Дефицитът на шофьори реже 2,2 млрд. лв. от икономиката

Дефицитът на шофьори реже 2,2 млрд. лв. от икономиката

Тираджиите заплашват с протести заради екотакса

Близо 2,2 млрд. лв. се очаква да загуби българската икономика през идната 2019 г. заради недостига на шофьори на ТИР-ове. Това сочат данните от социологическо проучване, изготвено по поръчка на Съюза на международните превозвачи. Загубите се равняват на около 2% от БВП на страната.

Въпреки че заплатите на шофьорите у нас са над 2 хиляди евро,


няма желаещи за международни курсове


В резултат на това заради липсата на работна ръка в момента 15% от лицензираните камиони стоят без курсове.

„Трябва да вкараме поне 2-3 хиляди шофьори”, изтъква Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на международните превозвачи в България, в ефира на БНТ. Според него частично решение на проблема може да се очаква с подписването на двустранната спогодба между България и Украйна. Чрез нея у нас ще може по-лесно да се наемат на работа бесарабски българи.

„Много е важна тази спогодба за нас. Тя е важна за всички превозвачи, за всички хотелиери, за всички строителни фирми”, коментира Ангел Попов, зам.-министър на транспорта.


В понеделник се очаква решението на ВАС


по жалбата на превозвачите срещу събирането на продуктова екотакса за камионите. Ако налогът не отпадане, от бранша не изключват и протести. По изчисления на браншовите сдружения в сектора тя ще доведе до над 12 млн. лв. икономически необосновани разходи за компаниите. Продуктовата такса за камионите и автобусите бе въведена на 16 юли 2018 г. чрез промяна на наредба на МОСВ, като за нов автомобил за превоз над 3,5 тона и автобуси за превоз на повече от 8 пътници се заплаща 938 лв., а за втора употреба - 2325 лв. По този повод Йордан Арабаджиев съобщи за „Монитор“, че ще очакват утрешното решение на Върховния административен съд и след това ще обмислят своите действия.

Общото събрание на съюза излезе и с декларация за спиране на т. нар. пакет за мобилност, според който шофьорите от източноевропейските страни трябва да получават командировъчни като колегите си от Западна Европа, а задължителната 45-часова почивка на седмица да е в хотел. Според българския бизнес това е равносилно на фалит.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.