0

П раз 2010 година румънската марка Dacia изненада приятно всички автомобилисти с премиерата на най-достъпния SUV, който струваше колкото малък градски автомобил. През 2017 година дебютира второто поколение на Duster, което изпъкна с по-съвременен дизайн и добави нови технологии, но запази ценностите си, които го превърнаха в бестселър на пазара в категорията на SUV.

С близо 2 милиона продадени автомобила от 2019 година насам, Dacia Duster е лидер по продажбите на частни клиенти в Европа. От началото на септември Dacia пуска на пазара обновения Duster, който вече дойде у нас с по-модерно излъчване и привлича погледите с новия ярък оранжев цвят.

Праз 2010 година румънската марка Dacia изненада приятно всички автомобилисти с премиерата на най-достъпния SUV, който струваше колкото малък градски автомобил. През 2017 година дебютира второто поколение на Duster, което изпъкна с по-съвременен дизайн и добави нови технологии, но запази ценностите си, които го превърнаха в бестселър на пазара в категорията на SUV.

С близо 2 милиона продадени автомобила от 2019 година насам, Dacia Duster е лидер по продажбите на частни клиенти в Европа. От началото на септември Dacia пуска на пазара обновения Duster, който вече дойде у нас с по-модерно излъчване и привлича погледите с новия ярък оранжев цвят.

Във външния дизайн на обновения Duster изпъкват новите светлини и новата радиаторна решетка, а в интериора прави впечатление високата централна конзола с плъзгащ се подлакътник и новата мултимедийна система с нов 8-инчов сензорен екран. Въпреки промените, Dacia Duster остава практичен и достъпен семеен SUV с приключенски дух, който е чудесен спътник в ежедневието и сред природата.

Новият модел отново се предлага във версии със задвижване на предните или на четирите колела, като освен с новите бензинови и дизелови двигатели, в гамата вече има и агрегат, който работи на бензин и пропан-бутан. Стандартна за модела е 6-степенната механична скоростна кутия, а като опция за най-мощния бензинов двигател се предлага и 6-степенна автоматична скоростна кутия EDC с двоен съединител.

Обновената Dacia Duster е представена в новия ярък оранжев цвят „Аризона”, който привлича погледите и помага на колата да изглежда още по-атрактивна на пътя. Най-значимите промени във външния вид са новите фарове с Y-образни дневни светлини и новите LED мигачи, както и новата хромирана решетка с триизмерни релефни ламели.

Постоянно включените предни и задни LED светлини оформят новия светлинен подпис на Dacia Duster. За първи път моделът е оборудван с LED мигачи. Автоматичните къси светлини също са светодиодни като стандартно оборудване. В задната част има нов спойлер, а в профила на колата изпъкват новите 17-инчови алуминиеви джанти с Y-образен дизайн. Всички оптимизации са допринесли за по-ниското въздушно съпротивление и позволяват намаляване на разхода на гориво.

Сядайки зад волана на обновената Dacia Duster се забелязват и новостите в салона. В интериора са използвани нови тапицерии и подглавници, както и нова по-висока централна конзола с широк подлакътник, плъзгащ се на разстояние от 7 см. В него има пространство за съхранение от 1,1 литра и два USB порта за зареждане на мобилно устройство за пътниците на задната седалка.

Тъканите и формата на новите подглавници осигуряват подобрена ергономичност и опора, като в същото време позволяват по-добра видимост в купето за пътниците на двата реда седалки. Дори и в базовата версия стандартното оборудване включва бордови компютър, автоматични светлини и ограничител на скоростта с бутони на волана.

В зависимост от версиите се предлагат автоматична климатична система с цифров дисплей, круиз контрол с управление от волана, отопляеми предни седалки и карта за безключов достъп и стартиране на двигателя с бутон. Според оборудването са налични две нови интуитивни мултимедийни системи Media Display и Media Nav с нов 8-инчов цветен сензорен екран.

Мултимедийната система Media Nav е обогатена с навигация и с безжична свързаност за Apple CarPlay и Android Auto. Бутоните на волана позволяват да активирате гласово разпознаване и по този начин да управлявате асистента на iOS или Google на смартфона си. Системата включва още радио, MP3, USB и Bluetooth.

С фабрична газова уредба изминава до 1235 км на бензин и пропан-бутан

Обновената Dacia Duster се предлага с голям избор от варианти за задвижване. Гамата на двигателите е обновена и включва познатия 1,5-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател Blue dCi 115, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия, във варианти с предно предаване или със задвижване на всички колела 4х4.

Бензиновите турбомотори са 1,0-литров 3-цилиндров TCe 90 с предни задвижващи колела и 1,3-литров 4-цилиндров двигател TCe 150 с две или четири задвижващи колела, съчетани стандартно с 6-степенна механична скоростна кутия и опционално с новата 6-степенна автоматична скоростна кутия EDC с двоен съединител, която предлага удобството и лекотата на автоматика, но поддържа нисък разход на гориво.

Най-голямата новост в задвижването на Dacia Duster е версията TCe 1.0 ECO-G 100, която работи както на бензин, така и на пропан-бутан (LPG). Моделът е с предни задвижващи колела, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия. Резервоарът за пропан-бутан е поставен на мястото на резервното колело, под пода на багажника.

Полезният капацитет на резервоара за пропан-бутан е увеличен с 16,2 литра. Това увеличава пробега с повече от 250 км. Благодарение на двата резервоара – 50-литров за бензин и 50-литров за пропан-бутан, новият Duster TCe 1.0 ECO-G 100 може да измине повече от 1235 км автономен пробег без да зарежда. При управление на колата преминаването от едно гориво на друго става бързо и незабележимо.

В салона е интегриран ергономично новият превключвател между бензин и пропан-бутан, който може да се управлява ръчно по всяко време от водача. Преминаването към бензин става автоматично, ако резервоарът за пропан-бутан LPG е празен. На 3,5-инчовия екран на бордовия компютър в арматурното табло се показва нивото на горивото на двата резервоара, както и информация за средна скорост, пробег и среден разход.

Срокът на гаранцията на производителя, интервалите за дейности по поддръжка и капацитетът на багажника са идентични с бензиновата версия. Когато се движи на пропан-бутан, Dacia Duster ECO-G съчетава лесно използване, като отделя средно 9,5% по-малко емисии на CO2 от еквивалентен бензинов двигател.

Новият бензинов 3-цилиндров 1,0-литров турбомотор с максимална мощност 100 к.с.  е комбиниран с 6-степенна механична скоростна кутия. Максималният въртящ момент от 170 Нм е наличен от 2000 об/мин, което го прави подходящ за широк спектър от употреба, като същевременно намалява разхода на гориво и емисиите на CO2. При ниски обороти двигателят все още се събужда, но след 2000 об/мин турбината се включва и агрегатът тегли чудесно Duster.

Двигателят работи доста рафинирано и почти не се усещат вибрациите, характерни за 3-цилиндровите мотори. Разходът на бензин също е скромен, като в комбиниран цикъл е 7 л/100 км. При средна цена на литър пропан-бутан от 1,20 лева, с новата Dacia Duster TCe 1.0 ECO-G 100 изминаването на 100 км в комбиниран цикъл струва 8,40 лева.

Обновената Dacia Duster остава автентичен семеен и приключенски високопроходим автомобил. Благодарение на високия пътен просвет, новите гуми и специалната система 4x4 Monitor при версията с 4х4, тя е удобна както на пътя, така и извън него. Изцяло електрическото сервоуправление е калибрирано при шофиране със средна и висока скорост.

От 70 км/ч кормилното управление става малко по-твърдо. Тази нова настройка осигурява по-добра обратна връзка на водача за подобрена прецизност при шофиране. При ниски скорости настройката на кормилното управление остава непроменена за лесни маневри при маневриране и паркиране.

Обновената Dacia Duster предлага и действителни подобрения за всички терени, по-специално благодарение на пътния си просвет от 217 мм при задвижване на предните колела и 214 мм при задвижване на четирите колела. Предният ъгъл на атака е 30 градуса, задният ъгъл е 34 градуса при версията 4x2 и 33 градуса при версията 4x4, а ъгълът на рампата е 21 градуса. При версията с предно задвижване Duster е снабден стандартно с екологични гуми с по-ниско съпротивлението при търкаляне. При версията с 4x4 новите гуми осигуряват отлично сцепление на сняг.

За сигурността и безопасността на пътниците, обновената Dacia Duster е оборудвана стандартно с множество системи в помощ на водача, като ограничител на скоростта и ESC от последно поколение, предупреждение за наличие на обекти в сляпата зона, сензори за движещи се превозни средства в сляпата зона, включително и на две колела, разположени в предната и в задната част на автомобила. При маневри на заден ход и паркиране водачът се подпомага от четири звукови сензора в задната броня.

В по-високите версии те могат да бъдат придружени от задна камера, която показва на централния екран динамични линии за насочване и визуални предупреждения при приближаване на препятствия. Като опция се предлага 360-градусова системата от 4 камери - една предна, две странични и една задна, която позволява на водача да получи обзор от всички страни на колата. Тази система е много полезна при паркиране или в сложен офроуд. Има и система за задържане на автомобила от 2 секунди при потегляне по наклон, както и технология за регулиране на скоростта при спускане по наклон.

Технически характеристики

Dacia Duster TCe 1.0 ECO-G 100

1,0-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател + LPG

6-степенна механична скоростна кутия

100 к.с. максимална мощност при 5000 об/мин

170 Нм максимален въртящ момент при 2000 об/мин

13,8 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

168 км/ч максимална скорост

6,9 л/100 км среден разход на бензин

7,0 л/100 км среден разход на пропан-бутан LPG

126 г/км емисии на СО2

31 920 лева цена на модела (Comfort)