Д-р Юлиян Петров: Матурите по-лесни, но без да отпадат теми

Ще се въведат бележки и за поведение

Д-р Юлиян Петров: Матурите по-лесни, но без да отпадат теми

Изпит след 4-ти клас е безсмислен, но малките ученици трябва да имат реални оценки

Позицията на синдикат „Образование“ е, че не би трябвало да отпада учебен материал от НВО за 7-и клас и матурите за 12-и клас. До времето на изпитите ще бъде взет целият материал, заяви пред "Телеграф" д-р Юлиян Петров, председател на синдиката.

Г-н Петров, в момента един от спорните моменти в образованието е дали трябва да отпада материал от НВО и матурите заради дистанционното обучение. Вашето мнение?

- Позицията на синдикат „Образование“ е, че не би трябвало да отпада учебен материал от НВО за 7-и клас и матурите за 12-и клас. До времето на изпитите ще бъде взет целият материал. Дори много от колегите декларираха, че ще имат време за затвърждаване и за преговор по материала. Така че няма критерий, по който да търсим редуциране на материал. Миналата година това се направи и подходът беше времето, което беше в онлайн среда да не се вкара в материала. Тази година обаче огромна част (средно за страната 65%) е в онлайн среда. Това означава, че този критерий вече не е актуален и не е сериозно само 30% от темите да влязат в изпитния материал. Може да се намали трудността на изпитите, които са включени в НВО и в матурите съобразно спецификата на годината. И това ще го коментираме с МОН. В крайна сметка учебният материал е взет, часовете са почти еднакви.

- Как точно ще се намали трудността на изпитите?

- Експертите в МОН, които се занимават с подготвянето на изпитните материали, знаят как да го направят. Там имаме и не малко учители. Въпросът е дали ще имаме такова политическо решение. Много родителски организации и много родители се обаждаха и твърдят, че трябва да бъде намален по някакъв начин учебният материал, но в крайна сметка не знам дали това ще е най-разумното. Всъщност, за да оформим становище, ние говорихме с много учители от цялата страна, и то най-вече към предметите, които са основен фокус в матури и външно оценяване. Имаме някакъв много малък процент от учители, които смятаха, че трябва да се търси подход на отпадане, но така или иначе не можахме да постигнем консенсус точно какво да отпадне от материала.

- Трябва ли да има малки матури – за 4-ти и 10-и клас?

- В тази малка матура за 10-и клас има някаква логика. Нека да й дадем шанс, нека видим как действа. Нямаме предложение за отпадане. Но за 4-ти клас сме категорични от десет години. В момента мисля, че е точното време да преосмислим политиката в начален етап. В НВО оценяване в четвърти клас няма голям смисъл, това е претоварване за системата. Един такъв статистически анализ на това какво са постигнали учениците, от който десетина години нищо не следва. Учителите в начален етап са против този изпит, но са за това да има ефективни оценки. Учителите искат да има вътрешно оценяване, искат да има мерене на резултати дори и в първи клас. Дефицитите се генерират, катализират и така стигаме и до пети клас, а това не е добре за учениците, защото натрупаните пропуски им пречат за успехите по-късно. Тоест бихме искали да се преосмисли философията на начален етап. Ще се водят разговори и с новата комисия по образование да преодолеем липсата на дефицити дори в името на децата, които успяват със своите родители да бъдат на едно добро ниво. Искаме вътрешно оценяване, а не национално външно оценяване. Учителите казват: „нашият авторитет виси на косъм, защото четири години сме учили тези деца, прави се едно външно оценяване, а то е само статистика“.

- Не е ли прекалено стресиращо за първолак да повтаря класа?

- Мисля, че тук акцентът не би трябвало да бъде повтарянето на класа. Акцентът може да бъде реални оценки с идея накрая на годината да има пак училищна проверка на достигане на определено ниво и това ниво да бъде подход или врата към следващия клас. Преди години е имало повторение на първи клас и не мисля, че имаше кой знае какъв стрес в учениците.

- Много отдавна предлагате и връщане на оценката за поведение, която за мнозина е вече в историята. Имате ли индикации от страна на политическите сили, че това може да се случи?

- Не само че имаме индикации, но съм убеден, че това ще стане. Ние живеем в Европа, в Европейския съюз и много от политиките, които доминират и водят до добри промени за развитие на страните, копираме и ние. Спазването на правилата във водещи образователни системи е по-скоро панацея и там е голямо изключение да не се спазват. Например едно правило в момента за включването на камерите в училище. Законът е постановил, че провеждането на електронно обучение трябва да бъде през платформа, която предразполага към синхронно обучение и има визуална комуникация. Или пък забраната за телефони, която преди години коментирахме и в момента пак е малко спорна за някои от учениците. В модерните образователни системи не се комуникират правилата. Има училищен правилник, родителите подписват един договор и след това те биват наказвани и осъдени, ако нарушението е по-тежко. И нека да не подхождаме с презумпцията, че какво ще стане, ако не се спази правилото. Защо трябва да не се спазва? Законите в България са, за да се спазват.

- Трябва ли да има затягане на контрола по отношение на онлайн обучението?

Преди години искахме да има неизвинени отсъствия за ученици, които не са си включили камерите, но то не се възприе. Засега няма идея това да се промени. И все пак първата стъпка беше, че в закона стана промяната да се пишат отсъствия за дистанционното обучение.
- Одобрявате ли приетия график за обучение на учениците сега?

- Независимо дали го одобряваме, или не го одобряваме здравното министерство и здравните експерти си взимат техните експертни решения в името на запазването на живота и здравето на хората. Миналата година беше взривоопасна обстановката в училище и тогава ние самите казахме, че просто трябва да се затвори веднага системата. Чуха ни след седмица-две. Но в момента далеч няма толкова болни учители и паралелки, които да са карантинирани. Последното, което предложихме и смятам, че беше най-разумно, е 7-и и 12-и клас да не прекъсват, а всъщност да ротират още по един клас от прогимназия и от гимназия, за да могат да се подготвят за изпити. Това не се възприе от здравния министър, той не е с такива познания и можем да му простим.

- Ще предложите ли промяна по отношение на ваканции, както и начало, и край на учебната година?

- Ще отстояваме да няма повече промени. Все пак знаем, че учебната година беше удължена символично, но тя беше удължена за проектни дейности. А всъщност учебният материал, както досега говорихме за 7-и и 12-и клас, по подобен начин ще бъде взет за всички останали класове. С изключение на 300 училища, на които им дадоха възможност да се занимават с проектни дейности. Според мен не беше най-правилното решение, но тези 300 училища ще продължат да учат, за да си вземат целия материал. Останалите ще си завършат както е графикът на учебното време.

Визитка


Роден е на 29 ноември 1965 г. в Пловдив


Магистър по музика и естетика от пловдивската Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство


От 2007 до 2009 г. е учител по информационни технологии


Доктор на педагогическите науки от Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”


От 2011 г. е председател на синдикат “Образование” към Конфедерация на труда „Подкрепа”

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.