Да ударим с един куршум два заека

Да ударим с един куршум два заека

Във всяко училище у нас има поне по едно дете със специални образователни потребности, което среща трудности в своето обучение и има нужда от подкрепа от специалист. Това не са само малчугани със сензорни или физически увреждания, но и децата, които имат аутизъм, синдром на хиперактивност или дефицит на вниманието.

Това обаче не означава, че те са обречени да не се справят в училище и че са там само защото образованието е задължително. Това са ученици, които не само имат желание да успеят в живота, а понякога имат и свои силни страни заради по-различния си начин на мислене. За да успеят обаче, имат нужда от малко „побутване“ от страна на техните учители и съученици, както и от индивидуална работа със специалист. Такива обаче в една част от школата липсват.

Около 1200 са педагогическите съветници и психолози за близо 2400 училища. Наред с децата със специални образователни потребности те трябва да работят с тези, които проявяват агресия, имат семейни проблеми и са дошли да поговорят с някого. Така в някои случаи един специалист в училищата, в които такива са наети, се налага да работи с около 30 деца. Той обаче разполага и с 30 часа в седмица, за провеждането на индивидуални или групови срещи. Затова и работата на психолози и педагогически специалисти е доста ограничена. А за да постигнат напредък с някое дете, е важно да се срещат с него повече от веднъж в седмицата. То трябва да се довери на специалиста, а той да проучи какви потребности има, за да намери най-правилния подход за работа. Тази възможност обаче липсва в голяма част от училищата.

Това обаче не се дължи на недостига на специалист. Всяка година психологията е сред най-желаните специалности от кандидат-студентите и още след първо класиране остават единични бройки. Проблемът е, че в една част от училищата дори и не се обявяват места за психолози или педагогически съветници, а в други им се предлага единствено работа на половин щат. Заплащането също не е ни най-малко атрактивно. Неслучайно една част от завършилите психология се ориентират към HR-а. Хем заплатите им са доста по-високи, хем сами определят начина си на работа и провеждане на интервюта, вместо да търсят индивидуален подход към всяко дете.

Тепърва ще разберем по какъв начин дистанционното обучение е повлияло на децата и каква част от тях ще имат нужда от допълнителни срещи със специалист. Важното е училището, в което се обучават, да осигурява тази възможност. Може би е време назначаването на психолог и педагогически съветник във всяко училище да стане задължително. Така с един куршум ще ударим два заека. От една страна, ще намалим бройката на нереализираните специалисти с диплома, а, от друга – повече деца ще имат възможността да получат необходимата им подкрепа.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.