Диян Стаматов: Една година онлайн обучение е опасно за учениците, започват да трупат дефицити

Диян Стаматов: Една година онлайн обучение е опасно за учениците, започват да трупат дефицити

  • Само външното оценяване може да покаже обективно пропуските
  • Ротацията на 5-и - 12-и клас да продължи след пролетната ваканция през 5 дни

- Г-н Стаматов, онлайн обучението би трябвало да продължи до края на месеца. Какви са възможностите за 1 и 2 април - да продължат онлайн или още два неучебни дни преди пролетната ваканция?


- Това решение трябва да се вземе бързо, защото 1 и 2 април в досегашния формат са учебни дни. Като такива най-вероятно ще бъдат в електронна среда. Няма нагласи за връщане към присъствено обучение само за два дни, не е разумно само за тях да се правят подобни дейности. Обучението в електронна среда е най-благоприятният вариант.


- Какви са нагласите сред учители, родители и директори за начина на обучение след пролетната ваканция?

- Здравните експерти ще решат как да продължат нещата след това. От чисто професионална гледна точка е важно веднага след пролетната ваканция максимално много класове да продължат присъствено в училище. Това се отнася най-вече до начален етап и да продължи редуването на ротационен принцип на поне 3 випуска от прогимназиален и гимназиален етап. Всеки има различни притеснения, но в момента за родителите, които се тревожат, съществува възможност децата им да продължат в електронното обучение. Тя трябва да бъде оползотворена максимално от тях, за да се даде избор на останалите да присъстват в училищна среда.

Такава е и нагласата на много колеги директори и учителите. Присъственото обучение трябва да започне да се възстановява във вида, в който го познаваме. Редуването на класовете би могло да бъде с по-малка краткотрайност. Вместо две седмици, както е сега, да бъде 5 дни. Така ще могат да се извъртят всички класове и това завъртане да се повтори. За съжаление връщането на всички ученици в училищна среда на този етап изглежда твърде далече във времето. Затова редуването е единствената възможност.


- Има учители, които все още не са получили втора доза от ваксината и се притесняват да се върнат в клас. Какви са възможностите пред тях?

- Чувствително динамично е това притеснение. Ако преди имаше тревожност у едни колеги, сега тя е у други. Притеснението се превръща в лавинообразна характеристика на отделна група учители. То е съвсем обосновано и оправдано, защото общуването ни в електронна среда повишава чувствителността, умората, напрежението в учителските специалисти. Втората доза при ваксинацията е факт при повечето педагози и при тях вероятно има спокойствие или известна доза липса на притеснение. Но при тези, при които не е дошъл моментът да бъдат ваксинирани, това не е така. При тях има притеснения.

Всеки случай е специфичен сам за себе си, но прекалено трудно може да се намери заместник за такава ситуация. Дано да няма много такива потребности.


- Трябва ли 7-и и 12-и клас да бъдат с приоритет при ротацията, тъй като им предстоят важни изпити?

- Всички випуски са еднакво важни, но новата ротационно въртележка може би отново трябва да се стартира със 7-и и 12-и клас и още един випуск. Остава твърде малко време до държавните зрелостни изпити и националното външно оценяване след 7-и клас и тяхната подготовка би трябвало да е в доста напреднала фаза.

Въпреки сериозни казуси с COVID-19 присъственото обучение трябва да продължи да се реализира поради факта, че 12-месечното пребиваване в дистанционна среда вече е твърде опасно. Започват да се трупат много дефицити в подготовката на отделни ученици. Трудно може да се каже в каква насока са пропуските, но няма как да няма такива.


- Трябва ли и тази година част от материала за изпита след 7-и клас и матурата да бъде премахнат?

- Продължителното провеждане на обучение в електронна среда е в подкрепа на обстоятелството, че трябва да се редактират част от изпитните програми за 7-и и 12-и клас. Това обаче няма за цел да покаже колко не са подготвени учениците, а по-скоро да ги подкрепи и да даде колкото е възможно по-равен старт на всички при финала на своето образование. Според мен експертите, които подготвят изпитните програми, са най-наясно кое от изпитните формати би могло да бъде премахнато или редактирано. Самото съобщаване на това би трябвало да стане много скоро, веднага след пролетната ваканция, за да може да има максимално оптимално време за подготовка по темите, които остават. Ако няма такова редактиране, трябва да се каже, за да могат ученици и учители да се подготвят за всичко на финалната права на изпитния процес.


- Националното външно оценяване е един от начините да открием дефицитите на учениците. Все повече организации обаче настояват за 4-и и 10-и клас то да бъде отменено. Трябва ли това да се случи?

- Дебатът дали да бъде отменено или не националното външно оценяване в 4-и и 10-и клас има две гледни точки. Едната представя обществената нагласа, която е в посока за неговото отменяне. Другата е професионалната, която касае спецификата на провеждането на националното външно оценяване за 4-и и 10-и клас. Тя е, за да се види обективното ниво на знания на учениците, на натрупаните дефицити през това време и на постиженията, които са достигнали по време на този дистанционния период на настоящата учебна година. Според мен това противопоставяне е безсмислено. Изпитите никога не се приемат с въодушевление, те са стрес и допълнителна натовареност у всеки един, който се явява на тях. Би трябвало да положим изключителни усилия за провеждането на националното външно оценяване в 4-и и 10-и клас според предварителния график. Единствено би могъл да се приложи вариант за незадължителност на реализирането му и без да се поставя оценка на самите ученици, а да се видят резултатите от дадения випуск, клас или училище. Те биха могли да се използват само за корекция в учебното съдържание и програми. Важно е да се направи точно сега заради пропуските, които обективно само външното оценяване може да констатира. Можем да го премахнем с лекота, но в такъв случай оценяванията придобиват изцяло субективен характер.

- В понеделник стартира онлайн системата за прием в първи клас. Какви възможности дава тя на родителите на кандидат-първолаците?

- Това е една от най-очакваните системи в столичната образователна система. Така се гарантират по-голяма прозрачност и справедливост. Най-положителната страна от онлайн подаването на документи е съчетаването на желанията на родителите и основния водещ критерий - близост до местоживеене. Системата ще даде възможността в електронна среда да се направят всички дейности по подаване на документи, по следене на информацията от класирането. Нещо, което родителите отдавна са привикнали, използвайки платформата за детските градини. Едва ли ще е проблем да работят с нея, защото повечето са я използвали и сега е необходимо само да надградят и редактират новите данни за децата си. Системата е съвременна, улеснена и много тактична. Едва ли някой би се затруднил. Дори и да стане това, положителният момент е, че във всяко училище има готовност да се помогне на родителите, да се попълнят данните на детето им пред тях от тяхно име. Това е в интерес на родителите, които имат технически затруднения.


- Смятате ли, че ще има струпвания на родителите, които не успяват да се справят с онлайн попълването на заявленията?

- Не. Периодът от време е доста дълъг - 30 дни. Няма как да има струпване. Дори и предходните години, когато не е имало дистанционно записване и подаване на документи, в рамките на работния ден рядко е имало повече от няколко човека на място. Сега ситуацията е коренно различна. По-скоро това ще са единични случаи.

Визитка:

Роден е през 1967 г. в Карнобат

Завършил е Факултета по биология на СУ “Св. Климент Охридски” и преподава биология

Бил е последователно директор на 150-о СУ, 80-о СУ и 119-о СУ в София

Зам.-министър на образованието в кабинета „Борисов 2“

В момента отново е директор на 119-о СУ в София

Председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ