Dacia Duster дойде у нас с по-модерно излъчване
9

Dacia Duster дойде у нас с по-модерно излъчване

Най-достъпният SUV привлича погледите с ярък оранжев цвят, нови светлини и икономичен двигател, работещ на бензин и пропан-бутан

Праз 2010 година румънската марка Dacia изненада приятно всички автомобилисти с премиерата на най-достъпния SUV, който струваше колкото малък градски автомобил. През 2017 година дебютира второто поколение на Duster, което изпъкна с по-съвременен дизайн и добави нови технологии, но запази ценностите си, които го превърнаха в бестселър на пазара в категорията на SUV.

С близо 2 милиона продадени автомобила от 2019 година насам, Dacia Duster е лидер по продажбите на частни клиенти в Европа. От началото на септември Dacia пуска на пазара обновения Duster, който вече дойде у нас с по-модерно излъчване и привлича погледите с новия ярък оранжев цвят.

Във външния дизайн на обновения Duster изпъкват новите светлини и новата радиаторна решетка, а в интериора прави впечатление високата централна конзола с плъзгащ се подлакътник и новата мултимедийна система с нов 8-инчов сензорен екран. Въпреки промените, Dacia Duster остава практичен и достъпен семеен SUV с приключенски дух, който е чудесен спътник в ежедневието и сред природата.

Новият модел отново се предлага във версии със задвижване на предните или на четирите колела, като освен с новите бензинови и дизелови двигатели, в гамата вече има и агрегат, който работи на бензин и пропан-бутан. Стандартна за модела е 6-степенната механична скоростна кутия, а като опция за най-мощния бензинов двигател се предлага и 6-степенна автоматична скоростна кутия EDC с двоен съединител.

Обновената Dacia Duster е представена в новия ярък оранжев цвят „Аризона”, който привлича погледите и помага на колата да изглежда още по-атрактивна на пътя. Най-значимите промени във външния вид са новите фарове с Y-образни дневни светлини и новите LED мигачи, както и новата хромирана решетка с триизмерни релефни ламели.

Постоянно включените предни и задни LED светлини оформят новия светлинен подпис на Dacia Duster. За първи път моделът е оборудван с LED мигачи. Автоматичните къси светлини също са светодиодни като стандартно оборудване. В задната част има нов спойлер, а в профила на колата изпъкват новите 17-инчови алуминиеви джанти с Y-образен дизайн. Всички оптимизации са допринесли за по-ниското въздушно съпротивление и позволяват намаляване на разхода на гориво.

Сядайки зад волана на обновената Dacia Duster се забелязват и новостите в салона. В интериора са използвани нови тапицерии и подглавници, както и нова по-висока централна конзола с широк подлакътник, плъзгащ се на разстояние от 7 см. В него има пространство за съхранение от 1,1 литра и два USB порта за зареждане на мобилно устройство за пътниците на задната седалка.

Тъканите и формата на новите подглавници осигуряват подобрена ергономичност и опора, като в същото време позволяват по-добра видимост в купето за пътниците на двата реда седалки. Дори и в базовата версия стандартното оборудване включва бордови компютър, автоматични светлини и ограничител на скоростта с бутони на волана.

В зависимост от версиите се предлагат автоматична климатична система с цифров дисплей, круиз контрол с управление от волана, отопляеми предни седалки и карта за безключов достъп и стартиране на двигателя с бутон. Според оборудването са налични две нови интуитивни мултимедийни системи Media Display и Media Nav с нов 8-инчов цветен сензорен екран.

Мултимедийната система Media Nav е обогатена с навигация и с безжична свързаност за Apple CarPlay и Android Auto. Бутоните на волана позволяват да активирате гласово разпознаване и по този начин да управлявате асистента на iOS или Google на смартфона си. Системата включва още радио, MP3, USB и Bluetooth.

С фабрична газова уредба изминава до 1235 км на бензин и пропан-бутан

Обновената Dacia Duster се предлага с голям избор от варианти за задвижване. Гамата на двигателите е обновена и включва познатия 1,5-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател Blue dCi 115, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия, във варианти с предно предаване или със задвижване на всички колела 4х4.

Бензиновите турбомотори са 1,0-литров 3-цилиндров TCe 90 с предни задвижващи колела и 1,3-литров 4-цилиндров двигател TCe 150 с две или четири задвижващи колела, съчетани стандартно с 6-степенна механична скоростна кутия и опционално с новата 6-степенна автоматична скоростна кутия EDC с двоен съединител, която предлага удобството и лекотата на автоматика, но поддържа нисък разход на гориво.

Най-голямата новост в задвижването на Dacia Duster е версията TCe 1.0 ECO-G 100, която работи както на бензин, така и на пропан-бутан (LPG). Моделът е с предни задвижващи колела, съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия. Резервоарът за пропан-бутан е поставен на мястото на резервното колело, под пода на багажника.

Полезният капацитет на резервоара за пропан-бутан е увеличен с 16,2 литра. Това увеличава пробега с повече от 250 км. Благодарение на двата резервоара – 50-литров за бензин и 50-литров за пропан-бутан, новият Duster TCe 1.0 ECO-G 100 може да измине повече от 1235 км автономен пробег без да зарежда. При управление на колата преминаването от едно гориво на друго става бързо и незабележимо.

В салона е интегриран ергономично новият превключвател между бензин и пропан-бутан, който може да се управлява ръчно по всяко време от водача. Преминаването към бензин става автоматично, ако резервоарът за пропан-бутан LPG е празен. На 3,5-инчовия екран на бордовия компютър в арматурното табло се показва нивото на горивото на двата резервоара, както и информация за средна скорост, пробег и среден разход.

Срокът на гаранцията на производителя, интервалите за дейности по поддръжка и капацитетът на багажника са идентични с бензиновата версия. Когато се движи на пропан-бутан, Dacia Duster ECO-G съчетава лесно използване, като отделя средно 9,5% по-малко емисии на CO2 от еквивалентен бензинов двигател.

Новият бензинов 3-цилиндров 1,0-литров турбомотор с максимална мощност 100 к.с.  е комбиниран с 6-степенна механична скоростна кутия. Максималният въртящ момент от 170 Нм е наличен от 2000 об/мин, което го прави подходящ за широк спектър от употреба, като същевременно намалява разхода на гориво и емисиите на CO2. При ниски обороти двигателят все още се събужда, но след 2000 об/мин турбината се включва и агрегатът тегли чудесно Duster.

Двигателят работи доста рафинирано и почти не се усещат вибрациите, характерни за 3-цилиндровите мотори. Разходът на бензин също е скромен, като в комбиниран цикъл е 7 л/100 км. При средна цена на литър пропан-бутан от 1,20 лева, с новата Dacia Duster TCe 1.0 ECO-G 100 изминаването на 100 км в комбиниран цикъл струва 8,40 лева.

Обновената Dacia Duster остава автентичен семеен и приключенски високопроходим автомобил. Благодарение на високия пътен просвет, новите гуми и специалната система 4x4 Monitor при версията с 4х4, тя е удобна както на пътя, така и извън него. Изцяло електрическото сервоуправление е калибрирано при шофиране със средна и висока скорост.

От 70 км/ч кормилното управление става малко по-твърдо. Тази нова настройка осигурява по-добра обратна връзка на водача за подобрена прецизност при шофиране. При ниски скорости настройката на кормилното управление остава непроменена за лесни маневри при маневриране и паркиране.

Обновената Dacia Duster предлага и действителни подобрения за всички терени, по-специално благодарение на пътния си просвет от 217 мм при задвижване на предните колела и 214 мм при задвижване на четирите колела. Предният ъгъл на атака е 30 градуса, задният ъгъл е 34 градуса при версията 4x2 и 33 градуса при версията 4x4, а ъгълът на рампата е 21 градуса. При версията с предно задвижване Duster е снабден стандартно с екологични гуми с по-ниско съпротивлението при търкаляне. При версията с 4x4 новите гуми осигуряват отлично сцепление на сняг.

За сигурността и безопасността на пътниците, обновената Dacia Duster е оборудвана стандартно с множество системи в помощ на водача, като ограничител на скоростта и ESC от последно поколение, предупреждение за наличие на обекти в сляпата зона, сензори за движещи се превозни средства в сляпата зона, включително и на две колела, разположени в предната и в задната част на автомобила. При маневри на заден ход и паркиране водачът се подпомага от четири звукови сензора в задната броня.

В по-високите версии те могат да бъдат придружени от задна камера, която показва на централния екран динамични линии за насочване и визуални предупреждения при приближаване на препятствия. Като опция се предлага 360-градусова системата от 4 камери - една предна, две странични и една задна, която позволява на водача да получи обзор от всички страни на колата. Тази система е много полезна при паркиране или в сложен офроуд. Има и система за задържане на автомобила от 2 секунди при потегляне по наклон, както и технология за регулиране на скоростта при спускане по наклон.

Технически характеристики

Dacia Duster TCe 1.0 ECO-G 100

1,0-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател + LPG

6-степенна механична скоростна кутия

100 к.с. максимална мощност при 5000 об/мин

170 Нм максимален въртящ момент при 2000 об/мин

13,8 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

168 км/ч максимална скорост

6,9 л/100 км среден разход на бензин

7,0 л/100 км среден разход на пропан-бутан LPG

126 г/км емисии на СО2

31 920 лева цена на модела (Comfort)

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.