обичат технологиите. Вярвам в силните стартове, но най-много вярвам в свършената работа и цяла година екипът ни ще се старае да създаде подходяща среда за обучение на децата.

- От цялата страна ли са приетите ученици?

- Имаме от София, Добрич, Варна, Китен, Приморско, но основната група е от Бургас. Не направихме много агресивна кампания, защото основният фокус беше осъществяването на проекта, създаването на организационен план как ще протича учебната година.

- Каква част от приетите ще бъдат настанени в общежития?

- Тази година имаме 28 деца в тях, догодина ще ги разширяваме и ще продължаваме да ги ремонтираме следващата година. На този етап сме ремонтирали около 50% от сградния фонд.

- С какво се различават двете паралелки?

- Това беше един от най-често задаваните въпроси от родителите преди старта на кампанията. Те ме питаха дали не е възможно да изберат професионалното си образование след 10-и клас, когато са по-ориентирани и знаят каква е разликата между двете специалности.

„Приложно програмиране“ се занимава със създаване на приложения. Това са апликации, които всички обичаме да инсталираме на мобилните си устройства, или такива, които инсталираме към операционните системи. „Програмно осигуряване“ се занимава по-скоро със създаването на по-сериозни програми, които управляват хардуера. Например софтуер, който управлява видеонаблюдението. Те ще могат да ги прилагат и в различни машини или съоръжения, които ползва човек.

- По време на откриването видяхме и два робота. Те ще бъдат ли част от учебния процес?

- Ние сме щастливци, защото разполагаме с прекрасна лаборатория за промишлени роботи, каквато няма още никой в България. Община Бургас пък ни направи подарък – хуманоиден робот на име „Пепър“. Учениците ще работят с него в часовете по роботика. Имаме и една стартираща програма, с която класът с най-високи резултати ще получава правото да провежда всички свои часове заедно с „Пепър“ в класната стая. Най-добрите получават правото да програмират хуманоидния робот „Пепър“.

- Как протича един учебен ден, колко време продължава?

- Учебният ден започва в 8,30 ч и приключва в 17,00 ч. Учениците имат специални автобуси, които ги извозват по три маршрута, и в 8,15 те са в двора на училището, след което започват учебните часове. Тази година учат много английски език и имат по 3 - 4 часа на ден. След тях имат кратък обяд за 45 минути и малка почивка. После започва следобедната смяна и имат още два часа по учебната програма и още два, в които участват фирмите партньори. Ако има такива, които не владеят добре английски език, има и допълнително обучение. Ние планираме основните литературни източници следващите години да са на български, но възнамеряваме и да изградим дигитална библиотека по технологии, по която да имат достъп и да четат на английски. За тази цел на нас ни е необходим английският език. Естествено, и математиката, за да можем да стартираме обученията по английски език.

- Въведени ли са електронните дневници във вашата гимназия?

- Естествено, не мисля, че очаквате друг отговор. Ние максимално ще дигитализираме учебния процес, доколкото нормативната уредба ни позволява. Благодарни сме на министъра, че ни разрешава да работим само с електронни дневници тази година.


- Какви са първите впечатления на учениците и на учителския колектив?

- От две седмици са заедно, защото в предварителната подготовка за учебната година, на която бяха фирмите, присъстваха и учителите. Мога да кажа, че все още еуфорията около началото на учебната година не е отминала и се опитваме да постигнем високоефективен дневен режим, без това да се отразява на децата. Ние вярваме, че те трябва да идват с желание да учат, а не да бъдат принуждавани да го правят. Бих казала, че първата учебна седмица беше доста организационна.

Визитка:

Магистър по математика и информатика в ШУ "Константин Преславски"

Работи като учител по математика в ОУ "Антон Страшимиров" в с. Дебелт (1993-1994 г.), след което до 2007 е учител по математика, информатика и информационни технологии в Търговска гимназия Бургас

Между 2007 и 2014 е ръководил на Компютърни кабинети в ГПАЕ "Гео Милев", след което заема поста старши учител по информатика и информационни технологии до 2018 г.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Даниела Машева: Протестите са опит за политическа намеса в процедурата за избор за главен прокурор

Атаките на някои медии срещу ВСС са организирана негативна кампания срещу всички, които подкрепиха кандидатурата за обвинител №1, казва в интервю за "Монитор" говорителят на Прокурорската колегия на ВСС

Кольо Гилъна: Като нямаш какво да кажеш, няма смисъл да говориш глупости

-Кольо, вече 20 години откакто напусна група „Контрол“ и не малко, откакто слезе от музикалната сцена. В последните месеци обаче зачестиха появите ти с ЕКС (б.а. - новата супергрупа на Ерол Ибрахимов, Кольо Гилъна и Светльо Витков). Връщаш ли се?