40% от кръжоците трябва да са в областта на природните и инженерните науки,  информационните технологии, математиката или т.нар. STEM направления. Предлагат се голям брой заниманията по интереси и учениците избират къде да се включат, каза в интервю пред "Монитор" председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България и директор на 119-о СОУ Диян Стаматов.

- Г-н Стаматов, сред част от директорите настъпи объркване кога 20-процентното увеличение на заплатите трябва да стане факт. На какво се дължи това?

- Според мен увеличението на учителските заплати трябва да бъде зададено януари или февруари. За първи път имаме реализирана цялата нормативна база в началото на годината – Закона за държавния бюджет, Наредбата за изменение на заплатата на учителите, Колективния трудов договор и анекса към него, от няколко дни и правила за работните заплати. Целият пакет от документи предишни години беше подготвян до края на март. Затова настъпи и объркването на директорската гилдия, защото с години, когато се говори за увеличение на заплати, реализирането става три месеца по-късно - и като нормативна база, и като раздаване. Сега още в началото на годината в училищата, в които има добре работещ ръководен екип, нещата вече са факт. Когато в едно училище е реализирано увеличение, а в друго не, това довежда до объркване.

Според мен всеки един главен счетоводител трябва да изчисли наличния финансов ресурс по бюджета на училището. Разчетите са така направени, че брой ученици и брой паралелки, плюс издръжката, са достатъчни за увеличение от 20%. Счетоводителят първо трябва да направи отчета за увеличението на заплатите, едва след това сметките за издръжка, а не обратното. Вторият много важен ангажимент е да поиска увеличение с 20% на средствата за януари и февруари, които се отпускат от общините, за да могат те да стигнат за предвидените възнаграждения.

Объркване има и при колеги, при които има намаляване на броя на учениците, но не е организирано преструктуриране на училищния колектив и не е намален броят на педагозите. В малките училища напускането на 5-6 деца може да доведе до сериозни финансови затруднения. По мнение на министъра и на Отрасловия съвет няма да се достигне очакваното увеличение в сравнително малка група училища – между 5 и 10%. При тях са възникнали такива казуси – намаляване на броя на учениците или на паралелките или неоптимизиране на учителската структура. Това обаче не е основание в цялата страна да се говори за такъв проблем. До 99% в случаите осъществяването на увеличението е факт и може да се реализира още през януари или февруари.

- Това означава ли, че една част от учителите могат да усетят увеличението още този или следващия месец, а не както досега март-април?

- Да, досегашната практика в раздаването на средствата е крайно време да се промени на база нормативната база и на финансовия ресурс.

Като председател на Съюза на работодателите апелирам да направят максималното, за да имат допълнителни споразумения с учителите за да осигурят увеличението сега или най-късно февруари. Всички учители очакват тези заплати и няма нужда да се създава излишно напрежение.

- Февруари стартират извънкласните дейности по интереси, като в момента се сформират групите. Има ли училища, които задължават учениците си да ги запишат поради неразбиране на наредбата?

- Около заниманията по интереси също възникнаха много въпросителни. Причината е, че в продължение на 4 години работихме по европейски проекти - „Твоят час“ и „Успех“. Сега имаме своеобразна устойчивост на разходната част на тези проекти в самия бюджет. Свободата по отношение на заниманията по интереси е голяма и се създава възможност за гъвкавост във всяко едно училище. От една страна да се осигури максимално задоволяване на потребностите на учениците, от друга - да се осъществяват различни дейности във всяко едно училище и най-вече в областта на природните науки, математика, предприемачество, гражданско образование и насърчаване на четенето.

Има известни ограничения, но те са минимални. Например не по малко от 20% от учениците в училището да се включат и не по-малко от 5% от предложените занимания да са за външни услуги. В училището, което ръководя, ще се проведат занимания по шах и кикбокс, които няма как да бъдат обезпечени с наши учители.

- Какво се случва, ако едно училище не достигне тези 20%? Могат ли да бъдат записани ученици в даден кръжок без да са изявили желание за това?

- Участието няма задължителен характер. Това са средства, които са отделени в самия бюджет, но те са целеви за занимая по интереси. Тези изисквания са за да има покриване на минимални стандарти и да достигнат до колкото може повече ученици. Ако училището прецени, че няма желание да участва, то не е задължено. От друга страна, това е благоприятен вариант за указване на допълнителна подкрепа както на ученици, които са с добри резултати, така и на тези с по-слаби. Ако училището не участва, предвидените средства се връщат в държавния бюджет.

- 40% дейности по интереси трябва да са в областта на природните и инженерните науки,  информационните технологии, математиката или т.нар. STEM направления. Могат ли децата да бъдат пренасочвани по някакъв начин към тях, ако кръжоците, които са пожелали, не стартират?

- Училището предлага на учениците си по-голям брой заниманията по интереси приоритетно към тези направления, предмети и области. Ако за тях представляват интерес, те могат да се включат.

- 10% от бюджета остава за общините за междуучилищни изяви. Как би помогнало това?

- По този начин заниманията по интереси могат да придобият представителен характер. Те могат да покажат дейностите, които са реализирали. Хубаво е да има малък награден фонд, стимулиране на учениците, създаване на една музикална атмосфера.

- Пресмятали ли сте с колко ще се увеличи бюджетът на едно училище, ако изпълни всички критерии?

- В 119-о бюджетът за занимания по интереси тази календарна година е около 50 000 лв. Предвидени са и средства за транспортни разходи и материали Вторият учебен срок ще стартираме 15 групи, в които ще има между 15 и 30 ученици. Ще бъдат включени около 400 възпитаници на училището, а за своя труд учителите ще получават възнаграждения спрямо броя на децата в различните групи.

- Част от учениците свързват края на първия срок със ски лагери, по-топлото време със зелени училища и екскурзии. С промените тази година обаче провеждането им е възможно само в рамките на 5 учебни дни. Има ли опасност учениците да останат лишени от ски лагер сега или по-нататък от екскурзия?

-Доста по-дисциплиниращо се оказа въздействието на промените в наредбата. Всеки един от класовете знае, че има ограничено време по отношения на излизанията извън училище с учебна цел. Създаде се и благоприятна гъвкава възможност, за да се съчетаят с почивните дни. При нас първия срок учениците проведоха екскурзии в рамките на 1 ден, зимния период се предвиждат зимни ски училища, но не както досега 5 учебни дни, а три учебни и 2 от уикенда, вторият учебен срок също ще има екскурзия. Зелените летни лагери ще бъдат изтеглени изцяло извън учебно време или през пролетната ваканция. Концентрацията на повече учебни дни и намаляване на изнесените занятия помага и за по-силно наблягане на учебния материал. Досега дните с изнесени занимания бяха малко повече - това доведе до отклонения, защото нямаше лимит за техния брой. Освен това провеждането им - особено в начален етап, е сериозно занимание за учителите, които не само се разхождат, а и провеждат учебен процес в изнесени условия. Тази натовареност е и за учениците.

И по трите теми, които засегнахме, ролята на директора е много важна за доброто организиране на всички дейности - както по отношение на увеличението на заплатите, така и на правилното прецизиране на заниманията по интереси, за да съблюдава интереса на учениците и да включи най-мотивираните си учители в тях. Ролята на директора в днешно време е още по-сериозна и отговорна. Където има динамичен ръководен екип, резултатите без съмнение ще продължават да бъдат на голяма висота. Подобни дейности трябва да бъдат разпространявани и популяризирани. Така можем да постигнем максимално добро стандартно ниво, а не да има задълбочаване на разликата.


Визитка:

-Роден е през 1967 г. в Карнобат

-Завършил е Факултета по биология на СУ “Св. Климент Охридски” и преподава биология

-Бил е последователно директор на 150-о СУ, 80-о СУ и 119-о СУ в София

-Зам.-министър на образованието в кабинета „Борисов 2“

-В момента отново е директор на 119-о СУ в София

-Председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини