0

Д омакиня или бизнесдама – каква е ролята на жената днес? Този въпрос беше в основата на Седмицата на европейската мода, която се състоя преди броени дни в унгарската столица Будапеща. Събитието, организирано едновременно от унгарската модна агенция и националната камара на италианската мода, събра над 30 от най-обещаващите гурута с игла и конец в ръка на Стария континент, а сред тях се отличи Марко Рамбалди, почерпил вдъхновение за колекцията си от 70-те години.

Домакиня или бизнесдама – каква е ролята на жената днес? Този въпрос беше в основата на Седмицата на европейската мода, която се състоя преди броени дни в унгарската столица Будапеща. Събитието, организирано едновременно от унгарската модна агенция и националната камара на италианската мода, събра над 30 от най-обещаващите гурута с игла и конец в ръка на Стария континент, а сред тях се отличи Марко Рамбалди, почерпил вдъхновение за колекцията си от 70-те години.

Със своите дрехи италианецът представя


съвременен прочит на част от творчеството на върлата феминистка Марсела Кампаняно


и по-конкретно на серията й от фотографии - „Роли“. Черно-белите снимки се вглеждат в различните нюанси на иначе цветната палитра от образи, които една жена е изграждала в обществото преди повече от 40 години. Ситуацията, макар и видоизменена, не се е променила коренно, ако съдим по колекцията на 29-годишния Рамбалди. Мениджър, любовница, активистка, проститутка, студентка, дори транссексуална – така младият дизайнер вижда различните роли на представителките на нежния пол. Започвайки от класическата за мъжката мода структура на дрехата, Рамбалди постепенно прибавя повече женственост към моделите си, като паралелно с това се заиграва и с цветовете.


Кожените палта и якета той изработва с особено внимание към детайла


а дрехите и трикотажите винаги се отпечатват и изработват с техниката на жакарда. Декорацията обикновено представлява повтарящ се печат на конкретен колаж или паунов дизайн, използван както върху плата, така и върху трикотажа. Относно багрите Рамбалди, изглежда, не изразява конкретна пристрастност – експериментира с жълто, лилаво, синьо, зелено. Малко повече любов засвидетелства към червения цвят, който е най-често срещаният в дизайните му.

Социалните послания имаха значително място в европейската Седмица на модата в Будапеща. Освен с фокус към мястото на жената в обществената йерархия, събитието премина и под знака на приобщаването на ромите към мнозинството. С тази мисия на подиума излязоха от модната къща Romani Design. Основана от сестрите Хелена и Ерика Варга, колекцията на компанията е


вдъхновена изцяло от културата на джипситата


За новата си линия те връщат лентата назад, като залагат на ретро облекло, като голяма част от тоалетите им са изработени от рециклиран деним. Моделите съчетаха традиционните за джипситата рокли с аксесоари като обеци и вериги от изкуствени гроздови зърна.

„Ние не правим масово произведени тениски, а дрехи, които носят послания като това за правата на малцинствата и интеграцията“, обясни Ерика Варга в началото на Седмицата на модата. Тя самата е от ромски произход и основава Romani Design през 2010 г., като още тогава представя и първата си колекция. Към настоящия момент вечерните рокли на компанията се котират за по около 1000 евро. „Като социално предприятие, управлявано от ромите, то е уникално в света“, категорична е още Варга, в чиято фирма работят също предимно представители на малцинството. По думите й за самите джипсита, които са сочени като основни извършители на дребни престъпления, е важно да


видят добър пример не само сред мнозинството, но и сред хора от собствения им етнос


Есенно-зимната колекция на Abodi също се откроява с конкретна мисия. Модната къща загърбва идеята за полова идентичност, като отказва да обвърже облеклата си конкретно с традициите в женските тоалети. В своите артикули дизайнерите представят своята интерпретация на симбиозата между животинския и човешкия характер. Авторите на линията залагат на андрогинни костюми с фентъзи и готически привкус. Те са направени с нови технологични тъкани, вариращи от лурекс до преливащи се прежди, преминаващи през извънгабаритни юргани. Сред най-впечатляващите предложения в колекцията на Abodi несъмнено беше тоалет, изграден наполовина от булчинска рокля, наполовина от сватбен костюм на младоженец. По този начин дизайнерите акцентираха върху най-важната венчавка в живота на човек – тази със себе си.