40 млн. лв. ще бъдат дадени на държавните и частните университети, за да им бъде направена оценка и изготвен план за развитие. Средствата са планирани да бъдат отпуснати по оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“, обясни зам.-министърът на образованието и науката Карина Ангелиева на семинар в Правец.

„Ще инвестираме за промяна в управлението на университетите, изготвяне на стратегически цели, да се направи вътрешна и външна оценка на техния капацитет - къде имат предимство, какъв е техният профил и къде би следвало да фокусират техните усилия, финанси и хора, за да имат стратегическо предимство.“, обясни тя. Програмата ще доведе до прозрачност на работата на ВУЗ-вете, които ще посочат по какъв начин мислят да се развиват. Оценката, която получат, ще даде насоки и в кои от тях ще бъдат насочени повече средства. „Ще ни помогне да видим кои са регионите, университетите, направления, в които трябва да инвестираме в новия програмен период.“, заяви Ангелиева.

Финансиране за атестацията няма да получат

всички университети у нас, а само тези с най-голям брой точки на предварителната селекция. Те ще се класират спрямо аспекта, към който искат да се насочат – ефективност на управление, модернизиране на учебните програми, интернационализация, използване на цифрови технологии, науноизследователски компонент, усъвършенстването на преподавателите и техните умения и знания.

За бъдат привлечени повече ученици

към научната сфера от МОН ще стартират проекта „Образование за наука”. Той ще бъде насочен към три стълба, обясни Ангелиева. Благодарение на първия ще бъдат подкрепени летните школи по математика, биология и астрономия. За да могат да бъдат подкрепени по проекта, от МОН поставят изискване в тях да има специализирано обучение за учители ментори. По вторият стълб ще бъдат финансирани 20 проекта на БАН, които са насочени към изграждане на допълнителни умения и знания по природните науки. За целта изследователи от академията ще влизат в училищата. В институтите пък ще се сформират „малки общности“ на знанието, .в които учениците ще работят под наставничеството на специалисти. Музеите също ще бъдат отворени за работа и подкрепа на ученици, които проявяват интерес към тези области. По третия модул децата ще имат достъп до 4 национални музея - антропологичния, етнографски, природонаучен, археологически.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини