Да се регистрираш или не, това не е въпросът

Да се регистрираш или не, това не е въпросът

Едва 1398 са регистрираните екскурзоводи в системата на туристическото министерство. Точно толкова са и учениците в по-голяма гимназия в български град. Но едно е гимназия, друго е цяла страна, която чака да бъде обслужена.

Гладът за екскурзоводи продължава от години и няма изглед това да се промени скоро. Причините са много, сред които липса на квалифицирани кадри и на хора с необходимите езикови знания. На някои обаче това не им пречи и водят на обиколка туристи, с оскъдни знания, останали им от годините, когато са били ученици. Така гидът върви и говори като нито той се разбира, нито хората около него. А не дай Боже да му се зададе въпрос, за който той няма предварително подготвен текст или отговор. Тогава проличава една от най-големите дупки в нашето образование – зубренето. Разбира се, това не важи за всички.

У нас има няколко гимназии и школи с отлична подготовка, но въпреки това източните езици продължават да бъдат трудни за намиране. Турове на японски език могат да водят едва 10 регистрирани гидове, а на китайски език – само 5. Корейският е още по-рядко срещан – там едва един гид се е регистрирал. Същото е с ирландския и норвежкия език. А за народите от Азия страната ни винаги е била привлекателна дестинация за почивка – България предлага уникална култура, съчетана със собствена кухня и природа, надминаваща дори омагьосаните гори от детските приказки. Но какво ще разбере един китаец за тази красота, когато гидът му не знае какво говори.

В други страни гидовете се регистрират и проверяват от общини. Ако у нас се въведе подобна система, сигурно липсата на кадри ще стане още по-очебийна.

Може би най-големият минус обаче е липсата на отношение. У нас гидовете третират туристите като група деца, които трябва да бъдат забавлявани за няколко часа. А в чужбина екскурзоводите имат доверие на туристите си – те оставят време за храна и за свободна обиколка и често обичат да се включват в разговори, без да се притесняват от въпросите, които може да им зададат. В музеите в Западна Европа пък гидове няма – там всичко е дигитализирано и вместо топъл човешки глас, летовниците чуват механизираното предаване на устройство. Това по никакъв начин не разваля преживяването, дори го прави запомнящо се. Дай му на българина такава задача и гледай как ще остане без хора до края на обиколката.

В случая въпросът далеч не е да се регистрираш, или не. Въпросът е какво ще направиш, за да може изживяването на туриста да остане запомнящо се? Какво ще направиш, за да го накараш да се върне? Език и умения се учат, но отношението е въпрос на усет. И това е само един от проблемите на родния туризъм.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.