"Работодатели изпращат работници за болнични, защото не могат да им платят заплати"

- Д-р Николова, прекалено много ли са издаваните болнични? Има ли сред тях фалшиви?

- Говори се за фалшиви болнични листове, но на практика няма доказателства, че има такива. По данни на Националния осигурителен институт (НОИ) за издадените болнични през 2018 и 2019 година не се забелязва увеличаване на броя им. Сега се опитват да прокарат рестрикции за тези, които се издават от доболничната помощ, но проблемът няма да бъде решен. В момента общопрактикуващите лекари и специалисти от доболничната помощ могат да издават до 14 дни при боледуване и до 40 дни в рамките на календарната година. Над тези цифри трябва да се издават от лекарска комисия. Предлага се за боледуване те да бъдат намалени до 7 дни, а за цялата година – до 20, след което пациентът да търси лекарска комисия.

Категорично подчертавам, че този, който приеме такова предложение, трябва да носи и цялата отговорност за това, което може да се случи в системата след въвеждането на рестрикциите. Например да кажат как ще се процедира с една майка, чието дете се е разболяло и тя е получила 7 дни, но в края им се разболява и другото дете. Какво ще прави тази жена, ако живее в провинцията, как тя ще пътува до големия град, дори до София, за да търси лекарска комисия, която да й издаде болничния лист, за да гледа болните дечица. Когато една такава мярка се приема, трябва да се има предвид какво ще последва за пациента, който си плаща здравните осигуровки, ходи на работа, но когато се разболее, няма да му дадат достатъчно време, за да оздравее напълно и да се възстанови. Както е тръгнало, може да се стигне до там, че на нас, лекарите, утре да ни забранят и да издаваме болнични листове. Първо да се реши въпросът защо определени структури искат служителите и работниците им да излязат в отпуск по болест, а след това да се вглеждат в прословутите болнични.

- Има ли пациенти, които искат болнични по съвета на работодателя си?

- Има хора, които идват и казват, че предприятието няма поръчки, няма пари за заплати. Работодателят им подсказва да си вземат точно болнични, за да получат парите си. Ето този въпрос трябва да се реши, а не да се ограничават правата на болните. Намаляването на дните отпуск по болест не би решило нито един проблем в системата, но може да създаде нови. Може ли някой да каже как се лекува една тежка пневмония само за 7 дни?! Или трябва ние, лекарите, да изпращаме хората на работа недолекувани и така да усложняваме състоянието им, като същевременно подлагаме на риск от заразяване и колегите им, хората в градския транспорт и всички, с които те общуват извън дома си. Не е ясно как при едно намаляване ще се реши въпросът с пациентите, които имат нужда от допълнителна консултация и прегледалият го специалист е установил, че терапията трябва да продължи. Такава промяна ще заложи проблеми и пред бременните жени. Ето защо, който предлага тази промяна, трябва да поеме и отговорността за негативите, които тя неизбежно ще повлече след себе си. Резултатът ще е страдание за недоизлекувания пациент и отговорност от страна на лекаря, който отговаря по смисъла на законодателството за своя болен, но няма да може да провежда така, както трябва необходимата терапия.

- Работодателите обаче са категорични, че се издават фалшиви болнични. Има ли система, по която може да се провери дали те са истински или не?

- Работодателите да намерят система и да си проверяват хората. Повтарям категорично, че няма нарастване на броя на болничните в последните години. Да помислят защо служителите им излизат в отпуск по болест, за да копаят картофи или да работят нещо друго, на второ работно място, за да подобрят доходите си. Категорично не съм съгласна с лека ръка да се хвърля сянка на недоверие между лекаря и пациента и да страдат болните хора.

- В последните години много се заговори са лекарска и за медицинска грешка. Завеждат се и дела срещу лекари. Защо като цяло се стига до там?

- Не е коректно да говорим за лекарска грешка, това понятие не може да съществува юридически. Можем обаче да говорим за недобросъвестност, за немарливост или за нещо, което се случва или не се случва в здравната система, но то не е по вина на лекаря. Първо трябва да се поработи за отстраняване на грешките в нея, а не веднага да се търси проблем в работата на колегите.

- Кои грешки в системата бихте откроили като належащи за отстраняване?

- Веднага се сещам за случая с починалото дете през декември, което беше преглеждано в три болници. Не се разбира кое е спешно и кое неотложно състояние. Хората не са достатъчно наясно и в съзнанието им тези две понятия се размиват, те не правят разлика между тях. Трябва да обучим нашите пациенти кое е неотложно и кое спешно състояние и за кое от двете се вика Бърза помощ. Едно е отношението, когато те закарат в болницата с линейка, и съвсем друго, когато кротко чакаш отвън пред кабинета.

Грешка в системата е и това, че трябва да се дадат повече възможности на лекарите от доболничната помощ. Сега има куп дейности, например скенер или ядрено-магнитен резонанс, за които хоспитализират хората в болници, а това може да бъде направено и без те да лежат там. Сегашната практика изразходва ненужно финансов ресурс, същевременно някои може да се нуждае от болнично легло, но всички в момента да са заети.

Голям проблем в България е, че не се работи достатъчно в сферата на превенцията и профилактиката на здраве. Много малък е процентът на хората, които идват в кабинета и искат да си направят профилактични прегледи. За тези неща трябва да се говори повече. На всички е ясно, че един открит тумор в начална фаза на дебелото черво, гърдата или простатата се лекува напълно успешно. Съвсем различно е, когато той вече е напреднал, следва химио- и лъчетерапия, рискове.

Точно затова трябва да се говори непрекъснато за превенцията и профилактиката. Това е наша обща грижа. Дори 30% от хората да отидат на профилактични прегледи, е направено много.

Визитка:

- Д-р Гергана Николова е общопрактикуващ лекар с над 30 години стаж

- Специализирала е вътрешни болести и обща медицина

- Член е на Управителния съвет на Българския лекарски съюз

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Д-р Цветеслава Гълъбова: Времето на самоизолация може да се превърне в успешно за нас в личен план

Заедно можем да съхраним своята човечност, само така ще излезем от кризата, коментира в интервю за "Монитор"  директорът на Специализираната болница по психиатрия „Св. Иван Рилски” в Курило.

Богомил Николов: Внимавайте, ако ви предлагат добавки за лечение на коронавирус

Заради мерките се надявам, че търговията за Великден ще е само в супермаркетите, а не в багажници на колите, казва в интервю за "Монитор" изпълнителният директор на „Активни потребители”

Галина Тимова: Заложихме на обучение чрез Facebook, за да достигнем до повече ученици

С допълнителни занимания хлапетата ще добият минимума знания и ще завършат успешно годината, коментира в интервю за "Монитор" зам.-директорът на 75-то ОУ „Тодор Каблешков” в столичния квартал „Факултета”