Диян Стаматов, директор на 119-о СУ:  Рискувахме да останем без педагози, ако зеленият сертификат бе и за училищата

Диян Стаматов, директор на 119-о СУ: Рискувахме да останем без педагози, ако зеленият сертификат бе и за училищата

- Все още няма масово безплатно тестване в школата, а само персонално в лаборатории

- Има съпротива от част от родителите, когато трябва да карантинираме децата им, без да са болни

- Имаме 15 000 непредвиден разход от бюджета на училището заради изборите през 2021 г.

- Г-н Стаматов, каква част от учениците на 119-о учат онлайн към момента?

- От началото на месеца всеки ден са карантинирани около 200 ученици, или почти 20% от всички. Динамиката е голяма - едни излизат, други се връщат, и на моменти дори се губи възможността за контрол кой и кога трябва да се върне. Вероятно това ни очаква през следващата много по-тежка и трудна учебна година от предходната.

- Какви затруднения срещате, когато трябва да съобщите в РЗИ за заразен учител или ученик? 

- При случай на коронавирус родителят се обажда на ръководството, след това изпраща сертификата, класният ръководител изготвя списък със съучениците му, които трябва да бъдат карантинирани, а в училище правим двойна дезинфекцията на помещенията, в които е бил болният. Тези три документа се изпращат до РЗИ и МОН с предложение за преминаване към дистанционно обучение за следващите 10 дни. Отговорът от РЗИ обикновено идва по-късно след процеса на карантиниране на класа. Този механизъм вече е добре изработен и нямаме проблеми. От началото на пандемията досега обаче остава съпротивата от родителите на отделни ученици, които са карантинирани. Почти не сме имали случаи, в които да липсва противопоставяне от тяхна страна. Аз си обяснявам това като нещо нормално, но това обикновено е свързано с изключително дълги и много неприятни разговори с отделни родители, които не се съгласяват, че детето им трябва да бъде вкъщи и да учи дистанционно. Това не беше така по време на локдауна, защото тогава приемаха нещата сериозно. Когато обаче само отделен клас е карантиниран, не е така и хвърлят цялата си отрицателна енергия към някого от училищното ръководство.

- На какво се дължи съпротивата им?

- Това се отнася най-вече за родителите на деца до 12 години. Спазвайки всички законови разпоредби, един от тях трябва да остане у дома с карантинираното дете. Ако родителят не може да работи дистанционно, трябва да си вземе отпуска или болничен.

- Ще има нов подход за превключване към ротационен режим на обучение. Какви ще са ползите от това?

- Реално от началото на октомври 119-о училище е в режим на ротация. Тя не е във вид от миналата година, когато знаехме, че в дадена седмица определен випуск е онлайн. По настояване на директорите ротация се прави за 5 дни, защото прибавяйки и събота и неделя, стават 10. Те са напълно достатъчни, за да се карантинира превантивно един клас и едновременно с това да не се губят образователните навици от реалната образователна среда. Единствено болното дете остава у дома 14 дни.

Миналата година липсваше процент, при който да преминаваме към ротация. Тази сегашните насоки бяха надградени и вече е посочен. Така няма колебание какво точно означава „висок процент на отсъствие“. Ключова роля да следим процента на заболели играе медицинското лице, което всеки ден минава през класните стаи, и следим много внимателно промяната на отсъстващите ученици. Проблемът е, че образователната дейност от преди 18 месеца премина на много заден план и ръководният екип на 119-о основно извършва дейности за контрол на отсъстващи ученици, носене на маски, дезинфекция, хигиена – умения, които имат изцяло медицинска насоченост. В училищата правилата се спазват много повече от местата, които всеки един от нас посещава в ежедневието си – градски транспорт, заведения.

- За момента няма да се изисква „зелен сертификат“ за учителите и непедагогическия персонал. Какви обаче бяха нагласите на гилдията за тази идея?

- Според мен в момента сме във втората критична точка от началото на пандемията. Първата беше необходимостта мигновено да приложим дистанционното обучение и образователната система се справи доста добре. Вторият критичен период бе идеята за въвеждане на „зелен сертификат“ за допускане до училищата. Фактите до момента ясно показват нагласите. 36% от учителите към момента са ваксинирани, 70% от директорите, а за непедагогическия персонал няма данни. Този процент е висок – малко над 60%, но в същото време образователната гилдия е с най-висок дял ваксинирани от всички останали в страната. В нашата система има пълно противопоставяне по прилагането на имунизацията. Според мен сме достигнали критичния праг на доброволно ваксиниране в обществото, в това число и на учителите. Най-големият казус, който забелязвам, е парадоксален спад на доверието към здравната система. Мнозинството от неваксинираните колеги категорично не иска повече да слуша лекарите заради противоречивите послания, които изпращат. Бяхме изправени пред прага на сериозен проблем поради факта, че голяма част от колегите щяха да пожелаят да преминат в дистанционно обучение заради нежеланието си да се ваксинират. Тя е личен избор, но и отговорност за здравето на близки, семейство и общество. Месецът - гратисен период за въвеждането на сертификата в училищата, за да се обмисли отново възможността за ваксинация, бе положителен момент. Надали обаче учителите щяха да променят своята нагласа. Моите притеснения и тези на голяма друга група директори са, че ако бе въведен „зеленият сертификат“ и за училищата, след около месец рискувахме да останем без учители по много предмети. Не защото ще напуснат, а защото щяха излязат в отпуска, да преподават онлайн или да предприемат други стъпки.

Освен това в момента сме казали, че маските са задължителни, но кой има ролята да проверява това – аз като директор каква санкция мога да въведа? Не мога да го отстраня от училище, то е място за привличането им. Същото се отнася и за „зеления сертификат“. Кой в училище щеше да проверява за него – аз нямам такива правомощия. Ако някой не си даде „зеления сертификат“, на основание на заповед ли щеше бъде върнат от работа? Трудовоправните отношения между директора и учителя не се подчиняват на заповед, а на Кодекса на труда, в който няма разписано такова нещо. Следователно ние сме в ситуацията, в която „зеленият сертификат“ би могъл да бъде въведен на национално ниво за всички сектори, а не само за една от общностите в системата.

- От МЗ увериха, че в началото на седмицата ще има безплатни тестове в училищата. Така ли е? 

- Масово тестване няма, а само персонално на децата и учители, които са отишли сами в центровете. Училищните бюджети не разполагат със средства за тази цел. В тях няма перо за подобни дейности, не бе предвидено и с актуализацията на бюджета.

- Бяха отпуснати още 8 млн. лв. за тестове, дезинфектанти и режийни разходи. Ще ви бъдат ли достатъчни да покрият нуждите до края на година?

- Те могат да бъдат разпределени поравно, с което всяко училище да получи по 3000 лв., или по броя на учениците и в 119-о ще получим около 17 000 лв. за справяне с COVID-19. Ще разберем, когато пристигнат. При първия вариант ще можем да закупим само дезинфектанти и хигиенни материали за 2 дни. Във втория – тези средства биха стигнали за провеждане на 3-4 тествания на учениците, ако имаме съгласието на родителите им. Ако са тип близалка и са безплатни, предполагам, че ще бъдат.

- Ще засегнат ли поредните избори училищните бюджети? 

- Очакват се два избора през ноември, като добавим към тях и предишните, за една календарна година се събират твърде много. Тези през април бяха около 4000 лв., а сега през ноември навярно сумата ще е доста по-висока, защото към разходите за хора, които ще дежурят, ще осигурят хигиената и техническата безопасност, ще се добавят и тези за парно. За двата дни са около по 1000 лв. на вот. Може би общо заради изборите имаме около 15 000 непредвиден разход от бюджета на училището. Те можеха да бъдат използвани за нещо по-смилено нещо. Да, изборите са важен процес, но те са в тежест за образователните институции. ЦИК дава единствено средства на изборните секции и членовете в тях. Училището осигурява портиер, техническо лице преди и след изборите, хигиенисти. Средствата за обезпечаване на труда на тези хора и разходите за ток и парно са за сметка на бюджета на училището.

Визитка:

- Роден е през 1967 г. в Карнобат

- Завършил е Факултета по биология на СУ “Св. Климент Охридски” и преподава биология

- Бил е последователно директор на 150-о СУ, 8-о СУ и 119-о СУ в София

- Зам.-министър на образованието в кабинета „Борисов 2“

- В момента отново е директор на 119-о СУ в София

- Председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета на България

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

ПРОЧЕТИ ОЩЕ