Диян Стаматов пред

Диян Стаматов пред "МОНИТОР": Големите ученици да се върнат в клас след първата вълна ваксинирани учители (ИНТЕРВЮ)

Заплатите на колегите, които работят в 119-о над 4-години, са повече от двойно увеличени, сподели в интервю за "Монитор" председателят на Съюза на работодателите в системата на народната просвета и директор на 119-о СУ Диян Стаматов.

- Г-н Стаматов, как стартира първият ден обратно в училище?

- В социалните мрежи обиколи шегата, че 4-януари е почти толкова интересен, колкото 15-и септември. Задръстванията и еуфорията бяха същите. Ученици, учители и родители сме очаквали с огромно нетърпение връщането поне на начален етап в училище. Последния ден преди да преминат към онлайн обучение децата изпразниха шкафчетата си от всичко в тях и в понеделник обратно донесоха по 2-3 чанти. Докато предходни години първият ден след ваканцията беше като продължение на коледните празници, този път еуфорията бързо бе заменена с учебен процес. Тази година всичко започна на мига без встъпителни думи кой къде е ходил.

- Имаше ли ученици, които стояха с маски в часа?

- През декември взехме решение учениците да бъдат с маски само в общите част – влизайки в сградата и придвижвайки се до класната стая, където ги свалят. Децата бяха загубили навика да стоят с маски и на входа с дежурния учител напомняхме, че ги носят по правилния начин. Те излизат от стаите само до тоалетна и не се движат навън, тъй като времето не предразполага за това.

- Как се проветряват класните стаи, проблем ли е застудяването за това?

- Тази зима е по-топла. Парното бе пуснато още на 2-и януари и в цялата сграда бе достигната висока температура. Във всяка стая има по един отворен прозорец постоянно и се извършва естествена обмяна на въздуха. Това ще е основният механизъм за проветряване.

Колегите по физическо възпитание в по-топлите дни ще извеждат учениците за организирана разходка в квартала около училището вместо да се застояват във физкултурния салон. Те ще използват това време за максимално дишане на чист въздух във външна среда, където няма да носят маски. Надявам се и родителите да приемат добре това, защото и те нямат време да извеждат децата си навън.

- Имате ли родители, които са подали молби децата им да продължат да учат от вкъщи?

В неделя вечерта също бяха подадени молби. Ако преди януари бяха подадени 5-6, то понеделник сутрин станаха 20. На фона на 600 ученици те са под 5% и не би могло да обърне по някакъв начин нагласата за присъствено обучение. Още през ноември създадохме организация за учениците, чиито родители искат да продължат в електронна среда. Сега ще повторим. Има разнообразие в желание на родителите. Някои са подали молби за 5 дни, други за 10, трети до края на епидемичната обстановка. Решихме от 4-и януари чрез електронния дневник да се подават наново заявления за електронно обучение, а да не използваме тези, които са от декември, защото очаквахме промяна. Има такива, които и преди онлайн обучението бяха в електронна среда и сега продължават. Има и деца, чиито родители са подали заявления, но ги водят на училище, след това ги спират и пак ги пускат.

- Имаше ли учители, които отказаха да се върнат? Наложи ли се учители от занималните да поемат всички занятия?

- От всички класове в начален етап имаме само един учител, който е с коронавирус. Тя е с положителен тест от 24 декември и ще се върне до 2-3 дни. Всички останали учители са на работа. Причина за това е и фактът, че повече половината от колегите от начален етап преболедуваха COVID-19. Притеснения има по-скоро у колегите, които преподават в по-горен етап. В близките десетина дни това обаче няма да е проблем.

- Има вероятност и големите да се върнат след 18-и. Какво обмисляте в този случай?

- Динамиката по отношение на решенията, които се вземат да връщането на големите ученици е голяма. Обсъждали сме ротационно възстановяване на присъствения учебен процес на учениците. Имахме такава и в началото на ноември. С ръководството сме говорили, че ще се опитаме така да комбинираме програмата, че колегите, които имат притеснения и продължават да ги имат, да бъдат с гъвкаво разпределение на часовете си или да бъдат заменени от други. Моето категорично мнение е, че продължаваме да правим успешно дистанционно обучение спрямо Европа. То е на база разговорите ми с колеги за практиката в различни страни. В България се води ефективно онлайн обучение в повече от 70% от училищата. В продължение на тази позиция и фактът, че трябва да бъдат подмени нагласите сред родители и учители преди да се предприемат действия за връщане на големите ученици смятам, че е рано се да се говори за присъствено обучение на учениците от прогимназиален и гимназиален етап. Началният етап трябва да е в училище, защото при тях ограмотяването не е ефективно при електронно обучение заради липсата на елементарни образователни навици.

- Докога трябва да се изчака с връщането на учениците от 5-и клас нагоре?

- В разговорите ми с колеги директори и учители те споделят, че са на мнение, че трябва да се изчака до първата голяма вълна на ваксиниране на учителите. Така ще се намалят максимално притесненията сред педагозите, които имат такива. Без съмнение смисълът на ваксинирането е да намали риска от по-нататъшно разпространение на пандемията. Още през декември започна да се говори, че след медиците идва ред на учителите. Независимо че сравнително нисък процент от педагозите изявиха желание да се ваксинират преди коледните празници, това не трябва да променя по никакъв начин планът. Това е основният механизъм, за да се предотвратят притеснения, опасности от разпространение на вируса и добра възможност за спокойствие за следващите месеци в образователната система. В средата на декември Столичната община започна да създава списъци, като вероятно те ще бъдат синхронизирани с МОН, тъй като една част от училища са общински, а други държавни. Тази актуализация трябва да доведе до максимална възможност за мотивиране на учителите за ваксиниране. Най-добре е да продължим дистанционни формат до първата голяма вълна на ваксиниране на учители. Тя евентуално ще съвпадне и с очакваната традиционна вълна от грип А и грип Б. Разумно и правилно е малко изчакване от здравословен аспект. По отношение на образователния обаче всеки ден забавяне води до затруднение в преподаването на материала от учителите на учениците със слаба мотивация. Те вече има натрупани пропуски и за тях е най-опасно продължаването на дистанционен формат. От март досега решенията, които са вземани, са били в интерес на по-малкото зло от съществуващите възможности.

- Ще могат ли да бъдат наваксани пропуските през лятото?

- Това лято имаше предложения за наваксване на учебния материал. На не малко места бяха реализирани подобни дейности. В ръководеното от мен училище пропуските са почти сведени до минимум. Висотата на реализиране на дистанционното обучение при нас доведе до по-високи резултати на учениците, които се явяваха на изпити в 7-и и 12-и клас. Тази възможност навярно ще бъде факт и тази година.

- Тази година от МОН въвеждат квоти за езиковите паралелки. Как ще се отрази това на план-приема след 7-и клас в 119-о?

- При нас орязването на една от езиковите ни паралелки е факт от една учебна година. Педагогическият колектив се съобрази с позицията на образователното министерство, че трябва да намалим една паралелка. Доста болезнено и емоционално приехме позицията, че 5-е големи софийски училища трябва да свият своя прием. В действителност направихме план-прием, който да е много по-успешен от предходните години. За съжаление в количествено отношение броят на ученицит е с една паралелка по-малко, а той е важен независимо дали говорим за малко или голямо училище. От друга страна търсенето на училищата не се променя, защото при нас езиковият профил е специфичен – с руски език, а той се изучава с такава наситеност само в още две училища в София. Затова няма пренаситеност на чуждоезиковата подготовка по този език. Моето мнение, е че за всички най-добре е взаимното развитие на професионалното образование в страната и да се възвърне онзи облик, който беше в началото на 2000 година, когато бе налице баланс между професионалните и езиковите паралелки. За да се случи това нещо, се изисква известен компромис, защото приоритетът на всички родители е чуждоезиковата подготовка. Самата тя без допълнителна профилирана или професионална подготовка обаче не носи нищо като даденост и качество.

Тази година отново има увеличение на учителските заплати. Със заплатите за януари ли ще бъде усетено от педагозите, или ще има забавяне?

Увеличението бе решение на през целия 4-годишен мандат на правителството и е факт и настоящата година. Доброто бюджетно балансиране на ръководеното от мен училище даде възможност то да бъде реализирано още на 1-и декември 2020-а и учителите в 119-о получиха увеличението, което ще получават през цялата настояща година, със заплатите от декември. Причина за това е неоползотворени бюджетни средства в COVID ситуацията, в която сме от март. С този ръст двойното увеличение на учителските заплати е факт и малко надхвърля предварителните очаквания. Ако колегите са работили през целия 4-годишен период в училището, техните заплати са повече от двойно увеличени. Колегите, които са започнали преди 1-2 години, няма как тяхното възнаграждение да бъде удвоено през този интервал от време.

- В момента не се провеждат дейности по интереси и дейности по други проекти. Какво се случва със заложените по тях средства?

- Заниманията по интереси или дейностите по проект „Образование за утрешния ден“, които се реализират в момента, получават заплащане. Но там, където не могат, не се изплащат. Това ще бъде факт през летните месеци, когато ще има наваксване на материала. Тогава учителите, които ги водят, ще получат възможност за допълнително възнаграждение за труда, който им се полага по проектните дейности или програми.


Визитка:

Роден е през 1967 г. в Карнобат

Завършил е Факултета по биология на СУ “Св. Климент Охридски” и преподава биология

Бил е последователно директор на 150-о СУ, 80-о СУ и 119-о СУ в София

Зам.-министър на образованието в кабинета „Борисов 2“

В момента отново е директор на 119-о СУ в София

Председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.