Д-р Веселин Герев: Децата трябва да лягат около 22 часа

Д-р Веселин Герев: Децата трябва да лягат около 22 часа

Ако заспят в полунощ, сънуват кошмари и започват да бълнуват

Избирайте оранжева или бледа светлина, другата разстройва съня, казва пред "Монитор" психиатърът

- Д-р Герев, международно проучване показа, че ранното лягане вечер е изключително важно за децата. Защо това е така и към колко часа трябва да заспиват малчуганите?

- По-ранното заспиване е свързано с денонощния циркаден ритъм и в основата на това стоят трите фази на съня. При децата те продължават около два часа. Идеята е, че ако стават сутрин за училище и детска градина към 7 часа, трябва да си лягат в 22 часа, за да изкарат 4 часа на съня. Много характерно за детската психика е, че детето трябва да се е наспало добре-за да се концентрира, за има добри паметови възможности и да развива интелекта си. Това е важно за мисловния процес и за да е продуктивно.

- Какво се случва, ако детето си легне около 24 часа?
- По принцип първата фаза на съня се прекъсва и отиваме към варианта да се събуди към 8 часа сутринта, когато за повечето деца учебният процес вече е започнал. Когато събудиш детето по средата на фазата на дълбокия сън, психиката му не работи както трябва. То не може да асимилира материала в училище, нито да участва активно в учебния процес. Затова и децата искаха толкова много да се премине към дистанционния обучение, когато започваха по-късно. Това разваля обичайния стериотип. За по-малките е добре режимът да е 6-7 часа за активни занимания, 8 часа за свободно време, както и 8-9 часа сън.
- Тоест 22 часа е идеалното време за заспиване, така ли?
- Около 22-22,30 часа. Нека не фиксираме точно часа. Но е важно да се изкара фазата на съня преди полунощ. Сега започва и по-рано да се стъмва. А с това се произвежда и мелатонин-това е естественият хормон на съня. Най-големият враг на мелатонина са т.нар. джаджи-телефони, таблети, писане в чата. Те сафакторът, който на първо място убива съня и разстройва цикъла. След полунощ се нарушават фазите на съня, детето започва обикновено да сънува кошмари, да бълнува, събужда се нощно време, а това е от съществено значение.
- А какво могат да направят родителите, за да накарат детето да си легне по-рано? Особено, ако то не иска.
- Много е важно да не гледа телевизия. Много деца обаче се притесняват да заспят на тъмно, а да им оставиш светлината включена, е много вредно. По този начин се разстройва ритъмът им. Много е важно, ако детето не обича да заспива на тъмно, да се намери вариант за оранжева или бледа светлина. В никакъв случай червена, целта е да се успокои психиката им. Светлината не бива да дразни. Не бива да има телевизор, да използват телефон. Това е най-вредното устройство, защото детето буквално го държи на 5 см. от очите си. Особено, ако носи очила, тогава трябва много да се внимава. Тези устройства фиксират лъча върху ретината и светлината се усилва. И това им пречи изключително много.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.