0

П одготвя се създаването на първата колекция “Българско авангардно и съвременно изкуство“ за Международния център „Помпиду“ в Париж – най-важната институция за съвременно изкуство във Франция и една от най-престижните в Европа и света, известна с изключително прецизните си колекции на световно съвременно и модерно изкуство.

Подготвя се създаването на първата колекция “Българско авангардно и съвременно изкуство“ за Международния център „Помпиду“ в Париж – най-важната институция за съвременно изкуство във Франция и една от най-престижните в Европа и света, известна с изключително прецизните си колекции на световно съвременно и модерно изкуство.

През 2018 г. Бернар Блистен – директор на Център “Помпиду”, пристигна в София със свой екип, за да се запознае със съвременната художествена сцена (Национална галерия, Софийска градска художествена галерия, изложби на различни групи художници) с перспективата за създаване на колекция от авангардно и съвременно българско изкуство в един от най-значимите музеи в света. Визитата му се състоя по покана на столичния кмет Йорданка Фандъкова.

Колекцията с фокус 60-те – 90-те години на ХХ век ще се формира тепърва, като произведенията ще бъдат закупени директно от техните автори или от колекционери, които са ги придобили преди това, каза за „Монитор“ Гергана Мудова от фондация „Мусиз“, пряко свързана със създаването на сбирката. Първоначално от българска страна ще бъдат предложени около 50 автори, чийто произведения ще бъдат подложени на експертната оценка на 2 комисиии от музея „Помпиду“, след което Мудова предполага, че ще останат към 30 имена, подбрани по високите критерии на френските колеги. В момента българската страна прави свое проучване и подготвя досиета за всяка творба, която евентуално може да влезе в селекцията. Сбирката трябва да бъде напълно готова в края на 2020 г., когато ще бъде дарена на Център „Помпиду“.

По повод на оформянето на бъдещата колекция днес от 18 ч. в Софийска градска художествена галерия фондация “Мусиз” представя лекцията на нейния куратор Десислава Димова “Г-н Мондриан, бихте ли ми заели една права линия?”. Лекцията проследява някои от предизвикателствата при четенето на историята на българското изкуство на ХХ в. спрямо съществуващите западно- и източноевропейски наративи в търсенето на нови гледни точки. По време на събитието ще бъде представен и каталогът „Дървото на живота. Генеалогии на българското съвременно изкуство“. В него са включени петима художници – Лъчезар Бояджиев, Орлин Дворянов, Боряна Росса, Светлин Русев и Свилен Стефанов, които очертават своето виждане за „родословно дърво“ на българското съвременно изкуство. Тези автори са избрани, защото представляват някои от основните художествени тенденции и групирания в България от последните десетилетия. Освен това те са не само художници с индивидуални почерци, но и идеолози, изследователи и учители.