Диян Стаматов пред

Диян Стаматов пред "МОНИТОР": Проведохме успешно онлайн обучение

Надявам се юни да започне присъствено за всички класове и учебната година да приключи така

След пандемията всички деца са активни в часовете, дори и по физическо възпитаниe, казва в интервю председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България и директор на 119-о СУ:

- Г-н Стаматов, матурите са следващата седмица. При какви мерки ще се проведат, как ще изглежда стаята за учениците под карантина?

- За втора поредна година изпитите се провеждат в по-необичайна обстановка. Тази година, както предходните, организацията започна още през февруари. Почти всичко е подготвено за нормалното провеждане на държавните зрелостни изпити. Преди всеки един от тях ще бъде извършена цялостна дезинфекция на сградата. В деня на изпита двата входа на сградата ще бъдат отворени, така че учениците да влизат спокойно, преди това ще им се измерва температурата, ще се следи за наличие на маска в общите помещения, използването на дезинфектанти на входа и пред класната стая. В залите зрелостниците ще бъдат разположени по един на чин, ще се проветрява периодично.

Новост тази година е възможността на изпита да се явят и карантинирани зрелостници. Имах известни притеснения дали ще успея да осигуря квестори в тази ситуация, но когато помолих колегите да се включат при необходимост, веднага откликнаха двама. Едната колежка е преболедувала COVID-19 преди 3 месеца, а другата вече има и втора доза ваксина. Стаята с карантинираните учениците ще е като традиционната, но в нея ще бъдат до петима зрелостници, за да има голямо отстояние помежду им. Надявам се залата да не бъде използвана, но въпреки всичко ще бъде подготвена в деня преди изпита.

 

- Какво ще се случва, ако някое дете има температура на входа?

- В стаята за карантинирани ученици могат да бъдат настанявани и децата, които има грипоподобни симптоми в деня на изпита, или повишена температура при проверката на входа.

 

- С маски ли ще бъдат зрелостниците по време на матурата?

- Ако следваме логиката, че помещението е затворено и в него има ученици от различни училища, то е редно зрелостниците да бъдат с маски в по-голяма част от времето. Те биха могли за малко да я свалят.

 

- Имахте ли зрелостници, които имаха нужда от допълнителни консултации с учител, за да наваксат пропуски в материала?

- Учебният план бе реализиран. Индивидуалните консултации се правят всяка учебна година. И тази направихме пробни матури. Няма нищо по-различно и всичко е отработено.

 

- От тази седмица присъствено учат по 5 випуска от 5-и до 12-и клас. За училище като вашето означава, че онлайн ще бъдат само 3 от всички 12 випуска. Ще има ли промяна в организацията на учебния ден, допълнителни мерки?

- Продължаваме както досега. За голямо училище като нашето почти не е възможно да има гъвкавост на графика на учебните часове, тъй като един и същ учител преподава в различни класове и етапи. Не сме променяли нищо в графика, защото онлайн часовете свършват по същото време като присъствените. Така има добър синхрон. Няма да предприемаме допълнителни мерки. Трудно е обаче да се спазва дистанция между учениците, тъй като в сградата присъстват около 1000 души. Болшинството ученици са с маски в коридорите и класните стаи. Тази самодисциплина, която се създаде с времето, продължава да бъде факт.

 

- Графикът на ротация е до 28 май. Има ли предпоставки през юни в клас да се завърнат всички ученици, какви са нагласите сред учители, ученици, родители?

- Имаме и около 60 учениците, които са в обучение от разстояние в електронна среда (ОРЕС). Техните випуски са в училище, а семействата им желаят да учат дистанционно. Учителите към днешна дата се чувстват по-спокойни. На всички ни омръзна дистанционният формат на общуване и преподаване и напредването на ваксинацията създава предпоставки за завръщането на всички. При нас от 120 учители няма нито един, който да има вътрешна съпротива да преподава присъствено. Надеждата ми е първи юни да започне присъствено за всички класове и така да приключи учебната година.

 

- Ще организирате ли допълнителни занимания за част от учениците през лятото за наваксване на пропуски?

- Училищният колектив е убеден, че проведохме успешно дистанционно обучение, не сме имали неучебни дни въобще, включително и през декември. По наблюденията на колегите не е необходимо прилагане на допълнителни подкрепящи дейности. Поради това навярно ще вземем решение учебната година да приключи по график на първоначалната дата и няма да организираме занимания по интереси. Ако има ученици със слаби оценки, то те ще бъдат изпитани допълнително спрямо поправителната сесия.

 

- След повече от година онлайн обучение кои са положителните страни, които можем да изведем?

- Добре е да спазим възможността за прилагане на дистанционни часове и след като излезем от пандемичната обстановка, в която се намираме заради специфичните различия, които дават онлайн уроците за някои ученици. Те показват доста повече знания в подобна среда, постигат и по-добри резултати. Най-притеснителните ученици в училищната среда се чувстват много добре в дистанционното преподаване.

Прави впечатление, че всички ученици са активни в часовете, дори и по физическо възпитание, което преди пандемията не беше точно така. Времето и обстановката по време на дистанционното обучение е провокирало време и желание за сериозна активност и движение на почти всички от тях.

 

- До 20% от часовете по даден предмет в иновативните паралелки може да се провеждат онлайн. Трябва ли това да се прилага и за други училища?

- Преди пандемията говорихме за 20-процентна възможност за онлайн часове за иновативните училища и паралелки. Сега, когато ситуацията е по-технологично овладяна, учителите и учениците са привикнали, този процент може да нарасне на 30 или дори 40% от учебното време. Разбира се, при стриктно съгласуване с родителите. Преминавайки към присъствено обучение, трябва да извлечем най-доброто от дистанционния формат.

 

- За първи път кампанията за прием в първи клас е изцяло онлайн. Имаше ли родители, които не успяха да подадат заявления онлайн и дойдоха на място в училище, за да търсят помощ?

- Това е първата година с онлайн прием за София. Намирам системата за облекчаваща родителите. Тя бе и доста чакана от тях. Всички документи, които са необходими за стандартната процедура, са служебно предоставени и не е необходимо родителите да правят нищо. Само специфичните документи, които доказват здравословно състояние, трябва да се качат допълнително. Удостоверението за първи клас също се прикачва автоматично. Важно е да се попълнят данни за самото дете, да не допускат правописни грешки, цифри в ЕГН-о или избора на училище.

Все още сме в първия етап, в който трябва да бъде направен избор на училище. Родителите трябва да намерят пресечна точка между своето желание и най-близкото училище. Това е златната среда, която всяко едно семейство трябва да избере. До последния момента могат да се правят редакции в кандидатурите на децата. Кампанията протича без проблеми. Само един човек се обърна за консултация и подкрепа на място. Към днешна дата в системата са подадени около 400 заявления.

 

- Ще успеете ли да приемете децата в квартала?

- Имаме подадени заявления и за деца от 4-та група. Това е нормално с оглед големия брой ученици за първи клас – 12 000. Ние ще приемем 144 първокласници. Толкова са и децата от първа, втора и трета група в района на училището.

 

- Какво трябва да направят родители, за да запишат децата си, след като са класирани?

- Записването също може да бъде онлайн. Само разпределението на децата по паралелки е ангажимент на директора. Например в нашето училище децата от една и съща детска градина ги събираме в един клас. С децата от 4-та група се подхожда индивидуално. Първата родителска среща през юни е опознавателна, като окончателното разпределение е през септември.

 

- Организирате пролетна академия за директори и зам.-директори от СРСНПБ. Кои са най-честите проблеми и въпроси, с които се обръщат към вас колегите ви, какви теми ще бъдат засегнати по време на семинара?

- Опитът ни да организираме подобна среща през последната година и половина бе невъзможен заради пандемията. Интересът към настоящата пролетна среща е голям. Това показва, че колегията има потребност от събиране на едно място, обсъждане на общи проблеми, свързани с това как спокойно да преминем към присъствен формат на преподаване. Почти всички учители промениха начина си на поднасяне на уроците и общуване. Ролята на директора в този момент е много голяма, за да върне колективния дух в училищата. Ще е необходимо време както да възстановим добрата комуникация с родителите, така и присъственото общуване в рамките на колектива. Пред нас стоят много въпроси. Сред тях са спокойно изключване на учебната година, както и доброто подготвяне на следващата. Ще обсъдим предстоящата атестация, възможностите за разгръщане на приобщаващото образование, както и добрата комуникация помежду ни като гилдия, защото всяко едно училище е успешно в резултат на добрата политика на ръководството и колектива му. 

Визитка:

-Роден е през 1967 г. в Карнобат

-Завършил е Факултета по биология на СУ “Св. Климент Охридски” и преподава биология

-Бил е последователно директор на 150-о СУ, 8-о СУ и 119-о СУ в София

-Зам.-министър на образованието в кабинета „Борисов 2“

-В момента отново е директор на 119-о СУ в София

-Председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.